کارخانه مکمل دارویی در دماوند به دلیل استفاده از مواد اولیه فاسد پلمب شده است، در این کارخانه ۲۳ تن مواد اولیه فاسد ضبط شده و خبرها حاکی از این است که این مواد در تولیدات شرکت هایی هلث اید و امیدپارسینا استفاده می شده است.

به گزارش مرور نیوز، در سال های اخیر موضوع ترخیص کالا از گمرک تحت تاثیر پرداخت ارز دولتی بسیار کند شده بود و برخی از کالاها تا مرز فاسد شدن در گمرکات کشور باقی می ماندن و واردکننده ها هم که به تخصیص ارز دولتی دلخوش بودند تا زمانی که این ارز تخصیص نمی یافت، هیچ اقدامی برای آزاد کردن مواد اولیه یا کالاها نمی کردند. سال گذشته رئیس وقت گمرک در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج اعلام کرده بود که «کمیسیون امنیت ملی طی مصوبه ای این مجوز را صادر کرد که کالاهای اساسی و فاسد شدنی طی دو ماه از زمان واردات، بعد از اینکه کد بانک مرکزی را دریافت کردند ترخیص شوند تا از این طریق تولید در کشور تسهیل شود» اما این تمام ماجرا نبود و برخی از واردکننده ها عمدتا کالای خود را در انبار گمرکات نگه می داشتند تا در نوسانات قیمت تورم بیشتری تجربه کند و سر بزنگاه کالا را از گمرکات ترخیص می کردند و از این طریق می توانستند با حداقل قیمت از انبارها هم استفاده کنند.

اما حالا خبر آمده کارخانه ای مکمل دارویی در دماوند به دلیل استفاده از مواد اولیه فاسد پلمب شده است، در این کارخانه ۲۳ تن مواد اولیه فاسد ضبط شده و خبرها حاکی از این است که این مواد در تولیدات شرکت هایی هلث اید و امیدپارسینا استفاده می شده است و بعد از آن سرپرست اداره کل مکمل های وزارت بهداشت در نامه ای تاکید کرده که باید جلوی هرگونه تولید و توزیع محصول با مود اولیه فاسد این کارخانه ها گرفته شود و اگر اقدام دیگری شود مسئولیت تبعات آن بر عهده دارنده پروانه مجوز است.

شناسایی عاملان ذخیره ۲۳ تن مواد اولیه فاسد در حوزه دارو

نکته ای جالب توجه اینجاست که در چند سال گذشته که بحث تخصیص ارز دولتی برای واردات دارو و ... مطرح بود شرکت های زیادی به صورت قارچ گونه ثبت و وارد مدار شدند و برخی از این شرکت ها با استفاده از رانت هایی که داشتند توانستند میلیاردها تومان را به جیب بزنند و از طرف دیگر سلامتی مردم را هم به خطر انداخته اند.

در حال حاضر دستگاه های نظارتی نه تنها باید با افرادی که این محصولات را تولید و توزیع کرده اند به شدت برخورد کند بلکه باید با مسئولان ذیربط که مسئولیت نظارت بر فعالیت این کارخانه را هم داشته اند برخورد کنند، زیرا به طور قطع این کارخانه پیش از این از مواد فاسد استفاده کرده و چه بسیا بخش زیادی از این محصولات هم وارد بازار مصرف شده باشد.

به طور قطع مواد دارویی فاسد، بدترین عوارض را روی بد انسان دارد و نه تنها می تواند مسئومیت های شدیدی را به وجود بیاورد بلکه می‌تواند منشا بسیاری از نارسایی ها و بیمارهای آینده هم بشود.

در شرایط کنونی دستگاه های ذیربط برای جمع آوری محصولات تولیدی این کارخانه که هم اکنون در سطح بازار یا حتی در خانه های مردم هستند اطلاع رسانی درستی انجام نداده اند. از این رو باید لیست داروها را به طور کامل به مردم اطلاع رسانی کنند تا از مصرف آنها خودداری شود.