سخنگوی قوه قضائیه ضمن تسلیت به بازماندگان سیل اظهار کرد:امیدواریم خبرنگاران در راستای جهاد تبیین و تنویر افکار عمومی جامعه خبری موفق باشند. از نقد و پرسش خبرنگاران در قوه قضائیه استقبال می کنیم و آن را منجر به ارتقا این قوه می دانیم.

به گزارش مرور نیوز، مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه صبح امروز در نشست خبری خود گفت:  قیام عاشورا منجر به برپایی جمهوری اسلامی ایران بوده است، ما باید خود را در صحنه فعلی کربلا بیابیم، چرا که امروز استکبار و صهیونیست، روش یزیدیان سابق را پیش گرفتند و به آن عمل می‌کنند. این ایام را به عاشقان اهل بین تسلیت عرض می‌کنم. 

۷۸ نفر در سیل اخیر در کشور فوت شدند

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به سیل اخیر در کشور گفت: در این سیل ۱۳۳ شهر و یک‌هزار و ۳۴۴ روستا درگیر شدند، ۷۸ فوتی ، ۱۶ مفقودی و ۳۶ مصدوم حاصل این سیل بوده است، آمار دقیق فوتی‌ها در مراکز پزشکی قانونی قابل استناد خواهد بود. 

ستایشی با اشاره به اینکه حضور دادستان ها، جهادگران، نیروهای مسلح و نمایندگان دولت در استان ها در سراسر کشور در کاهش خسارات و نجات افراد موثر بوده است، گفت: اقدامات پیشگیرانه از این وقایع دستگاه ها بیش از پیش مورد انتظار است. 

وی افزود: عزم جدی وجود دارد که کمبودهای موجود را جبران کنیم. در همین راستا تاکیدات لازم به دادستان‌های ما در سراسر کشور ابلاغ شده است، آن ها از ابتدای وقوع سیل وارد صحنه شده اند و تدابیر لازم برای حفظ حقوق عامه و مقابله با ترک فعل ها اتخاذ کردند. 

از انتقادها نسبت به قوه قضائیه استقبال می‌کنیم

سخنگوی قوه قضائیه ضمن تسلیت به بازماندگان سیل اظهار کرد: ۱۷ مرداد ماه، روز خبرنگار است. این روز را تبریک عرض میکنم و ان شالله رسالت خبرنگاران که انتقال دغدغه های مردم به مسئولان است، انجام شود‌. و در راستای جهاد تبیین و تنویر افکار عمومی جامعه خبری موفق باشند. از نقد و پرسش خبرنگاران در قوه قضائیه استقبال می کنیم و آن را منجر به ارتقا این قوه می دانیم. 

ستایشی اظهار کرد: طی هفته گذشته حجت‌الاسلام محسنی اژه ای، ریاست قوه قضائیه به استان بوشهر سفر کرده است، این سفر بدون تشریفات و در راستای حل ریشه ای معضلات و مشکلات انباشته شده در منطقه بود، کالاها در بنادر، گمرکات و انبارهای اموال تملیکی استان بوشهر انباشته شده بودند که این روند با حرکت جهادی تغییر پیدا خواهد کرد. جمع آوری بسترهای فساد مقابله با نفس فساد است. 

وی با اشاره به برگزاری مراسم بزرگداشت حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی اظهار کرد: این مراسم روز گذشته با حضور مسئولین کشوری و لشگری برگزار شد، بر اساس تصمیم سازمان کنفرانس اسلامی در سال ۷۸ با پیشنهاد جمهوری اسلامی سالروز تاسیس حقوق بشر به عنوان حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی نامگذاری شده است، همچنین مقرر شد که این روز در کشور های اسلامی در سطح ملی گرامی داشته شود. 

حقوق بشر از نگاه غرب به‌شدت سیاسی است

سخنگوی قوه قضائیه گفت: موضوع حقوق انسان موضوع بنیادی و زیر ساختی است. اختلافات مبنایی در نگاه غرب و اسلامی در مقوله حقوق بشر تفاوت وجود دارد، غرب به دنبال تکرار شعارهای کلیشه ای خود و تحمیل آن به جهانیان است که این رویکرد مبتنی بر سلطه گری آنان است و ربطی به مبانی حقوق بشر ندارد، آن‌ها انتظار دارند جمهوری اسلامی ایران این مبانی را بپذیرد و بر اساس نگاه آن ها تصمیم بگیرد.

