قائم مقام بهداشتی معاونت بهداشتی وزارت بهداشت گفت: بزرگترین حمایت اجتماعی و روانی از شهروندان مورد غفلت قرار گرفته مناطق حاشیه نشین ، اطلاق عنوان شهروندی و همتراز قرار دادن آن‌ها با سایر شهروندان است.

به گزارش مرور نیوز، ناصر کلانتری، قائم مقام بهداشتی معاونت بهداشتی وزارت بهداشت گفت: بزرگترین حمایت اجتماعی و روانی از شهروندان مورد غفلت قرار گرفته مناطق حاشیه نشین را، اطلاق عنوان شهروندی و همتراز قرار دادن آن‌ها با سایر شهروندان است.

وی گفت: در راستای طرح تحول سلامت برای ساکنان این مناطق، واحدهای بهداشتی درمانی مهیا شده است که بسته های خدمات بهداشتی درمانی و غربالگری توسط کارشناسان زبده و آموزش دیده، به آنان ارائه می شود.

وی ادامه داد: با آغاز طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت، الگویی به منظور پوشش جامع و همگانی سلامت در مناطق حاشیه نشین شهرها و با هدف افزایش دسترسی تمام ساکنین حاشیه شهرها و سکونت گاه های غیررسمی به خدمات بهداشتی درمانی ضروری، برقرای عدالت در سلامت و ارتقاء وضعیت سلامت جسمی، روانی و اجتماعی آنان طراحی شد.

قائم مقام بهداشتی معاونت بهداشتی وزارت بهداشت یادآور شد: تحقیقات جهانی نشان می دهد با ورود واحدهای خدمات بهداشتی درمانی به منطقه ای، سایر بخش های توسعه ای نیز موظف به حضورمی شوند، یعنی با ورود به این مناطق و شناسایی مشکلاتی چون بیکاری، کمبود فضای تفریحی و آسیب های اجتماعی، اصل اساسی سلامت که همکاری ببین بخشی است، بر همکاری و مداخله بین دستگاه ها و سازمان های مربوط و مسئول تاکید می کند.

کلانتری به مداخلات روانشناختی در بین خانواده های حاشیه نشین و حضور روانشناس بالینی در قالب ارائه خدمات سلامت مانند مهارت فرزندپروری، کنترل خشم، مهارت های زندگی، مهارت نه گفتن و پیشگیری از اعتیاد اشاره کرد و گفت: هنوز زود است از اثر بخشی این برنامه ها صحبت کنیم. 

وی افزود: در حال حاضر ما در مرحله پوشش خدمت و انجام فرایند درست خدمت هستیم و نمی توانیم بگوییم که با گذشت دو سال از آغاز این برنامه تا چه حد میزان پیشگیری از مصرف مواد مخدر و افسردگی کاهش یافته است؛ اما براساس مطالعات جهانی و با کمک روانشناسان بالینی، می توان امیدوار بود که در 10 سال آینده شاهد کاهش آسیب های اجتماعی در مناطق حاشیه نشین باشیم .