مدیر تحقیق و توسعه مرکز وکلای قوه قضاییه، گفت: تعیین سازوکار جذب متقاضیان وکالت، سبب ورود افراد نخبه، مطلع و علاقمند به این حرفه خواهد شد.

به گزارش مرور نیوز، محمد علی سنگبر با بیان اینکه در هر بازاری پیشی گرفتن تقاضا از عرضه، سبب افزایش خدمات و هزینه‌ها خواهد شد، گفت: بدون شک بازار وکالت هم از این موضوع مستثنی نیست و با نابرابری بین عرضه و تقاضا، شاهد گرانی خدمات وکلا خواهیم بود.

مدیر تحقیق و توسعه مرکز وکلای قوه قضاییه، ادامه داد: باید این واقعیت را پذیرفت، تا زمانی که تنها منبع در آمد وکلا از طریق حق وکالت باشد، گرانی خدمات ادامه خواهد داشت.

وی با تاکید بر ضرورت حضور افراد دارای صلاحیت علمی در عرصه وکالت، بیان داشت: علی‌رغم آنکه در مرکز وکلا، ملزم به تعیین ظرفیت هستیم، ولی تمام تلاش‌مان آن بوده که با در نظر گرفتن بیشترین ظرفیت‌ها، افراد مستعد و آگاه به قوانین وارد این حوزه شوند.

ضرورت تعیین سازوکار مناسب برای جذب متقاضیان وکالت

سنگبر با اشاره به اینکه تعیین سازوکار جذب متقاضیان وکالت، سبب ورود افراد نخبه، مطلع و علاقمند به این حرفه خواهد شد، گفت: باید معیارسنجی درستی از یک وکیل توانمند در جامعه انجام شود و سپس بر اساس آن، متقاضیان حرفه‌ی وکالت را جذب کنیم.

مدیر تحقیق و توسعه مرکز وکلای قوه قضاییه، درباره نظام آموزش حقوقی در ایران، افزود: در کشورهای مختلف، متقاضیان، چندین سال به یادگیری علم حقوق در دانشگاه، به صورت تئوری، عملی و مهارتی می‌پردازند و سپس آزمون وکالت می‌دهند، در حالی که در کشور ما اغلب، افراد به صورت تئوری و غیرکاربردی آموزش می‌بینند.

انحصار در صدور پروانه وکالت وجود ندارد

وی در ادامه با بیان اینکه موضوع انحصار در صدور پروانه وکالت وجود ندارد، بیان داشت: از زمان تشکیل مرکز وکلا، بخش زیادی از انحصار از بین رفته است.

سنگبر، بخشی از انحصار وکالت را وجود تعدادی از قوانین دانست و گفت: امروزه وکالت دعاوی پرونده‌ها را فقط، وکلای دارای پروانه وکالت انجام می‌دهند که این امر، سبب انحصاری شدن وکالت شده است؛ حال باید برای برون رفت از این موضوع، متولیان امر چاره اندیشی کنند.

مدیر تحقیق و توسعه مرکز وکلای قوه قضاییه، با تاکید بر ضرورت ایجاد رقابت سالم بین مرکز وکلا و کانون وکلا، یادآور شد: این دو نهاد باید با کمک یکدیگر، تلاش زیادی در راستای تربیت وکلا و توانمندسازی هر چه بیشتر آنها انجام دهند.

تاثیر افزایش تعداد وکلا بر کیفیت خدمات قضایی کشور

معاون مرکز وکلای قوه قضائیه، به تاثیر افزایش تعداد وکلا بر کیفیت خدمات قضایی کشور اشاره کرد و گفت: ما در مرکز وکلا مشغول مطالعه و پژوهش بر‌ای مدرن کردن فضای رقابت در عرصه وکالت هستیم.

سنگبر، با تاکید بر اینکه  اغلب خدمات حقوقی در برخی کشورها، در قالب چند شرکت کوچک ارائه‌ می‌شود، گفت: متاسفانه در کشور ما، روح حاکم بر حرفه وکالت جنبه سنتی دارد، در حالی که فراهم کردن بستر لازم بر‌ای حرفه‌ای شدن عرصه وکالت، باعث افزایش تعداد وکلا و در نهایت افزایش کیفیت خدمات حقوقی و قضایی خواهد شد.