معاون بهداشت وزارت بهداشت مصوبات جدید کمیته علمی کرونا درباره واکسیناسیون دز سوم و چهارم و پنچم در کشور را تشریح کرد.

به گزارش مرور نیوز، معاون بهداشت وزارت بهداشت مصوبات جدید کمیته علمی کرونا درباره واکسیناسیون دز سوم بیماران گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال، دز چهارم بیماران دارای ضعف سیستم ایمنی بالای ۱۸ سال و دز پنجم مسافران خارج از کشور را تشریح کرد.

کمال حیدری با بیان این مطلب اظهار داشت: واکسن قابل تزریق در این گروه سنی، به عنوان دُز سوم، واکسن‌های پاستو کووک و سینوفارم است. ملاک تشخیص ضعف سیستم ایمنی ارائه برگه توسط پزشک متخصص بوده و اظهار نظر شخصی و شفاهی افراد مورد قبول نیست.

وی افزود: همچنین تعاریف ضعف سیستم ایمنی بر اساس سند کشوری گسترش واکسیناسیون کرونا شامل نقایص اولیه سیستم ایمنی، بیماری های خاص مانند سرطان تحت درمان با شیمی درمانی و پرتودرمانی، بیماران پیوند عضو شده، بیماران دریافت کننده داروهای سرکوب کننده یا تضعیف کننده سیستم ایمنی، افراد اچ آی وی ‌مثبت، بیماران تحت درمان با دیالیز و ... است.

معاون وزیر بهداشت یادآور شد: با توجه به سوالات و درخواست معاونت‌های بهداشت تعدادی از دانشگاه‌ها در خصوص امکان تزریق دُز پنجم واکسن کووید۱۹ در متقاضیان سفر بین المللی که قبلاً سه نوبت از واکسن های موجود در کشور را دریافت کرده و به علت الزامات سفر باید یک یا دو نوبت واکسن دیگر دریافت کنند، تصمیماتی در جلسه اخیر کمیته ملی واکسن کووید۱۹ اتخاذ شد.

حیدری ادامه داد: بر اساس مصوبه این کمیته ملی این گروه از هموطنان با اخذ رضایت کتبی و آگاهانه و ارائه مدارک سفر می‌توانند واکسن دُز چهارم و پنجم را از واکسن‌های مورد تایید کشور مقصد دریافت کنند. در این شرایط فاصله دُز سوم و چهارم حداقل یک ماه و فاصله توصیه شده بین دُز چهارم و پنجم ترجیحاً ۳ ماه است که در صورت اضطرار سفر می‌تواند به حداقل یک ماه کاهش پیدا کند.

بنابر اعلام وبدا، وی یادآور شد: همچنین در جلسه اخیر این کمیته تزریق دُز چهارم واکسن کرونا در گروه سنی بالای ۱۸ سال و برای بیماران دارای ضعف سیستم ایمنی به فاصله حداقل ۴ ماه بعد از دُز سوم، مورد تصویب و توصیه قرار گرفت. واکسن توصیه شده برای تزریق به این افراد به عنوان دُز چهارم، واکسن های با پلتفرم پروتئین نوترکیب است.

به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت این مصوبات، ۱۸ اسفندماه برای اجرا به معاونین بهداشت دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شده است.