معاون اجتماعی پلیس فتا گفت: بیش از ۸۰ درصد کلاهبرداری‌ها با راه اندازی و تبلیغ پیج ها و کانال‌های تجاری و پلتفرم‌های خارجی از جمله اینستاگرام در حال وقوع است.

به گزارش مرور نیوز، سرهنگ رامین پاشایی در تشریح این خبر گفت: با توجه به نزدیک شدن ایام پایانی سال و افزایش خریدهای نوروزی نظر به رعایت توصیه‌های بهداشتی مسئولان مربوط مبنی بر کاهش ترددهای غیر ضروری در سطح معابر شهری و استقبال عمومی هموطنان برای تهیه و تدارک مایحتاج مورد نیاز یکی از بسترهای جذاب و پر مخاطب ثبت سفارش، صفحات فروشگاهی در شبکه اجتماعی اینستاگرام است.

وی افزود: متأسفانه به علت ساماندهی مشاغل متعدد فعال در پلتفرم شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و یا سایر کانال‌های پیام رسان غیر بومی بستر مناسبی را برای وقوع کلاهبرداری مالی از هموطنان شده و همه روز پرونده‌ها و شکوائیه‌های قضائی متعددی به مراجع قضائی و انتظامی کشور به خصوص پلیس فتا تحمیل می‌گردد.

پاشایی در ادامه با اشاره به سبک و نوع وقوع جرایم در این پیج ها و کانال‌های فروشگاهی بیان داشت: شایعه ترین نوع کلاهبرداری در این حوزه ساخت صفحات جعلی و تبلیغ دروغین اجناس است که اصلاً وجود خارجی ندارد و عمدتاً با قیمت پایین‌تر از عرف بازار به نمایش گذاشته می‌شوند.

معاون اجتماعی پلیس فتا انتظامی کشور گفت: کلاهبرداران در این شگرد پس از ثبت سفارش و دریافت قیمت محصولات پاسخگوی متقاضیان نیستند و یا پس از تبلیغ اجناس اصل و اورجینال و ثبت سفارش و دریافت هزینه‌های موارد توافق، کالاهای کپی و یا بی کیفیت را برای سفارش دهندگان ارسال می‌کنند.

سرهنگ پاشایی در ادامه به نوع دیگری از ترفندهای کلاهبرداری این مجرمان پرداخت و اظهار داشت: کلاهبرداران پس از ثبت سفارش، خریداران را به درگاه‌های جعلی پرداخت موسوم به فیشینگ هدایت می‌کنند و با این طریق از هموطنان کلاهبرداری می‌کنند.

وی ادامه داد: متأسفانه عرضه و فروش کالاهای قاچاق که عمدتاً شامل البسه و پوشاک است و می‌تواند تهدیدی علیه تولید کنندگان و فعالان حوزه داخلی باشد به صورت کاملاً سازمان یافته و حرفه‌ای در این پیج‌های تجاری فاقد مجوز کسب و کار در جریان است.

این مقام انتظامی ضمن بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد کلاهبرداری‌ها با راه اندازی و تبلیغ پیج ها و کانال‌های تجاری و پلتفرم‌های خارجی از جمله اینستا گرام در حال وقوع است؛ عنوان کرد: اجرای طرح‌های عملیاتی پیش دستانه و نظارت بر نحوه فعالیت این پیج ها و کانال‌های فروشگاهی یکی از اولویت‌های پلیس فتا بوده و همه روزه پرونده‌های قضائی متعددی علیه مرتکبان و متهمان و دفاع از مال باختگان در پلیس فتا در حال پیگیری است.

معاون اجتماعی پلیس فتا انتظامی کشور تصریح کرد: عدم وجود نظام ساماندهی مشاغل تجاری و فروشگاهی در اینستاگرام و سایر کانال‌های پیام رسان غیر بومی که حلقه مفقوده تولید امنیت مالی برای کاربران و متقاضیان خرید محسوب می‌شد، اقدام قضائی و انتظامی علیه مرتکبان اینگونه جرایم و تخلفات را دچار مشکل نموده است.

این مقام سایبری از هموطنان خواست برای سفارش اجناس، درخواست خود را صرفاً از سایت‌های فروشگاهی که دارای مجوز قانونی و درگاه‌های رسمی بانکی که تحت دامنه شرکت شاپرک هستند، انجام دهند و از ثبت سفارش و پرداخت وجوه کالا و خدمات قبل از تحویل در بستر شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان ها جدا خودداری کنند.

این مقام مسئول به هموطنان توصیه کرد: در صورت اطلاع از هر گونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی یا پیام‌رسان‌های موبایلی موضوع را از طریق نشانی پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.