شاهین قاسمی گفت: به دلیل ساده‌‌انگاری و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون باید منتظر پیک‌های هفتم و هشتم و نهم هم باشیم.

به گزارش مرور نیوز، شاهین قاسمی متخصص بیماری‌های عفونی در خصوص احتمال پیک‌ هفتم کرونا بعد از تعطیلات نوروزی گفت: متاسفانه به دلیل ساده‌‌انگاری و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون با توجه به تجمعات و سفرهایی که در روزهای پایانی سال و ایام نوروز صورت خواهد گرفت، باید بعد از تعطیلات منتظر پیک‌های هفتم و هشتم و نهم باشیم.

وی با تاکید‌ بر اینکه هنوز کرونا تمام نشده است و مدام در حال جهش است، افزود: واکسن‌هایی که تاکنون تزریق شده نسبت به سویه‌های جدیدی که در راه است اثرگذاری نخواهد داشت و همین امر خطر مرگ‌و‌میر را افزایش می‌دهد.

به گفته قاسمی تزریق دُز چهارم واکسن فعلا فقط برای افرادی که دارای بیماری‌های خاص و ضعف سیستم دفاعی هستند در دستور‌کار قرار دارد، که بعد از گذشت ۴ ماه از تزریق دُز سوم انجام خواهد شد، و افراد عادی جامعه در شرایط فعلی اولویتی برای تزریق این دُز ندارند.

براساس گفته‌های این متخصص عفونی هنوز اطلاعات کاملی در مورد سویه گاما در دسترس نیست؛ اما بعد از اُمیکرون احتمال شایع شدن آن وجود دارد.

وی با اشاره به ضرورت تزریق واکسن کودکان بالای ۶ سال تصریح کرد:‌ ۲۰ درصد بستری‌های اُمیکرون در بیمارستان‌ها کودکان بودند که متاسفانه موارد فوتی هم در میان مشاهده می‌شد.

قاسمی خاطرنشان کرد: دو هفته بعد از تزریق واکسن، آنتی‌بادی در بدن ایجاد می‌شود؛ اما این آنتی‌بادی نسبت به‌سویه‌های جدید و جهش یافته کارایی ندارد. از این رو حتی بعد از تزریق واکسن هم پروتکل‌های بهداشتی باید به شدت رعایت شود.