­وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به سرعت ۱۸ برابری انتشار اُمیکرون گفت: ­ایمنی واکسن موقت است و میزان آنتی بادی­ مدت کوتاهی ­می تواند از بدن ما در مقابل کرونا محافظت کند به همین خاطر به مردم توصیه می‌کنیم که دز یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند.

به گزارش مرور نیوز، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت در برنامه صف اول شبکه اول سیما افزود: بیماری کرونا مدت های مدیدی در دنیا خواهد ماند و بزودی از بین نمی رود و در مقاطعی شدت و ضعف پیدا می کند اما مانند ویروس آنفلوانزا تا مدت ها در دنیا خواهد بود.

وزیر بهداشت ادامه داد: همه‌ی دانشمندان به دنبال این هستند که از حالت همه گیری یا پاندمی به حالت تک گیری در بیاید، علت اینکه در دنیا این اتفاق نمی‌افتد به دلیل این است که یک نا برابری در واکسیناسیون و در مقابله با ویروس وجود دارد، به طور متوسط طبق سازمان جهانی باید بالای ۶۰ درصد در یک جامعه واکسیناسیون انجام بگیرد.

وزیر بهداشت ادامه داد: در کشور‌های آفریقایی حدود ۶ یا ۷ درصد واکسیناسیون است مسافرت‌ها  باعث می‌شود که ویروس به سرعت در جهان منتشر و از کشوری به کشور دیگر می‌رود. در کشور ما وضعیت جدید اُمیکرون که سوشه بی‌ای فایو است که وارد شده و از خصوصیات آن انتشار خیلی سریع است، حدود ۱۸ برابر انتشار کرونا سرعت دارد و می‌تواند افراد را گرفتار کند.

دکتر عین اللهی تاکید کرد: یکی از دلایل انتشار این بیماری ساده انگاری است باید این مهم را در نظر بگیریم که اگر یکی دچار بیماری اُمیکرون می‌شود، باید بداند که این بیماری فقط برای خودش نیست می‌تواند افراد دیگر را هم گرفتار کند و در اینجا یک خود قرنطینه‌ای لازم است.

وی تصریح کرد: ما الان در پیک یا موج هفتم هستیم هنوز به قله نرسیدیم هر بیماری معمولاً یک منحنی داره که این منحنی رو به بالاست ریختی به قول برسه بعد به سمت پایین میاد آهنگ هنوز در وسط‌ها هستیم و به سمت بالای قله نرسیدیم بنابراین این احتیاط لازم است. در این شرایط بایستی احتیاط ها بیشتر باشد. در اماکن عمومی ماسک بزنیم  از طرف دیگر افرادی که واکسن زده اند باید بدانند که واکسن ایمنی مادام العمر نیست و ایمنی واکسن ایمنی موقت است به همه هموطنان عزیزمون توصیه می‌کنیم که دُز یاد آور را تزریق کنند.

عین اللهی گفت: از والدین محترم خواهش می کنم که به تمام بچه‌های بالای ۱۲ سال  واکسن یادآور بزنند و شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنند.

در ادامه وزیر بهداشت در خصوص اهداف طرح اجرایی دارویار توضیح داد: طرح دارویار نتیجه تعداد زیادی از جوانان دانشمند متخصص عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها است که به صورت آماده تحویل داروخانه‌ها و مراکز درمانی شده منتهی دارویار در صورتی می‌تواند موفق باشد که یک بیمه قوی و پشتیبان هم داشته باشد.

وی گفت: در شورای تدابیر داروی و شورای عالی بیمه تصمیم گرفتیم که حدود یک میلیون تا یک و نیم میلیون نفری که بیمه نیستند  را به صورت رایگان بیمه کنیم در حال حاضر همه کشور بیمه هستند.

عین اللهی گفت: کسانیکه آزمون وسع نشده بودند آن‌ها مراجعه کنند به دفاتر پیشخوان دولت و یا به سامانه مربوطه بیمه سلامت  که یا بیمه رایگان ش.ند و یا باپرداخت مبلغی بیمه شوند، سه ماه فرصت برای این‌ اقدام داده شده است.

وی اظهار کرد: راه ورود به  طرح دارویار  استفاده از بیمه است و نسخه الکترونیک یک زیرساخت مهم دیگر در اجرای این طرح است.

وزیر بهداشت اعلام کرد: الان بالای ۹۰ درصد نسخه الکترونیک داریم ، افرادی که بیماری‌های مزمن دارند با نسخه الکترونیک بگیرند در آنجا مشخص می‌شود که ایشون بیماری دیابت داره و بیماری قلبی عروقی داره برای بار اول که به داروخانه مراجعه میکنه چه نسخه الکترونیک می توانند از مزایای این طرح استفاده کنند و قطعاً پرداختی افزایشی نسبت به قبل نخواهد داشت و برخی از دارو‌ها حتی کاهش قیمت هم خواهد داشت.