برخی بیماران دیابتی تمایل دارند در ایام ماه رمضان روزه‌ بگیرند، اما قبل از هر اقدامی ضرورت دارد حتما با پزشک خود مشورت کنند.

به گزارش مرور نیوز، با توجه به شروع ماه رمضان بسیاری از بیماران از جمله افرادی که دچار دیابت هستند و دارو مصرف می‌کنند، تمایل به گرفتن روزه دارند.

اگرچه روزه‌داری به طور کلی مزایایی مانند کاهش التهاب، وزن و کلسترول دارد؛ اما برای افرادی که دچار بیماری خاص هستند و دارو  مصرف می‌کنند می‌تواند خطرناک باشد، به همین جهت این افراد در وهله اول باید با پزشک مربوطه مشورت کرده و با رعایت نکات و موارد خاصی اقدام به روزه‌داری کنند.

 بیماران دیابتی هم از این امر مستثنی نیستند و در صورتی که تمایل به روزه دارند باید حتما تحت مراقبت باشند چراکه با روزه گرفتن سطح قند خون آنها می‌تواند به شدت پایین رود و این امر به ویژه برای افرادی که انسولین مصرف می‌کنند صدق می‌کند و البته بسیار خطرناک است.

به‌طورکلی توصیه می‌شود بیماران دیابتی از گرفتن روزه اجتناب کنند. زیرا گرفتن روزه روی میزان سطح قند خون آن‌ها اثر می‌گذارد. به‌ویژه افرادی که علاوه بر دیابت به بیماری‌های دیگر ناشی از این بیماری مثل مشکلات کلیوی، چشمی، قلبی و عروقی مبتلا هستند.

بیشتر بخوانید:

قیمت زولبیا و بامیه در ماه رمضان ۱۴۰۱ اعلام شد

توقیف خودروی افراد روزه‌خوار

کسانی که دارای عذر شرعی هستند نباید در ملاء عام روزه خواری کنند

در برخی موارد بعد از مشورت با پزشک و ارزیابی شرایط بیمار، با رعایت رژیم غذایی مناسب دیابت در زمان سحر و افطار، روزه‌داری امکان‌پذیر است. در این موارد نیز توصیه می‌شود که تقریبا ۲ ساعت قبل و بعد از افطار و سحر حتما میزان قند خون خود را اندازه‌گیری کنند.

عوارض روزه در بیماران دیابتی

یکی از عوارض روزه داری برای بیماران دیابتی، کم‌آبی است. از زمان سحر تا افطار، مقدار آب مصرفی صفر می‌شود. این موضوع در مناطق مرطوب و گرمسیر و برای افرادی که فعالیت بدنی زیادی دارند، اثرات مخربی دارد.

کمبود آب موجب کاهش فشارخون، افزایش ادرار و در نتیجه تعریق بیشتر و آسیب‌های دیگری مثل زمین‌خوردن، شکستگی استخوان و انقباض عروق می‌شود. احتمال بروز این حوادث و عوارض برای بیماران دیابتی نسبت به افراد سالم بیشتر است.

بیماران دیابتی که انسولین مصرف می‌کنند اگر گرسنه بمانند و غذا نخورند سطح قند خون آنها پایین‌تر از حد معمول می‌رود و باعث احساس لرز ، بیهوشی ناگهانی یا حتی به کما رفتن می‌شود و لذا این افراد به هیچ‌وجه نباید روزه بگیرند.

نکاتی برای حفظ سلامت روزه‌داران دیابتی

قبل از اقدام به روزه گرفتن حتما با پزشک خود مشورت کنند.

در طول روز قند خون خود را اندازه بگیرند و اگر دچار افت قند شدید شدند حتما روزه خود را شکسته و از دارو و مواد غذایی استفاده کنند.

هنگام افطار و سحر از وعده‌های غذایی که کربوهیدرات و قند زیادی دارند کمتر مصرف کنند تا دچار افزایش قند خون نشوند.

آب زیادی بنوشند.

از انجام ورزش و فعالیت بدنی شدید خودداری کنند.

همواره دستگاه قند خون همراه داشته باشند.

و کلام آخر این‌که براساس تحقیقات و مطالعاتی که در کشورهای اسلامی صورت گرفته است، روزه‌داری برای افراد دیابتی خطرات زیادی به همراه خواهد داشت.