سازمان سنجش آموزش کشور در اطلاعیه ای اعلام کرد که کنکور سال آینده مطابق دستور العمل شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار خواهد شد.

به گزارش مرور نیوز، با ابلاغ ماده واحده تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی(پس از پایان متوسطه)" از سوی رئیس شورای انقلاب فرهنگی، سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته‌های پرمتقاضی در سال‌های آتی اعلام شد.

حذف کنکور با توجه به آسیب‌ها و تبعاتی که دارد سال‌هاست محل توجه کارشناسان، تصمیم‌گیران و مراجع قانونگذاری بوده و پیش از این قوانینی پیرامون آن تصویب شده بود که به مرحله اجرا نرسیده‌اند.

آخرین مصوبه کنکوری مربوط به شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که طی دوسال اخیر واکنش‌های مختلفی را برانگیخت. این تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی با موافقت و استقبال کارشناسان و همچنین مسئولان وزارت آموزش و پرورش روبه‌رو شد، اما مخالفانی نیز داشت که تردیدهایی نسبت به نحوه اعمال سوابق تحصیلی، اعتبار آزمون‌های نهایی دبیرستان، عدم توزیع عادلانه امکانات آموزشی در سراسر کشور و ... داشتند. 

سرانجام و پس از کش و قوس‌هایی که این مصوبه کنکوری پشت سر گذاشت و بعضا موجب سردرگمی داوطلبان کنکوری برای سال آینده نیز شده بود، عصر روز گذشته، بیست و پنجم تیرماه، ماده واحده "تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی(پس از پایان متوسطه)" مصوب ۱۵ تیرماه ۱۴۰۰ را که در جلسات ۸۵۵ و ۸۶۳ مورخ پنجم بهمن ماه ۱۴۰۰ و هفدهم خردادماه ۱۴۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده بود از سوی آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت اجرا ابلاغ شد.

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان «سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی»، از فرآیند ارزیابی میزان دانش، توانایی و پیشرفت تحصیلی متقاضیان برای ورود به موسسه تحت عنوان سنجش یاد می‌شود که از طریق  «نمره ­کل سابقه تحصیلی»  و «نمره ­کل آزمون اختصاصی» انجام می­‌شود.

طبق تعریف، آزمون اختصاصی، آزمون سراسری از میان دروس تخصصی رشته­‌های تحصیلی در سه سال آخر دوره دوم متوسطه در هر یک از گروه‌­های آزمایشی است که براساس کتاب­‌های درسی وزارت آموزش و پرورش، توسط سازمان برگزار می‌­شود و سابقه تحصیلی به نمرات دروس عمومی و تخصصی  دوره دوم متوسطه در نظام آموزشی ۳-۳-۶ و دیپلم و پیش دانشگاهی در نظام آموزشی قبلی هر رشته تحصیلی دوره متوسطه اطلاق می‌شود که امتحانات آن مطابق اصول سنجش و اندازه ­گیری، به طور استاندارد و کیفی توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسری و نهایی در سنوات مختلف مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شده باشد.

بر اساس مفاد مصوبه ابلاغی روز گذشته از سوی رئیس جمهور، سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و  پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته‌های پرمتقاضی به این شرح است:

- سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ : فقط پایه دوازدهم به میزان ۴۰ درصد با تاثیر قطعی

- سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ : فقط پایه دوازدهم به میزان ۵۰ درصد با تاثیر قطعی

- سال تحصیلی ۱۴۰۴ - ۱۴۰۵: فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تاثیر قطعی

- سال تحصیلی ۱۴۰۵ - ۱۴۰۶ و بعد از آن: پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تاثیر قطعی در نمره کل نهایی

بر این اساس، وزارت آموزش و پرورش موظف شده است نسبت به ایجاد سوابق تحصیلی دانش آموزان اقدام کند، به گونه‌ای که برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی از سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ و به بعد، همه فارغ‌التحصیلان دارای سوابق تحصیلی باشند.

همچنین در مصوبه مذکور آمده است که ضوابط اجرایی و سایر شرایط مربوط به این مصوبه مانند مفاد ایجاد سوابق تحصیلی و تعداد تکرار آن و تاثیر آن و نحوه اعمال میزان تاثیر سوابق تحصیلی برای پایه‌های مختلف تحصیلی در نظام آموزشی ۳ـ۳ـ۶ و دیپلم و پیش‌دانشگاهی در نظام آموزشی قبلی و متقاضیان از شاخه فنی و حرفه‌ای و کار دانش و گروه‌های آزمایشی هنر و زبان، پس از تصویب در شورای سنجش و پذیرش دانشجو با رعایت تبصره یک ماده ۲ این مصوبه و در راستای تحقق عدالت آموزشی به اطلاع ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور می‌رسد.

در همین راستا، جلال موسوی، مدیرکل سیاست‌گذاری حوزه آموزش و پژوهش شورای عالی انقلاب فرهنگی به گفته است که بخشی از بندهای مصوبه تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی پس از پایان دوره متوسطه توسط وزارت آموزش و پرورش و بخشی از آن نیز توسط سازمان سنجش آموزش کشور باید اجرایی شود.                                 

وی در ادامه اضافه کرده است: یکی از مهمترین اقدامات آموزش و پرورش در راستای اجرای مصوبه فوق برگزاری آزمون نهایی و استاندارد با نظام تصحیح الکترونیک است. آزمون نهایی دانش‌آموزان باید با استاندارد لازم برگزار شود، در همین زمینه آموزش و پرورش موظف است آیین‌نامه اجرایی آن را تصویب کند و به منظور اطلاع داوطلبان از فرایند برگزاری آزمون ابلاغ کند تا آنها در جریان فرایند برگزاری آزمون قرار بگیرند.