نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی، راه حل مشکل توزیع پزشکان و سیستم ارجاع را بومی سازی دانست و مدعی شد که ایجاد تسهیلاتی برای اعضای این جامعه، شرایط را برای ماندگاری و خدمت در مناطق تسهیل می کند.

به گزارش مرور نیوز، مهرداد ویس کرمی، موضوع کمبود پزشک  در شهرستان ها و مناطق دور افتاده را مشهود دانست و گفت: متاسفانه دامنه کمبود پزشک در کشور تنها منوط به پزشکان عمومی نیست و پزشکان متخصص و فوق تخصص را هم شامل می شود.

وی همچنین یکی از دلایلی که ۱۷۰ نماینده را موافق افزایش ظرفیت پزشکی  کرد، ملموس بودن این قضیه برای آن ها بر اساس حوزه انتخابیه آنها عنوان کرد و افزود: در اینجا بحث توزیع پزشکان و سیستم ارجاع مشکل دارد و این مسائل زمانی حل می شود که زمینه های معیشت آبرومندانه هم برای پزشکان ایجاد شود.

کرمی، به راهکارهای حل این مسئله در مناطق دورافتاده اشاره کرد و گفت: یکی از راهکارهای ماندگار کردن پزشک در منطقه مدنظر، بومی سازی است. مسئله دیگر ایجاد مشوق هایی برای آن پزشکان است چرا که در هنگام تشکیل خانواده احساس می کنند که زندگی در آن منطقه محروم برایشان سخت است.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: موضوع دیگر، مدت زمان طولانی تعهد به خدمت پزشکان در منطقه محروم است، به این شکل که پزشک باید ۲۱ سال در یک منطقه خدمت کند که این امر، کار را برای پزشکان سخت کرده است.

عضو کمیسیون آموزش، در پایان به وضع معیشت و نیازهای جامعه پزشکی اشاره کرد و گفت: زمان اتمام تحصیل پزشکی طولانی مدت است و در سن ۳۰ سالگی شخص به مدرک پزشک عمومی دست می یابد و عملا فرصت های زیادی را به خصوص در بحث ازدواج و خرید مسکن از دست می دهد. اگر تسهیلاتی به دانشجوی پزشکی داده شود، بدون شک آنها زودتر تشکیل خانواده می دهد و در سن ۴۵ سالگی و هم زمان با دریافت مدرک تخصص، احساس کمبود نمی کند و کارهایی مثل زیبایی را که نیاز به تخصص پزشکی هم ندارد ترجیح نخواهد داد.