ستایشی ادامه داد:  حقوق بشر در نگاه غرب به شدت سیاسی است و با تنزل جایگاه انسان حقوق بشر را به ابزاری برای حمله به دیگر کشور ها تبدیل کرده است. در حقوق بشر اسلامی نگاه ما براساس مبانی دینی، عقلانی و معرفتی است و از سیاسی کردن آن پرهیز کرده ایم و با آن سیاسی برخورد نکرده ایم و نخواهیم کرد.

بحث تبادل آقای اسدی فعلا در دستور کار نیست

وی تصریح کرد: آقای اسدی از ماموران دیپلمات ایران و براساس مقررات واجد مصونیت سیاسی بوده است. وی در آلمان 101 روز بازداشت غیرقانونی بوده است. پس از انتقال آقای اسدی به بلژیک وی به 20 سال حبس محکوم شد.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: لایحه معاهده انتقال محکومان بین ایران و بلژیک را به فال نیک می‌گیریم. بحث تبادل آقای اسدی فعلا در دستور کار نیست.

وی درباره حمید نوری نیز گفت: برای آقای نوری در عرصه بین المللی، دولت و قوه قضاییه پیگیری است، ولی بدانید اینها که ادعای حقوق بشر دارند،  تحت کنترل گروه های تروریستی هستند و باید به خودشان بیایند و حق را اعمال کنند.

رسیدگی مسئولین قضائی به مسائلی که منجر به سیل شده 

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه حوادثی ناشی از ترک فعل مسئولان صورت گرفته که ردپای عدم پیش بینی درست از سوی هواشناسی دیده می‌شود، آیا دادستانی این موضوع را رصد کرده است، گفت: بر اساس مقررات ماده ۵۷۶ قانون مجازات اسلامی، ترک فعل‌ها قابل پیگیری و در صورت احراز قابل مجازات است.

وی افزود: نسبت به موضوعاتی که مطرح شده بر اساس گزارشی که توسط ریاست کل دادگستری استان فارس در رابطه با سیل استهبان ارائه شد، ریاست حوزه قضائی استان به موضوع ورود کردند و سازمان مدیریت بحران کشور هم بر این موضوع اذعان دارد. هماهنگی و همدلی موجب شده که آلام و گرفتاری‌ها کم شود اما رسیدگی‌ها جای خود را دارد.

ستایشی افزود: مسئولین قضائی ذی‌مدخل، اقدامات لازم را در جهت رسیدگی به مسائلی که منجر به سیل شده انجام داده‌اند. در این زمینه دستورات پیشگیرانه مؤکد به تمامی واحدها داده شده و درحال انجام است.

سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: در خصوص توجه لازم به کل کشور به خصوص مناطقی که سیل‌خیز هستند هم دستوراتی داده شده است.  پرونده‌ای در رابطه با سیل مطرح شده تا قصور یا تقصیر یا ترک فعل‌های احتمالی بررسی شود. شعبه‌ای در مرکز استان پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد. اگر ترک فعل احراز شود بلادرنگ اطلاع‌رسانی انجام می‌شود.

 پرونده ثبت 6 هزار و 800 سفارش خودرو

وی در خصوص پرونده ثبت سفارش خودرو گفت: موضوع این بود که تعدادی وارد کننده که به صورت سنتی خودرو وارد می‌کردند ک پس از گزارش‌های ضابط خاص، اشخاصی فاقد شرایط مذکور مبادرت با تبانی با برخی از کارکنان تجارت کرده و اقدام به جعل داده‌ها و ثبت ۲۶۴ فقره ثبت سفارش مجعول کرده بودند و ۶هزار و ۸۰۰ دستگاه خودرو به کشور وارد شد. این پرونده  مربوط به قبل است  و در ناحیه ۲۸ دادسرای تهران مطرح است و طی 10 روز آینده به دادگاه عمومی تهران ارسال شود.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: این پرونده در دادگاه مطرح و کیفرخواست آن صادر شد و دادگاه نسبت به رسیدگی ان اقدام کرد و  در فرایند دادرسی ایراداتی مطرح شد و تا ده روز آینده این ایرادات رفع خواهد شد و با ۹۹ شخصیت حقیقی و حقوقی به دادگاه انقلاب ارسال خواهد شد.

