محمد سالاری با اشاره به ضرورت آسیب شناسی و بازنگری طرح های جامع و تفصیلی شهر تهران گفت: در حال حاضر قریب به 10 سال از ابلاغ طرح جامع و 5سال از ابلاغ طرح تفصیلی شهر تهران می گذرد و لذا ضرورت داشت این دو طرح با حضور مجموع کسانی که در فرآیند تدوین این طرح ها دخالت داشتند مورد آسیب شناسی قرار گیرد

به گزارش خبرنگار اجتماعى مرورنیوز نشست بررسی و آسیب شناسی طرح تفصیلی شهر تهران با حضور مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران، محمد سالاری رئیس کمیسیون شهر سازی و معماری شورا ، اقبال شاکری،محمد مهدی تندگویان، ابوالفضل قناعتی از اعضای شورا بصورت مشترک با معاونت شهر سازی معماری و رئیس سازمان نوسازی شهرداری تهران  توسط کمیسیون شهرسازی ومعماری برگزار شد.

محمد سالاری در این جلسه با اشاره به ضرورت آسیب شناسی و بازنگری طرح های جامع و تفصیلی شهر تهران گفت: در حال حاضر قریب به 10 سال از ابلاغ طرح جامع و 5سال از ابلاغ طرح تفصیلی شهر تهران می گذرد و لذا ضرورت داشت این دو طرح  با حضور مجموع کسانی که در فرآیند تدوین این طرح ها دخالت داشتند مورد آسیب شناسی قرار گیرد.در همین راستا یکی از ماموریت های کمیسیون شهر سازی و معماری با توجه به مشکلات و در خواست های مکرر شهروندان آسیب شناسی طرح تفصیلی است.

وى ادامه داد: ما در فرایند برنامه ریزی شهری در دنیا با تغییر رویکرد های اساسی مواجه بوده ایم. لذا آسیب شناسی این طرح به ما می گوید که آیا در محتوا و نوع برنامه‌ریزی شهرسازی نیازمند تغییر رویکرد هستیم یا خیر؟

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران گفت: طرح جامع تهران 17راهبرد دارد که با آسیب شناسی آن می توان پی برد تا چه میزان اهداف این طرح ها محقق شده و تا چه اندازه در فرایند زندگی شهری اثر گذار بوده است.اگر بخواهیم طرح تفصیلی را صرفا از جهت پهنه بندی بررسی کنیم می توان گفت قریب به 90درصد اهداف محقق نشده و حتی مطالعه و تدقیق نیز صورت نگرفته است.

سالاری افزود: آسیب شناسی در این زمینه باید به طرح های موضعی و موضوعی نیز تسری یابد. طرح های موضعی که در تحقق آنها در حوزه سخت افزاری اقدام شده است و طرح های موضوعی که مربوط به حوزه نرم افزاری می باشد  و نوسازی بافت فرسوده، تعیین حریم شهر تهران، هویت بخشی در معماری ایرانی و اسلامی از جمله همین موارد هستند.

وی تاکید کرد: برگزاری این نشست در این راستا بوده است که با توجه به اینکه در دنیا چندین دهه است که از برنامه‌ریزی راهبردی به مدیریت طرح جامع عبور کردیم آیا این عمل در شهر تهران نیز باید انجام شود.اگر طرح جامع، راهبردی و ساختاری شهر تهران می بایست ملاک عمل باشد که در حال حاضر هم هست چرا علی رغم وجود این راهبردها و تلاش های شهرداری نتوانسته ایم به اهداف تعیین شده برسیم.