رئیس مرکز اورژانس تهران با اعلام آماده باش اورژانس پیرامون اتفاقات چهارشنبه سوری گفت: ۵ دستگاه آمبولانس در میادین پر خطر مستقر شده است.

به گزارش مرور نیوز، یحیی صالح طبری رئیس مرکز اورژانس تهران در نشست خبری که پیش از ظهر امروز (چهارشنبه ۱۸ اسفندماه) برگزار شد، عملکرد اورژانس تهران و تمهیدات اورژانس برای چهارشنبه آخر سال را تشریح کرد و آماری از حوادث سال گذشته پیرامون این شب ارائه داد.

صالح طبری در این نشست خبری گفت: اورژانس تهران ۱۳ میلیون جمعیت ثابت و ۳ میلیون جمعیت شناور تهران را تحت پوشش قرار می‌دهد. ۲۲۵ پایگاه آمبولانس، ۱۴۵ پایگاه موتور آمبولانس این خدمات را به مردم ارائه می‌کنند.

وی افزود: تعداد مأموریت‌های سال ۹۹ اورژانس تهران، یک میلیون و ۶۴ هزار و ۶۲۴ مأموریت بود. این مأموریت‌ها تا شانزدهم اسفند امسال بیش از یک میلیون و ۶۶۸ مأموریت بوده که بیش از یک درصد افزایش را نشان می‌داد. میزان مأموریت برای انتقال بیمار به بیمارستان با ۱۲ درصد افزایش روبرو بود. همچنین تعداد کدهای فعال و موتور آمبولانس از سال پیش یک تا دو درصد بیشتر شده است.

رئیس مرکز اورژانس تهران ادامه داد: مأموریت‌های قلبی چهار درصد نسبت به گذشته کاهش داشته است. کد معادل برای سکته‌های مغزی ۷۲۴ است که حدود ۲۸ درصد افزایش داشت. همچنین امسال نسبت به سال گذشته مسمومیت با گاز CO روند کاهشی داشته و ۱۸۳۷ نفر مسموم شده بودند که این آمار با توجه به وضعیت ایمنی لوازم برقی زیاد است.

وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۲ میلیون و ۵۸۰ هزار و ۶۹۰ تماس با اورژانس گرفته شده است. ما در اورژانس تهران ۲۳ تا ۲۵ درصد مأموریت‌های کل کشور را انجام می‌دهیم؛ این اتفاق میسر نمی‌شود مگر با تلاش شبانه‌روزی هر پایگاهی که در تهران مستقر است.

صالح طبری بیان کرد: ما مناطقی در پردیس، بومهن و شهرهای اطراف داریم که وقتی همکاران اعزام می‌شوند، تا رسیدن به اولین بیمارستان حدود سه تا چهار ساعت هر مأموریت طول می‌کشد این اتفاق به دلیل نبود تعداد زیاد بیمارستان است.

وی گفت: مأموریت‌های امداد هوایی اورژانس تهران حدود ۵۸ درصد افزایش داشته، حوادث ترافیکی نیز ۶ درصد افزایش پیدا کرد اما حوادث غیر تصادفی یک درصد کاهش داشت.

مراسم سنتی که صنعتی شد

رئیس اورژانس تهران ادامه داد: در حوزه چهارشنبه‌سوری به کمک رسانه‌ها نیاز داریم که به همه بگویم این مراسم سنتی در سال‌های اخیر به مراسم صنعتی تبدیل شده است. باید آموزش‌های مجازی و آموزش در مراکز پرتردد را بیشتر کنیم. این تمهیدات به شکل فیلم، اسلاید، اینفوگرافی برای پخش در فضای مجازی توسط نیروهای عملیاتی و ستادی انجام شده و همه این نیروها از پانزدهم اسفند ماه در مرحله آماده‌باش قرار دارند. همچنین برای حوادث چهارشنبه‌سوری پنج دستگاه اتوبوس آمبولانس در میادینی که احتمال خطر بیشتری در آنها وجود دارد، مستقر شده است.

صالح طبری با اشاره به پیش‌بینی حجم زیاد مسافرت‌ها در نوروز با توجه به وضعیت کرونا گفت: پیش‌بینی می‌کنیم تردد در مبادی ورودی و خروجی بیشتر شود برای همین نیروها زودتر از موعد در حالت آماده‌باش قرار دارند. بعد از عید نیز این خدمات‌رسانی ادامه خواهد داشت. همچنین ۱۶ کمپ سلامت در مبادی ورودی شهرها و نقاط پرتردد خواهیم داشت که خدمات رایگان ارائه می‌کنند.

وی ادامه داد: از روز شنبه استقرارها به شکل کامل در جاده‌های پرتردد انجام خواهد شد. ما سال گذشته در ۱۴۰ نقطه شهر تهران اورژانس مستقر کردیم.

صالح طبری با گلایه از مزاحمت‌های تلفنی اورژانس گفت: ۱۰ تا ۲۰ درصد از تماس‌های روزانه ما جزو مزاحمت‌های تلفنی هستند یعنی حدود ۷۰۰ تا ۱۴۰۰ مزاحمت تلفنی داریم.