آخرین وضعیت پروژه قائم شهر/ اگر شهرداری و سرمایه گذار توافق نکنند، دادستان ورود می‌کند

ستایشی در خصوص پروژه "قائم شهریار" که ظاهرا با مشارکت شهرداری شهریار و شرکت  فولاد احسان اهواز در سال ۹۱ شروع شده، واحدهایی به مردم فروخته شده و قرار بوده ظرف سه سال تحویل داده شود ولی الان پس از ۱۰ سال هنوز این اتفاق نیفتاده است، گفت: شکایتی به دادگستری شهریار مطرح نشده که ورود قضایی کنیم.

وی افزود: در روزهای گذشته با توجه به  اطاله‌ای که بین شهرداری و سرمایه گذار شده، دادستان شهریار جلسه‌ای با حضور افراد مربوطه برگزار کرد و دستور داد بین شهرداری و سرمایه گذار توافق  محقق شود و سرمایه مردم را تعیین تکلیف کنند. مردمی که اعتماد می کنند و  اگر این امر محقق نشود دادستانی به تکلیف خود عمل می‌کند.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: در این موضوع شهرداری و سرمایه گذار نتوانستند توافق کنند و به جمع بندی نرسیدند. در این میان مردم  بلاتکلیف هستند و با هماهنگی که صورت گرفت این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

کانادا برای بازدداشت خاوری همکاری نمی‌کند

ستایشی در پاسخ به سوالی در خصوص خبرهای مربوط به بازداشت خاوری گفت: دولت کانادا همکاری لازم در خصوص استرداد خاوری را ندارد. علیرغم ادعاهای حقوق بشری کانادا دارد، نسبت به استرداد آقای خاوری استنکاف می کند و حاضر به تمکین حکم بین المللی نیست‌. 

میرسلیم به اتهام تبانی علیه امنیت ملی به ۵ سال حبس محکوم شد

وی در خصوص ابهامات پرونده میرسلیم گفت: سید مهدی میرسلیم به تحمل ۵ سال حبس محکوم شده است. بر اساس مقررات محکومیت ایشان اجرا شده است. در این ایام بر اساس مقررات از مرخصی استفاده کرده و در بازگشت به زندان غیبت داشته است. اکنون میرسلیم در زندان به‌سر می برد. 

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه عنوان اتهام میرسلیم "تبانی علیه امنیت کشور" است، گفت: او ابراز بیماری کرده است که پزشکی قانونی اعلام کرد که تحمل حبس ایشان بلامانع است، از همین رو او در حال تحمل حبس است‌.

پرونده آمیتیس 258 شاکی دارد و کیفرخواست آن صادر شده

ستایشی با بیان اینکه پرونده آمیتیس ۲۵۸ شالکی دارد، اظهار کرد: متهم اصلی پرونده آمیتیس به اتهام مشارکت محکوم و در حال حاضر متواری است، به میزان ارقامی که کلاهبرداری شده است به رد مال محکوم شده است. متهم ردیف دوم به دو سال حبس محکوم شده است. رئیس هیات مدیره شرکت مورد بحث و دو نفر از اطرافیان آن‌ها به چهار ماه حبس محکوم شده‌اند.

وی ادامه داد: پرونده‌های کثیرالشاکی، پرونده‌های سختی هستند که برای رسیدگی به آن نیاز به عزم فرا قوه‌ای است. 

آخرین وضعیت پرونده ساختمان متروپل

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص آخرین وضعیت پرونده متروپل و اینکه گفته شده که ۲۱ متهم داشت اما برای ۲۰ متهم کیفرخواست صادر شده است، گفت: بله بنده هم این مورد را در اخبار دیدم اما باید بگویم که برای ۲۱ نفر کیفرخواست صادر شده و کسی نیست که جا مانده باشد. در این واقعه عده‌ای فوت و عده‌ای مصدوم شدند. عده‌ای قصور و تقصیرشان قابل تعقیب شناسایی شده است. همچنین برای ۲۱ نفر کیفرخواست صادر شده و سومین جلسه دادگاه نیز برگزار شد.

ستایشی اظهار کرد: تمامی متهمان در بازداشت هستند و اولیای دم در دادگاه حضوردارند. جلسه علنی نیست اما همه چیز تحت کنترل است. کار با سرعت و دقت لازم در دادگاه کیفری دو در شهرستان اهواز برگزار می‌شود، و نظریه کارشناسی در این پرونده انجام شده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره انبارهای گمرک در سفر اخیر رئیس قوه قضاییه گفت: انبارها و محموله‌هایی در بوشهر وجود داشت که مدت زیادی از توقف آنها گذشته بود و شرایط خوبی نداشتند و حتی وقتی در کانتینرها باز شد بوی تعفن و  فساد برخی کالاها به مشام می‌رسید. ریاست قوه قضاییه بدون تشریفات و سرزده در محل انبارهای گمرک، مناطق آزاد و اموال تملیکی حضور یافتند و ساماندهی اقلام متروکه و قاچاق همچنان در دستور کار قرار دارد.

