سید جواد حسینی با بیان این که دو مقطع متوسطه پیش حرفه‌ای و حرفه‌ای نیز علاوه بر مقاطع عادی در آموزش و پرورش استثنایی وجود دارد، گفت: علاوه بر این دو مقطع، دوره پیش دبستانی در آموزش و پرورش استثنایی اجباری و از بدو تولد است.

به گزارش مرور نیوز، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از رشد بیش از ۱۰۰ درصدی مراکز مشکلات ویژه یادگیری در دوسال اخیر از ۴۰۰ به ۸۱۰ مرکز خبر داد.

سیدجواد حسینی اظهار کرد: با رویکرد تجمیع خدمات به دانش آموزان با نیازهای ویژه، ۱۲مرکز جامع تشخیصی، خدمات توانبخشی و مشاوره در سال گذشته در کشور به بهره برداری رسیده است که اولین مرکز آن سال گذشته در بجنورد افتتاح شد.

وی با اشاره به برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی گفت: در سال جاری و علیرغم شرایط کرونایی پوشش برنامه سنجش به بالای ۹۹درصد رسید که رکوردی بی نظیر در این زمینه ثبت شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: آموزش و پرورش استثنایی تمامی مأموریت های آموزش و پرورش عادی را در تمامی حوزه های تعلیم و تربیت برعهده دارد و یکی از تخصصی ترین سازمان های تابعه وزارت آموزش و پرورش است.

حسینی با بیان این که دو مقطع متوسطه پیش حرفه‌ای و حرفه‌ای نیز علاوه بر مقاطع عادی در آموزش و پرورش استثنایی وجود دارد، گفت: علاوه بر این دو مقطع، دوره پیش دبستانی در آموزش و پرورش استثنایی اجباری و از بدو تولد است.

وی افزود: مخاطبین سازمان آموزش و پرورش استثنایی مخاطبین خاصی هستند که نیازمند خدمات ویژه  و تخصص خاص هستند و در حال حاضر  ۷گروه تحت پوشش تعلیم و تربیت و توان بخشی آموزش و پرورش استثنایی ‌قرار دارند.

حسینی تصریح کرد: در تمام دنیا تعلیم، تربیت  و توان بخشی دانش آموزان با نیازهای ویژه بین ۵تا ۱۰برابر فرصت، زمان، اعتبار و تخصص بیشتر نیاز دارد.

وی با بیان این که سازمان آموزش و پرورش استثنایی در حوزه ستادی و سطح ادارات کل دارای ساختار خوبی است،گفت: عدم وجود هماهنگی بین بخشی در حوزه معاونت های ادارات کل در خصوص آموزش و پرورش استثنایی و لزوم همکاری معاونان با آموزش و پرورش استثنایی یکی از دلایل ایجاد شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی در سطح استان ها است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: ساختار آموزش و پرورش استثنایی در سطح مناطق ۷۶۰گانه آموزش و پرورش استثنایی حلقه مفقوده است و تشکیل این شورا در سطح مناطق می تواند جبران کننده این حلقه مفقوده باشد.

حسینی، «توان بخشی» به دانش آموزان استثنایی در کنار تعلیم و تربیت را از ضروریات دانست و گفت: ۷۰۰نیروی توان بخش، خدمات توان بخشی درون مدرسه ای به دانش آموزان استثنایی ارائه می نمایند و در سال جاری ۱۰میلیارد تومان اعتبار، برای خدمات توان بخشی برون مدرسه ای در نظر گرفته شده است.

وی افزود: همچنین در قالب طرح خدمات حمایتی و در ۱۹قلم، کمک هزینه خدمات درمانی با ارزش بیش از ۲۰میلیارد تومان به دانش آموزان استثنایی پرداخت می شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان جهت گیری های نظام های تعلیم و تربیت پیشرفته دنیا گفت: در نظام های تعلیم و تربیت پیشرفته دنیا، توجه ویژه ای بر دسترسی امکانات آموزشی برای همه افراد و حرکت به سمت تلفیق و  فراگیر سازی با آموزش های فردی شده، شده است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی وروابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ وی افزود: «طرح تلفیقی فراگیر» در آموزش و پرورش استثنایی گامی برای حرکت به سمت فراگیر سازی است که این برنامه از زمان اجرا تاکنون ۸۰  برابر رشد داشته است و در حال حاضر  نزدیک به ۷۰هزار دانش آموز استثنایی‌ در ۲۱هزار مدرسه عادی پذیرا در حال تحصیل هستند.