جولایی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۴۲۱ زندانی جرایم غیرعمد با رقم بدهی بیش از ۱۸ هزار میلیارد ریال از بند حبس رهایی یافته‌اند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از ستاد دیه کشور، سید اسدالله جولایی رئیس هیات امنای ستاد دیه کشور گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون به همت خیران نوعدوست، ۵۴۲۱ زندانی جرایم غیرعمد با رقم بدهی بیش از ۱۸ هزار میلیارد ریال از بند حبس رهایی یافته‌اند.

وی افزود: ۲۰۳ نفر از این زندانیان آزاد شده در شمار محکومان زن و بقیه این  افراد در زمره بدهکاران مرد بودند که به دلیل ناتوانی در تامین بدهی مالی یا ناتوانی در پرداخت دیات (حوادث کارگاهی و سوانح رانندگی) در بند حضور داشتند.

وی اظهار کرد: اصفهان با آزادی ۴۲۷ زندانی غیرعمد بیشترین آزادی را در جدول فرایند به خود اختصاص داده و در ادامه استان‌های البرز با استخلاص ۳۶۰ بدهکار، آذربایجان شرقی با رهایی ۳۴۹ مددجو و خراسان رضوی با آزادی ۳۴۸ زندانی قرار دارند.

رئیس هیات امنای ستاد دیه کشور با اشاره به این که فقطسه درصد از زندانیان مساعدت شده را بدهکاران دیات تشکیل داده‌اند، گفت: در تفکیک جرایم این زندانیان باید گفت ۶۱ نفر بابت دیات فوتی و جرحی ناشی از تصادفات رانندگی، ۴۵ نفر به دلیل دیات حوادث کارگاهی و ۴۴ مددجو هم به علت ایراد صدمه بدنی غیرعمد یا شبه عمد روانه زندان شده‌ بودند.

بیشترین محکومان غیرعمد بدهکاران مالی هستند

وی با بیان اینکه بیشتر مددجویان مورد حمایت ستاد دیه را بدهکاران مالی شامل می‌شوند، افزود: از جمع ۵۴۲۱ زندانی آزاد شده در هشت ماهه سال جاری تعداد ۳۴۳۷ نفر را بدهکاران محکومیت‌های مالی ناشی از صدور چک یا سفته هستند و در وهله بعد متعهدان پرداخت مهریه و نفقه هستند.

گذشت ۳۴ درصدی شکات از محکوم‌به

جولایی با قدردانی از همراهی برخی شکات در رسیدگی به پرونده‌های خصوصی گفت: در دعاوی مطرح شده از سوی اولیای دم و طلبکاران قابل تامل است شاکیان با چشم‌پوشی از ۳۴ درصد مطالبات خود نقش مهمی در مختومه شدن پرونده‌ها داشتند.

رئیس هیات امنای ستاد دیه گفت: در مسیر رسیدگی به پرونده‌ها خانواده برخی از زندانیان با فروش اموال یا با دریافت قرض یا وام‌های اغلب خانوادگی ۲.۵ درصد اصل بدهی‌ها را تامین و فرآیند رسیدگی را تسریع بخشیدند.