سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران با اشاره به حادثه آتش‌ سوزی مجتمع مسکونی ۸۰ واحدی گفت: در مجموع بیش از ۷۰ زن و مرد و کودک با هدایت آتش نشانان به فضای بیرون از مجتمع خارج شدند.

به گزارش مرور نیوز، جلال ملکی در خصوص حادثه آتش‌سوزی در یک مجتمع مسکونی واقع در جاده ورامین، شهرک عباس‌آباد گفت: ساعت ۲:۲۷ بامداد امروز، یک مورد آتش سوزی در یک مجتمع مسکونی در جاده ورامین شهرک عباس آباد به سامانه ۱۲۵ سازمان آتش نشانی شهرداری تهران گزارش شد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران عنوان کرد: در ادامه چهار ایستگاه به همراه دو نردبان بالابر هیدرولیکی و خودروهای حامل تجهیزات تنفسی و تشک نجات به محل اعزام شدند و ایستگاه ۸۶ آتش نشانی که در شهرک عباس آباد جاده ورامین مستقر است، در مدت زمان یک دقیقه به محل حادثه می‌رسد تا لحظاتی بعد خودروها و تجهیزات دیگر به محل برسند.

وی با بیان اینکه محل حادثه شامل یک مجتمع مسکونی در چهار طبقه و ۸۰ واحد بود، افزود: چهار طبقه شامل پنج بلوک ساختمانی در کنار هم بودند که پنج ورودی و یک طبقه منفی مشترک داشتند و زیرزمین به تمامی بلوک‌ها راه داشت.

ملکی خاطرنشان کرد: دود حاصل از آتش‌سوزی که در زیرزمین اتفاق افتاده بود به همه پنج بلوک سرایت کرده بود و تعداد بسیاری خودرو و انباری‌ها هم در طبقه منفی یک قرار داشتند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی عنوان کرد: زمانی که سه دستگاه خودرو شامل یک دستگاه نیسان و دو دستگاه سواری به محل رسیدند مشاهده شد که یک دستگاه پژو و پراید کاملاً شعله ور و سوخته است. بخشی از یک نیسان هم شعله‌ور شده بود که آتش نشانان عملیات را آغاز کردند.

وی با اشاره به اینکه دود بسیار شدید و غلیظی زیرزمین را فرا گرفته بود و از طریق راه پله‌ها به طبقات مسکونی سرایت کرده بود، گفت: تعداد بسیاری از خودروها به علت تخریب سقف و افتادن گچ‌ها، خسارت‌هایی دیدند اما خوشبختانه شعله‌ور نشدند.

ملکی با بیان اینکه تعدادی از ساکنان در لبه پنجره‌ها تقاضای کمک می‌کردند، گفت: فرمانده عملیات با ورود به محل از ساکنان خواست که خودشان را به محل‌های امن ساختمان نظیر پشت بام برسانند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی با بیان اینکه آتش نشانان همزمان با اطفای حریق، عملیات نجات افراد را هم آغاز کردند، گفت: آتش نشانان با دو دستگاه نردبان به سرعت ساکنان حضور یافته در پشت بام را خارج کردند. کسانی‌که در طبقات دوم و سوم مانده بودند و امکان خروج نداشتند هم از طریق نردبان دستی و راه پله‌هایی که دود کمتری داشت با احتیاط کامل خارج شدند.

ملکی با بیان اینکه گروه‌های دیگر آتش نشانی، از سرایت آتش به فضاهای دیگر جلوگیری کردند و آتش اطفا شد، اظهار کرد: در مجموع بیش از ۷۰ زن و مرد و کودک با هدایت آتش نشانان به فضای بیرون از مجتمع خارج شدند و خوشبختانه حادثه مصدومیت و تلفات جانی نداشت.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی در ادامه اظهار کرد: متأسفانه در بخشی از مجتمع‌های مسکونی مشاهده می‌شود که با بی‌احتیاطی تمام توسط مالکان، فضای مشترک پارکینگ و پشت‌بام برای تعیین حد و حدود، با نرده‌های بلند بسته می‌شود و امکان تردد سخت می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: در همین مجتمع مسکونی، آتش‌نشانان مجبور شدند که قفل‌ها و نرده‌ها در پارکینگ و پشت بام را برش دهند تا ساکنان به پایین منتقل شوند؛ اگر مجتمع‌ها در راستای ایمن‌سازی ساختمان به تجهیز مسائل ایمنی اقدام کنند، بسیاری از حوادث رخ نمی‌دهد.

به گفته ملکی؛ این عملیات در ۵:۳۲ به پایان رسید و آتش‌نشانان به ایستگاه‌ها مراجعه کردند.