رئیس اورژانس تهران بیان کرد: ریسکی که انجام دادیم، این بود که شهرستان‌های مجاور تهران را هم تحت پوشش قرار داده‌ایم؛ مانند فیروزکوه، پاکدشت و ورامین.

روزی چهار هزار مأموریت در شهر تهران

وی گفت: در دوره کرونا به دنبال مطالبه عمومی برای واکسیناسیون، اورژانس تهران وارد این حوزه شد و در مراحل اول واکسیناسیون معلمان، شرکت‌های بیمه و خبرنگاران را انجام دادیم. همچنین در طرح شهید قاسم سلیمانی یعنی رسیدگی به بیماران خارج از بیمارستان مشارکت کردیم. در زمان کرونا تقریباً روزی ۴۰۰۰ مأموریت در شهر تهران انجام شد. در زمان پیک ششم کرونا مأموریت‌های روزانه اورژانس ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد.

صالح طبری همچنین در پاسخ به سوالی درباره ضرب و شتم نیروهای اورژانس گفت: گاهی با ضرب و شتم نیروهای اورژانس توسط اراذل و اوباش مواجه می‌شدیم. متأسف می‌شویم وقتی نیروهای ما برای خدمات‌رسانی به محل می‌روند و افرادی که هیچ ارتباطی با بیمار و بیماری ندارند در امور دخالت می‌کنند. در حادثه اخیر نیروهای ما به خانه‌ای وارد شدند، چند نفر از اراذل و اوباش پرسیدند چه اتفاقی افتاده است. ما نمی‌توانیم اسرار بیماران را به همه بگوییم. آنها با چاقو و قمه به نیروها حمله کردند. تا روز بعد با همکاری نیروی انتظامی و قوه قضائیه توانستیم آنها را دستگیر کنیم. باید در این حوزه برخورد سختی با افرادی که امنیت و سلامت مردم را به خطر می‌اندازند، صورت گیرد. متوجه نمی‌شوم چرا همکار من که برای سلامت مردم تلاش می‌کند، تهدید به قتل شود؟ به نظر می‌رسد باید قانون سختی برای تهدیدکنندگان سلامت مردم وجود داشته باشد به همین دلیل پیگیر آن هستیم.

رئیس اورژانس تهران گفت: با شهردار تهران جلسات مفصلی درباره وضعیت اورژانس داشته‌ایم آقای زاکانی قول همکاری دادند. در سه یا چهار ایستگاه مترو مانند متروی امام خمینی (ره) پایگاه اورژانس مستقر است ولی نمی‌توان کنار هر چاله‌ای بیمارستان ساخت. باید فرهنگ عمومی در حوزه بهداشت و درمان را بالا برد. ما باید بتوانیم آموزش همگانی به همه مردم در حوزه کمک‌های اولیه بدهیم. هر خانه باید همیار سلامت داشته باشد. اگر هر محله‌ای هم تیم همیار سلامت داشته باشد، بسیاری از حوادث قابل پیشگیری است.

۵ شهید مدافع سلامت در اورژانس تهران

رئیس اورژانس تهران همچنین گفت: حدود ۹۰ درصد همکاران ما به کرونا مبتلا شدند و ما پنج شهید مدافع سلامت در اورژانس تهران داشتیم.

صالح طبری افزود: ما باید بتوانیم نیروهای بومی در حوزه فوریت‌های پزشکی تربیت کنیم تا این افراد بتوانند به مردم تهران خدمات ارائه دهند البته طرح‌های جایگزین هم وجود دارد که در حال بررسی است.

وی ادامه داد: تحریم‌های ظالمانه سلامت مردم را نشانه گرفته است. برای قطعات آمبولانس به مشکل تحریم برمی‌خوریم. آمبولانس‌های ما در حال فرسوده شدن هستند. این توقع وجود دارد که به ما برای نوسازی آمبولانس‌ها کمک شود.

۱۴ تا ۱۷ دقیقه زمان رسیدن اورژانس به محل حادثه

رئیس اورژانس تهران همچنین در پاسخ به سوالی درباره زمان رسیدن نیروهای اورژانس به محل حادثه در شهر تهران گفت: تلاش است در کمترین زمان تعداد موتور آمبولانس‌ها را بیشتر کنیم تا خدمات اولیه توسط موتورها به بیمار ارائه شود.

صالح طبری زمان رسیدن به محل حادثه را ۱۴ تا ۱۷ دقیقه به طور متوسط اعلام کرد و گفت: در هر صورت زمان رسیدن موتور آمبولانس کمتر است. همانطور که می‌دانید بسیاری از خیابان‌های شهر تهران لاین ویژه برای تردد آمبولانس ندارند.

وی تأکید کرد: مردم نسبت به آژیر آمبولانس حساسیت‌های قبل را ندارند. با آمبولانس‌هایی که بدون بیمار و بی‌دلیل آژیر آمبولانس را به صدا درمی‌آورند، حتماً برخورد خواهم کرد.