امروزه با وجود هشدارهای زیاد نسبت به سرعت انتقال سویه امیکرون و تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ضرورت استفاده از ماسک، شاهد بی توجهی به این هشدارها در سطح کشور هستیم.

به گزارش مرور نیوز، شاید بتوان سویه دلتا را شدیدترین نوع جهش ویروس کرونا از ابتدا تا به امروز دانست که از زمان شیوع آن در کشور، موارد ابتلا به آن افزایش چشمگیری پیدا کرد و بر اساس آمارهای منتشر شده تعداد زیادی از مبتلایان نیز جان خود را از دست دادند.

سویه دلتا زمانی سایه شوم خود را در کشور گسترانید که واکسیناسیون افراد جامعه حرکت نوپایی را آغاز کرد و بعد از کادر درمان، این بزرگسالان بودند که بر اساس گروه سنی خود واکسینه شدند اما با این وجود، میزان واکسیناسیون نتوانست خود را به پای سرعت انتقال ویروس برساند و همین امر سبب شد چندین ماه، کشور با حجم بالایی از آمار مبتلایان و فوت شدگان ناشی از این بیماری مواجه شود.

کرونای دلتا با قدرت انتقال سریع و شدت درگیری ریه در مبتلایان، شرایطی را رقم زد که نقشه کرونایی، دیگر از رنگ قرمز فراتر رفت و جای خود را به رنگ سیاه داد. این درحالی بود که اتخاذ سیاست‌ها از جمله اعمال محدودیت در سفرهای بین شهری نیز نتوانست اثرگذاری خود را در کاهش تعداد مبتلایان داشته باشد.

در آن مقطع زمانی محال بود از کوچه و برزنی عبور کنیم و پارچه‌ی نصب شده‌ای برای تسلی خاطر داغدیدگان بر درب بسیاری از منازل نبینیم.

خستگی کادر درمان در کنار کمبود نیرو و کمبود تخت های بیمارستانی شرایط را پیچیده‌تر و سخت‌تر کرد و خانواده‌های بیماران، با چهره‌ای مستاصل، ساعت‌ها یا شاید هم روزها برای خالی شدن تخت و بستری بیمارشان منتظر می‌ماندند.

البته وضعیت به همین منوال باقی نماند و خوشبختانه با افزایش واکسیناسیون، شرایط بهتری در کشور رقم خورد تاجایی که روز به روز از تعداد مبتلایان کاسته شد و مرگ و میر ناشی از ویروس دلتا نیز به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

اما واقعیت آن است که دست و پنجه نرم کردن با اتفاقات گذشته در پی شیوع نوع دلتای کرونا آنقدر ناخوشایند بود که زهر تلخی آن نباید از یاد برود، زیرا چه بخواهیم و چه نخواهیم کرونا هنوز در جهان وجود دارد و این بار بیماری کرونا، در قالب جهش اُمیکرون با قدرت سرایت ۳ تا ۵ برابر نسبت به نوع دلتا، ظاهر شده است.

متاسفانه با وجود هشدارهای زیاد نسبت به سرعت در انتقال جهش امیکرون و تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ضرورت استفاده از ماسک، شاهد بی توجهی به این هشدارها در سطح کشور هستیم.

گاها افراد جامعه به انجام واکسیناسیون دل بستند و در قامت متخصصان سلامت ظاهر می‌شوند و گمان می‌کنند که این سویه خطرناک نیست و هیچ سونامی‌ در پی ابتلا به آن شکل نخواهند گرفت.

اما رصد اخبار می‌تواند ما را به این باور برساند که اگر هشدارها جدی تلقی نشود طی چند هفته آینده با افزایش چشمگیر موارد ابتلا به این بیماری مواجه خواهیم بود، موضوعی که یکبار طعم گس آن، ماه‌ها کشور را با بحران عظیمی روبرو ساخت.

حال با توجه به تجربه ناخوشایندی که از سویه دلتا به دست آمد به نظر می‌رسد متولیان حوزه سلامت باید هرچه سریع‌تر وارد عمل شوند و برای جلوگیری از تکرار این تجربیات، سیاست گذاری‌های اثربخشی را اعمال کنند تا حداقل یکبار قبل از بروز بحران، پیشگیری را فدای درمان کرد.