شیرین نیرومنش گفت: همه واکسن‌ها حتی فایزر دارای تاثیراتی بر روی بدن هستند و ایجاد اختلال در چرخه قاعدگی هم می‌تواند یکی از آنها باشد که در مدت کوتاهی برطرف خواهد شد.

شیرین نیرومنش فوق تخصص زنان‌ و زایمان در گفتگو با مرور نیوز، در خصوص اخباری مبنی‌بر این‌که ایجاد اختلال در قاعدگی یکی‌از عوارض تزریق واکسن کرونا است، گفت: همه واکسن‌ها حتی فایزر دارای تاثیراتی بر روی بدن هستند و ایجاد اختلال در چرخه قاعدگی هم می‌تواند یکی از آنها باشد.

وی با بیان این‌که این اختلال در ۱۰۰ درصد خانم‌هایی که واکسن زدند وجود ندارد، عنوان کرد: در تعداد محدودی از خانم‌ها که واکسن دریافت کرده‌اند، اختلالات قاعدگی مشاهده شده و چون ما آمار و ارقام و این گزارش را از کشورهای دیگر نیز شنیده‌ایم، خیلی جای نگرانی ندارد و بنظر امری طبیعی است که بعد از چند ماه بهبود پیدا می‌کند.

این فوق تخصص زنان با تاکید بر این‌که این اختلال به هیچ وجه بر روی باروری تاثیری ندارد و بسیاری از خانم‌ها بعد از انجام واکسیناسیون برای بارداری اقدام کرده‌اند و موفق نیز بودند، ادامه داد: تاکنون هیچ موردی در خصوص ناباروری بعد از تزریق واکسن مشاهده و گزارش نشده است.

نیرومنش در پاسخ به این سوال که آیا برای درمان این اختلال دارو تجویز می‌شود یا خیر؟ ادامه داد: اکثر بیماران عادت ماهیانه مرتبی داشتند و تعداد محدودی دچار اختلال در قاعدگی شدند. در ایام کرونا، عوامل مختلفی بر ایجاد اختلال قاعدگی نقش داشته است؛ برخی به دلیل ابتلا به کرونا کاهش وزن شدید پیدا می‌کنند؛ از طرف دیگر استرسی که در این شرایط ایجاد شده موجب ایجاد تغییر در سبک زندگی و در نهایت همه‌ این موارد منجر به ایجاد اختلال در قاعدگی می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کلاً در این یکی دو سال مراجعه بیماران به پزشک کم شده اما ضروری است با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آزمایش‌های بتا اچ‌سی‌جی یا پاپ‌ اسمیر حتما انجام شود، زیرا خیلی از سرطان‌ها در همین چک‌آپ‌ها تشخیص داده می‌شود.