معاون رئیس قوه قضائیه گفت: این همه پرونده در دادگستری زیبنده جامعه نیست و اگر اختلافی پیش آید در گام نخست باید مردم گذشت کنند و اگر نشد مذاکره کنند و یا دیگران واسطه صلح شوند به همین سبب ستاد صبر تشکیل شده است.

به گزارش مرور نیوز، حجت‌الاسلام هادی صادقی ظهر امروز در همایش صبر، تجلیل از فعالان و منتخبان شوراهای حل اختلاف و نیکوکاران عرصه صلح و سازش با اشاره به زادگاه امام(ره) اظهار داشت: همه باید قدردان امام(ره) باشیم و هر ساله علاوه‌بر مراسم سالگرد پیروزی انقلاب در همه اوقات در این مکان شریف جلساتی در مسیر اسلام، انقلاب و امام(ره) برگزار شود تا اهالی این خطه شهیدپرور که جزو رتبه‌های برتر کشور در پرورش شهیدان انقلاب است هم بهره‌مند شوند.

وی افزود: صبر مخفف صلح و سازش، بخشایش و رضایت و مفهوم عمیق در فرهنگ اسلام و راس ایمان است که صلح، سازش، بخشایش و رضایت را تغذیه می‌کند بنابراین ستاد ملی صبر تشکیل شده که ستاد فراقوه‌ای است و تنها به قوه قضائیه اختصاص ندارد بلکه هرکسی می‌تواند عضو آن باشد.

رئیس مرکز توسعه شوراهای حل اختلاف کشور ادامه داد: ستاد صبر به سبب فرهنگ‌سازی در گسترش صلح و سازش و اقدام در مسیر صلح و سازش تشکیل شد که برخواسته از فرهنگ اسلام و ایمان است به طوری که یکی از ویژگی‌های مومنان این است که در برابر کفار اشدا و در میان خود رحیم و مهربان هستند.

صادقی تصریح کرد: مهربانی از ویژگی مومنان است و برخواسته از مکتب فاطمی است به طوری که حضرت فاطمه(س) با مومنان و همسایگان مهربان بودند و ویژگی شیعیان را اینگونه بیان می‌کنند که جزو برگزیدگان بهشتی هستند البته غیرشعیان هم در بهشت هستند.

وی بیان کرد: ویژگی محبت اهل بیت(ع) آنطور است که باید با دشمنان آنها دشمن و دوستداران آنها را دوست بداریم و با دشمنان اهل بیت(ع) و اسلام و قرآن با شدت و محکم برخورد کنیم.

رئیس مرکز توسعه شوراهای حل اختلاف کشور بیان کرد: امام(ره) دست‌پرورده مکتب فاطمی است به همین سبب باقدرت در برابر دشمنان و جنایتکاران ایستادند و برای او ترس مفهومی نداشت و در پاسخ به این سوال که دشمنان تا چه موقع ما را تحمل می‌کنند گفتند، دشمنان هیچ مرزی جز دست برداشتن از ایمان، دین و عقیده نمی‌شناسند و تا زمانی که دست از دین برداریم به دشمنی خود ادامه می‌دهند.

صادقی عنوان کرد: امام(ره) ماهیت استکبار را شناختند بنابراین کسانی که خون ملت را به شیشه می‌کنند، هستی ملت‌ها را برای خود می‌خواهند، همه ملت‌ها را ناچیز و نوکر می‌بینند جز به دست برداشتن از دین، هویت و غیرت ما به چیز دیگری راضی نمی‌شوند در حالیکه دین، هویت و غیرت برای ما اولویت دارد و تا پای جان در برابر آنها می‌ایستیم و مسیر مقام معظم رهبری که مسیر امام راحل است را دنبال می‌کنیم.

