مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور ایران، گفت: تزریق دز سوم واکسن به ویژه اگر پروتئینی بوده و تکنولوژی آن با تکنولوژی دو دز قبلی متفاوت باشد، شدیدا سیستم ایمنی تی را تقویت می‌کند.

به گزارش مرور نیوز، آمیتیس رمضانی درباره تاثیر دز سوم واکسن روی کاهش مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونای امیکرون، گفت: به دنبال واکسیناسیون، دو نوع ایمنی ایجاد می شود، نخست ایمنی آنتی بادی و دوم سیستم ایمنی سلولی یا همان سلول تی است.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر اینکه در کرونای امیکرون کارایی آنتی‌بادی‌ها پایین آمده است، بیان داشت: البته اگرچه آنتی‌بادی‌های خنثی کننده مثل قبل، در مورد امیکرون عمل نمی‌کند اما خوشبختانه سیستم ایمنی سلولی روی آن کارایی دارد و عملا امیکرون نمی‌تواند آن را دور بزند.

وی با اشاره به تزریق دز بوستر یا همان دز یادآور، گفت: تزریق دز سوم واکسن به ویژه اگر پروتئینی بوده و تکنولوژی آن با تکنولوژی دو دز قبلی متفاوت باشد، شدیدا سیستم ایمنی تی را تقویت می‌کند.

رمضانی در پاسخ به این پرسش که کار سیستم ایمنی تی چیست، افزود: آنتی بادی خنثی کننده عملا جلوی ابتلا را می‌گیرد اما ایمنی سلولی یا همان سیستم ایمنی تی از شکل شدید بیماری جلوگیری می‌کند، لذا ما بیشتر بر ایمنی سلولی تاکید داریم به ویژه در مورد سویه امیکرون که خوشبختانه بر روی آن کارایی دارد.

دبیر انجمن علمی بیماری‌های عفونی و گرمسیری در ادامه با اشاره به اینکه بیماری امیکرون اغلب چه گروه از افراد را مبتلا می‌کند، افزود: از کودکان تا بزرگسالان درگیر این بیماری می‌شوند و هیچ گروهی از ابتلای آن مصون نیست.

وی ادامه داد: در کشورهای دیگر، ابتلای کودکان به این بیماری و حتی مرگ و میر آنها نیز دیده شده است لذا اینکه امیکرون فقط گروه خاصی را درگیر می‌کند ادعای درستی نیست.