دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه آمریکا و ناتو افغانستان را ویران کردند و رفتند گفت: طالبان ممنوعیت کشت مواد مخدر را مطرح کرده است و ما هم از این دستور آنها خوشحالیم و امیدواریم که موضوع تنها در حد حرف و شعار نماند.

به گزارش مرور نیوز، اسکندر مؤمنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست تبیین برنامه‌ها و سیاست‌های راهبردی ستاد مبارزه با مواد مخدر و در جمع خبرنگاران در خصوص اظهارنظر اخیر دولت طالبان در افغانستان مبنی بر ممنوعیت کشت مواد مخدر، افزود: این یک واقعیت است که آمریکا و ناتو افغانستان را ویران کردند و رفتند. آنها مواد مخدر را توسعه دادند. البته امروز شرایط تغییر کرده است. طالبان ممنوعیت کشت مواد مخدر را مطرح کرده است و ما هم از این دستور آنها خوشحالیم و امیدواریم که موضوع تنها در حد حرف و شعار نماند.

وی با بیان اینکه ما باید در عمل، عدم کشت مواد مخدر در افغانستان را ببینیم، گفت: هر کمکی از دست ما بر بیاید برای کمک به مردم افغانستان انجام می‌دهیم. البته حتماً باید هر دو مقوله مواد مخدر سنتی و صنعتی در افغانستان مهار شود. این طور نباشد که ما شاهد ممنوعیت کشت مواد مخدر باشیم اما تولید مواد مخدر صنعتی در افغانستان ادامه داشته باشد. باید قاطعانه با همه انواع مواد مخدر برخورد شود و ما هم باید در عمل عملکرد طالبان را ببینیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص برنامه‌های این ستاد در افزایش آمار اشتغال بهبود یافتگان گفت: من هم معتقدم که آمار اشتغال بهبودیافتگان مواد مخدر کم و ناچیز است. این نشست هم با همین هدف برگزار شد تا میزان بهبود یافتگان مواد مخدر افزایش یابد.

مؤمنی با بیان اینکه استقبال خوبی از سوی خیران برای کمک به بهبود یافتگان مواد مخدر صورت گرفته است گفت: دولت به تنهایی قادر به نگهداری و اشتغال تمامی معتادان به مواد مخدر در کشور نیست. از سوی دیگر آمار دقیق اشتغال بهبود یافتگان هم نیاز به رصد دائمی است اما قطعاً هر میزان از اشتغال این افراد را داشته باشیم باز هم کم است.

وی در پاسخ به این سوال که تعداد معتادان متجاهر در کشور به چه میزان رسیده است گفت: بر اساس برآوردهای صورت گرفته به صورت تقریبی ما حدود ۷۰ هزار معتاد متجاهر داریم البته ظرفیت کافی برای درمان همه این افراد وجود دارد اما در خصوص ظرفیت اشتغال و نگهداری از آنان که باید به صورت همزمان دیده شود در سال ۹۷ تنها ۴ هزار نفر ظرفیت در تهران داشتیم که این رقم در سال جاری برای شهر تهران به ۱۶ هزار نفر رسیده است یعنی به کمک سپاه، نیروی انتظامی و سایر نهادها و با یک کار جهادی، ظرفیت نگهداری و اشتغال معتادان متجاهر ۴ برابر شده است.

مؤمنی افزود: معتقدیم ظرفیت واقعی برای نگهداری و اشتغال معتادان متجاهر باید به ۲۵ هزار نفر برسد. ۵ هزار نفر را شهرداری تقبل کرده است و ظرفیت چند هزار نفری را در دست ساخت داریم. امیدواریم تا پایان سال مشکل کمبود ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر برطرف شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: هم برای معتادان زن و هم برای معتادان کبر سن و زخم باز، مراکزی ایجاد شده است. بنابراین ما در این خصوص به لحاظ ظرفیت مشکلی نداریم