وی بیان کرد: امام(ره) در زمینه صلح و سازش تاکید می‌کردند به طوری که می‌گفتند آگاه باشید خود را بازی ندهید و گاهی هواهای نفسانی به اسم وظیفه شرعی انسان را به کاری وادار می‌کنند که به مسلمانان اهانت و بدگویی کنند درحالیکه همه از تلقینات شیطان است بنابراین مسیر امام(ره) مسیر تربیت ایمانی، قرآنی و زهرایی است.

رئیس مرکز توسعه شوراهای حل اختلاف کشور ادامه داد: ما باید در برابر مستکبران محکم بایستیم و بین خود در جامعه خوب باشیم زیرا جامعه مومن باید سراسر محبت، صلح و سازش باشد و نباید دچار تنش، تنازع و کشمکش باشد؛ این همه پرونده در دادگستری زیبنده جامعه نیست و اگر اختلافی پیش آید در گام نخست باید مردم گذشت کنند و اگر نشد مذاکره کنند و یا دیگران واسطه صلح شوند به همین سبب ستاد صبر تشکیل شده است.

صادقی بیان کرد: شوراهای حل اختلاف به این سبب تشکیل شده که در میان مردم واسطه صلح شوند تا جایی که جامعه ایمانی به سمت اهل بیت(ع) حرکت کند و اختلافات با محبت و عطوفت رفع شوند بنابراین اگر این درس ایمانی در زندگی جاری شود در دنیا و آخرت موفق می‌شویم و به رشد و کمال می‌رسیم اما اگر توجه نکنیم دچار ضرر و زیان می‌شویم بنابراین همه باید در این مسیر تلاش کنیم زیرا محدود به قشر  و گروه ویژه‌ای از جمله روحانیان، جوانان، خانم‌ها و غیره نیست.

وی عنوان کرد: ما می‌توانیم صلح را جایگزین حکم کنیم تا به همبستگی اجتماعی، رفاقت و مودت بین مردم بیشتر کمک کنیم بنابراین به قضات و دادگاه‌ها توصیه می‌شود که تا می‌توانند تلاش کنند تا جدال‌ها قبل از حکم به سازش ختم شود که شوراهای حل اختلاف در این زمینه اقدام می‌کنند.

رئیس مرکز توسعه شوراهای حل اختلاف کشور بیان کرد: قضات در برخی نقاط کشور در زمینه صلح تلاش می‌کنند به طوری که 90 درصد پرونده‌های آنها با سازش ختم شده که پایداری و ارزش بالایی دارد به همین سبب در مسیری قرار داریم که تا می‌توانیم باید به سمت صلح و سازش حرکت کنیم بنابراین اگر اختلافی پیش آمد باید آشتی دهیم به طوری که آشتی دادن باید با عدل و انصاف همراه باشد.

صادقی تصریح کرد: دستگاه قضا با قدرت و شجاعت عمل می‌کند اما  مهربانی هم لازم است و با وجود اینکه قادر است اما در کنار قدرت، بردباری هم لازم است در این صورت دادگستری قوی، شجاع، مهربان و توانا می‌شود بنابراین ستاد صبر در دادگستری تشکیل شد و علاوه‌بر آن صلح‌یاران از جمله ائمه جمعه و مرکز داوری هم همراهی می‌کنند.

وی ادامه داد: در دو روز گذشته نخستین آزمون سراسری داوری و میانجی‌گری شورای حل اختلاف به صورت استاندارد در کشور برگزار شد که به سبب سرما در 8 استان کشور به تاخیر افتاد.

صادقی با اشاره به اینکه فرهنگ مراجعه به داوری باید گسترش پیدا کند تا میزان مراجعه به دادگستری بیشتر نشود و میزان پرونده‌ها با روش‌های دیگر کاهش پیدا کند، گفت: میانجی‌گری یک نهاد تازه تاسیس است که افرادی گزینش شدند و در موسسات میانجی‌گری انتخاب می‌شوند و پرونده‌های کیفری شکایات به آنها داده می‌شود که دادستانی در ارائه حجم شکایات به آنها باید برنامه‌ریزی کند.