رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: برای نخستین بار مناطق ۱۸، ۱۲، ۱۹، ۲۱ و ۱۵ صدرنشین اختصاص بودجه به مناطق در شهرداری است.

به گزارش مرور نیوز، میثم مظفر درباره ارزیابی از جلسه بررسی تبصره های لایحه «بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه» بیان کرد: جلسه امروز بسیار مفصل بود و از ساعت ۹ صبح با حضور اکثریت اعضا به جز دو نفر (به صورت آنلاین) برگزار شد و تا ۱۰ شب ادامه پیدا کرد.

رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه از ابتدای جلسه، هر تبصره بودجه به صورت جداگانه مورد بررسی اعضا قرار گرفت، افزود: در این میان، الزامات شورا در حوزه‌های مختلف شهرداری در قلمروهای موضوعی، سازمان‌ها و معاونت‌ها با عنوان احکام سیاستی تعیین شده و تکالیف مالی و نظارتی معین شده در لایحه بودجه، قرائت شد و مورد بحث کارشناسی مفصل اعضای شورای اسلامی شهر تهران قرار گرفت.

مظفر  با اشاره به تنظیم سی و سه تبصره بودجه توسط کمیسیون برنامه و بودجه شورا بیان کرد: پس از کارشناسی هر تبصره، تبصره‌ها به نوبت تصویب شدند. بودجه شهرداری تهران در حوزه هزینه‌ها در سرفصل هزیه‌های جاری، سرمایه‌ای، تملک دارایی‌های مالی و املاک مصوب شد؛ جلسه امروز در سه نوبت برگزار شد و درنهایت کلیات بودجه شهردای تهران به تصویب اعضا رسید.

وی درباره طولانی شدن زمان بررسی لایحه بیان کرد: حجم بسیاری از جلسه پیرامون تبصره‌های بودجه بود. بعضاً در تعدادی از دوره‌ها، تبصره‌های بودجه توسط اعضا قرائت نمی‌شد یا حساسیتی درباره آن وجود نداشته است اما با دقت نظر اعضا، فضای تعامل و گفت‌وگویی فی مابین شورا و شهرداری شکل گرفت؛ به طوری‌که در بعضی از موارد شهردار یا معاونان شهردار درباره تبصره مربوطه پیشنهادات خود را بیان می‌کردند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره سیاست‌های بودجه هم گفت: یکی از اتفاقات بزرگ این است که عدالت در توزیع بودجه رخ داد و برای نخستین بار مشاهده می‌کنیم که  مناطق ۱۸، ۱۲، ۱۹، ۲۱ و ۱۵ صدرنشین اختصاص بودجه هستند. اگر حقوق و دستمزد  از بودجه مناطق کسر شود و تملک دارایی سرمایه‌ای به همراه بودجه توسعه محلی و همچنین بودجه مورد نیاز تملک در مناطق در نظرگرفته شود، مشاهده می‌شود که به صورت متمایز نسبت به دوره‌های پیشین، مناطق کم برخوردار در صدر چند منطقه نخست قرار گرفته‌اند که بیشترین بودجه به آن‌ها اختصاص یافته است.

مظفر با تأکید براینکه عدالت محوری جزو سیاست‌های دوره ششم مدیریت شهری است، گفت: در حوزه تمرکززدایی و واگذاری اختیارات شهرداران مناطق، ایجاد شفافیت، انصباط مالی، توسعه حمل و نقل عمومی (توسعه خطوط مترو، اورهال و خرید واگن، خرید اتوبوس، تکمیل شبکه بزرگراهی تهران) تصمیمات بسیار خوبی اتخاذ شد تا به جای اینکه بیشتر بودجه به صورت هدفمند صرف امورات جاری شود به تملک سرمایه‌ای و توسعه زیرساخت‌های شهر با اولویت حمل و نقل عمومی تخصیص پیدا کند.