مهدی داوری اظهار کرد: یکی از مهم ترین مسائلی که دغدغه آتش نشانی است ایمنی ساختمان های شهر است. طبق وظایف ذاتی خود، هر چند گاهی محدودیت هایی به واسطه کرونا داشتیم اما با این وجود در سال جاری ٢٣ هزار ساختمان مورد بررسی قرار گرفت براساس آماری که به روز شده است ۹۶۰۰ ساختمن ناایمن پرخطر داریم و برای ١٢٩ ساختمان پرخطر باید اقدام فوری انجام شود.

به گزارش مرور نیوز، مهدی داوری امروز در یک نشست خبری اظهار کرد: هر چند که بیماری کرونا طی سال های گذشته تاثیرات خود را گذاشته بود اما خللی در خدمات آتش نشانان به وجود نیامد. همه به خاطر داریم که ضد عفونی معابر بحثی جدی بود که آتش نشانی تهران نیز با خلاقیت ها نقش خود را ایفا کرد.

وی ادامه داد: بیش از ۶٠ درصد پرسنل دچار این بیماری شدند و سه تن از همکارانمان دچار این بیماری شدند.

ورود ۷۰ خودروی سبک اطفایی به ناوگان آتش نشانی

وی گفت: همچنین برنامه های توسعه ای سازمان مثل به روز رسانی امکانات نیز انجام شد. امسال برنامه برای اضافه شدن ١٢٠ دستگاه خودرو سبک اطفایی به ناوگان آتش نشانی را داشتیم که تا به حال ٧٠ خودرو در ردیف عملیاتی قرار گرفته است. در شهری مثل تهران که با بافت های قدیمی و معابر باریک روبرو است این خودرو ها امکان تردد از این معابر را دارند.

وی گفت: طی دو سال اخیر پنج ایستگاه به آتش نشانی اضافه شد. دو ایستگاه را نیز در زمان بسیار نزدیک در دستور کار داریم که انتظار داریم یکی از آن ها در قیطریه پیش از اردیبهشت به بهره برداری برسد. همچنین برای سه ایستگاه دیگر نیز برنامه داریم که بر اساس بررسی های انجام شده افزایش ایستگاه ها بابت کاهش مدت زمان پاسخگویی است.

۹۶٠٠ ساختمان پرخطر در تهران/  ١٢٩ ساختمان نیازمند اقدام عاجل

داوری اظهار کرد: یکی از مهم ترین مسائلی که دغدغه آتش نشانی است ایمنی ساختمان های شهر است. طبق وظایف ذاتی خود، هر چند گاهی محدودیت هایی به واسطه کرونا داشتیم اما با این وجود در سال جاری ٢٣ هزار ساختمان مورد بررسی قرار گرفت براساس آماری که به روز شده است ۹۶۰۰ ساختمن ناایمن پرخطر داریم و برای ١٢٩ ساختمان پرخطر باید اقدام فوری انجام شود.

مدیرعامل آتشنشانی تهران این را هم گفت که در این باره نیازمند همگرایی سازمان ها هستیم و باید کمر همت بسته شود تا مشکلات حل شود. ضمن اینکه قوانین حال حاضر امکان بر قرار شدن ایمنی در شهر را ندارند و از مجلس درخواست می کنیم که به اصلاح این قوانین ورود کنند.

وی در خصوص ارایه آموزش های شهروندی گفت:  آموزش های شهروندی در دستور کار آتش نشانی است. حدود ۶۵٠ هزار نفر از شهروندان را آموزش ایمنی دادیم که ۴٠٠ هزار نفر از طریق فضای مجازی و ٢۵٠ هزار نفر دیگر نیز به صورت حضوری آموزش دیدند.

وی گفت: همچنین ٧٠٠٠ نفر آموزش های سطح C را گذراندند و به آتش نشانان داوطلب پیوستند. امیدواریم با کمرنگ شدن این ویروس این فعالیت ها را با جدیت و سرعت بیشتری ادامه دهیم.

۲ حادثه و ۴ مصدوم در چهارشنبه سوری امسال تاکنون

وی درباره حوادث چهارشنبه سوری امسال تااکنون با اشاره به پایین و کم بودن این حوادث گفت: تا به حال در تهران دو مورد حادثه انفجار مواد محترقه بوده و چهار مصدوم داشته است. امیدواریم با مراقبت و احتیاط حادثه ای رخ ندهد.

مهدی داوری در خصوص اینکه نقش سازمان آتش نشانی در خصوص گودبرداری های غیر اصولی و نا ایمن سطح شهر چیست و چقدر تاثیر گذار است گفت: هر چند حوزه پایداری سازه ها در زمینه تخصصی سازمان نیست اما بنا به وظیفه ذاتی خود مرتبا این گود ها را رصد می کنیم و گزارشات لازم را اعلام می کنیم اما پیگیری دقیق‌تر نیازمند حضور کارشناسان سازه است.

