اعضای شورای شهر طرح توسعه فرهنگی میدان آزادی را در مدت کوتاه ممکن ندانسته و یک فوریت آن را رد کردند.

به گزارش مرور نیوز، طرح یک فوریتی «الزام شهرداری تهران به انجام مطالعات طرح ساماندهی و توسعه فرهنگی میدان آزادی» در جلسه امروز شورای شهر مورد بررسی قرار گرفت.

این طرح به منظور توسعه سرانه فرهمگی شهرو گردشگری شهرداری را نسبت به مطالعه تبدیل این محدوده به یک میدانگاه شهری و مقصدی مختص فعالیت های فرهنگی، هنری گفتمانی و گردشگری ظرف 3 ماه  ملزم می کرد. احداث زیرگذر، پارکینگ طبقاتی، امکان سنجی دسترسی مترو هم باید مورد توجه قرار می گرفت.

علیرضا نادعلی عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران، در باره ضرورت یک فوریت این طرح توضیح داد: این طرح به این جهت که در شورای پنجم مطرح بوده است، و تغییرات کرده و از بدو ورود از مرز غربی تبدیل به محل محیط بی دفاع شهری تبدیل شده است.

وی یکی از راه حل های حل این معضل را تبدیل میدان آزادی به محیط فرهنگی است.

این عضو شورای شهر با اشاره به اینکهاین فضا قبل از انقلاب ساخته شده و تعاریف کاربری آن تحت تاثیر فضای اسلامی انقلاب اسلامی تغییر کرده و تبدیل به نماد آزادی خواهی شده و تمام گذرها  و خیلی راحت می توان باید ابنیه های آن را  به فضای فرهنگی موثر زنده تبدل کرد.

وی با اشاره به اینکه این مجموعه تحت مدیریت 3 دستگاه بنیاد رودکی و ارشاد، بنای آن میراثی و متعلق به وزارت میراث فرهنگی است و محوطه میدان هم به شهرداری متعلق است و بنابراین نظام بهره برداری پیچیده ای دارد  و بسیاری از ابنیه آن رها و تبدیل به نقاط بی دفاع شهری شده است. بنابراین این طرح دعوت می کند ظرف مدتی مفاد آن بررسی و مطالعه شود. تا در مرحله بعدی مفاد آن در شورا بررسی شود و از این حالت رها شود.

امانی خواستار افزایش زمان بررسی شد.

حبیب کاشانی این موضوع را نیازمند اجماع دانسته و خواستار برگزاری جلسات مشترک با دستگاههای درگیر شد و گفت: امکان انجام یک هفته ای مطالعات وجود ندارد.

چمران گفت: چندبار برای ساماندهی میدان آزادی طرح تعیین شده است و هیچ کدام به نتیجه نرسید و مورد تایید قرار نگرفت و اجرا هم نشد و با یک فوریت نمی توان این را حل کرد.

وی افزود: مدیریت میدان حتی میان مناطق شهرداری هم مشترک است و باید این مساله را هم حل کرد.

در نهایت طرح برای مطالعه بیشتر از دستور خارج شد.