تایید نهایی ایمنی پلاسکو پس از استقرار کسبه

وی همچنین درباره ارایه ایمنی موقت به ساختمان پلاسکو اظهار کرد: در حقیقت نگاه سخت گیرانه به پلاسکو با توجه به تأثیراتی است که در جامعه داشته است . آن چیزی که به عنوان «موقت» گفته می شود بابت ضوابط نیست چرا که تعداد کسبه بسیار بالاست و شرط کردیم پس از مدتی بازدید انجام دهیم چرا که فاکتور های ایمنی بسیار قابل تغییر است. گاهی از بین رفتن یکی از تمهیدات ساختمان را از استاندارد ایمنی خارج می کند بر همین اساس مقرر شد سازمان در یک بازه زمانی مشخص، با توجه به حضور کسبه اگر مشکلی وجود نداشت تاییدیه را خواهیم داد.

وی در خصوص پایش سلامت آتش نشانان گفت: نمی توانیم انکار کنیم که شغل آتش نشانی سخت است و آنشنشانان در معرض آسیب های مختلف هستند؛ از استرس عملیات ها تا حضور در معرض دود و آوار که ممکن است این افراد را با مشکلاتی رو به رو کند. در ایام کرونا قراردادی را بستیم که سلامت آتش نشانان مورد پایش قرار گیرد که امسال نیز مجددا در حال انجام یک قرارداد هستیم. یعنی هر آتش نشان باید یک پرونده سلامت داشته باشد. بخش پایش سلامت روانی نیز یکی از موضوعاتی است که در ١۴٠١ در دستور کار قرار گرفته است.

داوری درباره زمان حضور آتش نشانان در محل حوادث گفت: در حقیقت دو بخش اصلی دارد که یک بخش تماس شهروندان با آتش نشانی است که در استاندارد های جهانی یک دقیقه تعریف می شود. خروج آتش نشانان از ایستگاه دو دقیقه و بین چهار تا شش دقیقه برای رسیدن به محل حادثه در نظر گرفته شده است. یعنی به طور کلی در جهان استاندارد بین ۶ تا ٨ دقیقه تعریف شده و ما در آتش نشانی تهران حدود ۶ دقیقه امدادرسانی می کنیم. اضافه شدن ایستگاه های جدید در شهر نیز به منظور کاهش زمان رسیدن به حادثه است.

مدیرعامل آتشنشانی تهران به فعالیت ایستگاه روزانه اشاره کرد که با استفاده از سوله های مدیریت بحران بود. وی در این باره اضافه کرد در زمان ترافیک ایستگاه های روزانه تهران این ماموریت را دارند که بتوانند در پاسخگویی به حوادث چابکی لازم را داشته باشند.

وی در خصوص نردبان های آتش نشانی گفت: کمبودی احساس نمی کنیم هر چند که نردبان ها تجهیزات بسیار مهمی هستند. هر چقدر این نردبان ها بلند تر می شود قدرت مانور آن ها کمتر می شود، بنابراین نباید متکی به وجود نردبان ها باشیم و ایمنی خود ساختمان ها است که باید به آن توجه ویژه شود.

مدیرعامل آتش نشانی تهران با بیان اینکه با یک نگاه سطحی به آتش نشانی متوجه می شویم که در وضعیت بدی قرار نداریم گفت: مدعی نیستیم که در نقطه مطلوب هستیم اما این را می گوییم که در مسیر بدی نیستیم و تلاش می کنیم این شرایط را هم ارتقا دهیم. آتش نشانی تهران از توانمند ترین آتش نشانی های کشور است.

وی در رابطه با طرح پلاک ایمن نیز گفت: ایمنی را نباید فقط مخصوص برج ها و اماکن صنعتی بدانیم، بسیار مهم است که ایمنی در اشپزخانه، ایمنی در گرمایش منزل، ایمنی در استفاده از لوازم برقی و.. مد نظر قرار گرفته شود. پلاک ایمن دقت را در محیط زندگی افزایش می دهد. طرح پلاک ایمن مبنی بر خود ارزیابی شهروندان برای ایمنی محل زندگیشان است.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی تهران با بیان اینکه خواهش ما این است که شهروندان به نقش ایمنی توجه بیشتری داشته باشند گفت: متاسفانه حادثه باورپذیر شده است.

وی درباره لایحه سازمان آتش نشانی برای اصلاح قوانین نیز، گفت: شورای شهر تهران باتوجه به اهمیت ایمنی در شهر تهران سازمان را موظف کرده لایحه ای را آماده کند که برای ارسال به مجلس از طریق شورای عالی استان‌ها اقدام کند.

رئیس سازمان آتش نشانی افزود: سال‌هاست لایحه مدیریت یکپارچه شهرها و روستاهای کشور دولت بی نتیجه مانده و هنوز مراحل نهایی را طی نکرده است.

رئیس سازمان آتش نشانی در خصوص حضور آتش نشانان زن در این سازمان نیز اظهار کرد: بعد از طی شدن فرآیندی که در نظر گرفته شده است، زنان آتش نشان برای اجرای عملیات حاضر خواهند شد.

وی درباره شهید محسوب شدن آتش نشانی که در حادثه پلاسکو شهید شدند نیز اظهار کرد: با تایید رهبر معظم انقلاب، موضوع شهادت آتش نشانان پلاسکو تایید شد.