به سوئد هشدار می دهیم دست از اقدامات خلافکارانه خود بردارد

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که اتهامات تبعه سوئدی بازداشت شده در ایران چیست، گفت: این فرد ارتباط غیرسازنده و غیر قابل قبولی با عناصر جاسوس داشته و مأموریت داشته در خصوص وضعیت یک جاسوس دیگر کسب اطلاع کند که با اقدامات سربازان گمنام امام زمان (عج) بازداشت شده است. 

ستایشی ادامه داد: نظام قضائی جمهوری اسلامی ایران مثل سایر نظام‌های با ثبات و مقتدر با جاسوسان و مرتبطین آن‌ها برخورد قاطع و پشیمان کننده دارد. به دولت سوئد هم هشدار می‌دهیم دست از این اقدامات خلافکارانه و تعدی به حاکمیت کشورها خاصه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از طریق اعزام جاسوس و متوسل شدن به موضوع حقوق بشر دست بردارد.

وی در پاسخ به سوالی در  خصوص پرونده‌های قضائی معوق بیان کرد: این پرونده‌ها ریشه در مؤلفه‌های دیگری دارد که مورد توجه دستگاه قضائی است. در رابطه با اینکه معوقات تمام شود باید گفت مگر ورودی‌ها تمام می‌شود؟

ستایشی اذعان کرد: برنامه‌ریزی درست  یکی از مولفه‌های رسیدگی به پرونده های معوق است. همچنین باید  سازمان منابع انسانی واجد توانایی‌های علمی و فنی متناسب با حجم پرونده‌ها باشد.

کاهش چند درصدی پرونده های معوق

وی ارتقای انگیزشی از دیگر مؤلفه‌های رسیدگی به پرونده های معوق دانست و خاطرنشان کرد: با احتساب اجرای احکام، نسبت به پرونده‌های معوق سال گذشته شاهد کاهش ۲/ ۴ درصدی پرونده‌ها بودیم. همچنین پرونده‌های اجرای احکام هم کاهش ۲ و نیم درصدی داشته است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در  خصوص رسیدگی به ترک فعل مسئولان در رابطه با عدم اجرای طرح حدنگار گفت: در رابطه با ۲ میلیون و ۹۸۵ هزار و ۴۷۹ هکتار از اراضی دولتی حدنگاری انجام شده است. اما سطح اراضی کشاورزی بیش از ۱۸ میلیون است که ۸۹۲ هزار هکتار آن حدنگاری شده است. یکی از دلایل عدم حدنگار این است که سازمان‌های متولی موضوع اجرای مقررات را ممیزی نکردند. 

ستایشی اذعان کرد: وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، سازمان اوقاف و امور خیریه و وزارت جهاد کشاورزی بیشترین اراضی و املاک فاقد سند رسمی را دارند.  این دستگاه‌ها بر اساس مقررات مکلف به پیگیری و مستندسازی این اراضی بودند که از مدت قانونی این تعیین تکلیف هم گذشته است و این در حالی است اجرای قوانین باید محکم و استوار پیگیری شود.

این مقام قضائی در پاسخ به سوالی درباره حکم پرونده وحید اشتری گفت: آقای اشتری باید بداند که همه ما ملزم به اجرای قانون هستیم و نمی‌شود قسمتی از قانون که به نفع ماست را بپذیریم و قسمت دیگر را نپذیریم. متاسفیم که می‌بینیم کسی از اصحاب رسانه فعل یا ترک فعلی دارد که قابل مجازات است. 

وی افزود: احکام قبلی و حکم اخیر صادر شده علیه آقای اشتری ربطی به ادعای اخیر (در مورد رئیس مجلس) ندارد و دادنامه اخیر آقای اشتری غیابی است و می‌تواند واخواهی کند، ایشان با وجود ابلاغ وقت دادرسی در دادگاه شرکت نکرده، لایحه‌ای ارسال نکرده یا وکیلی به دادگاه معرفی نکرده است.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: آقای اشتری در شعبه ۱۰۵۸ دادگاه کیفری دو به اتهام نشر اکاذیب و ضرر به غیر که مربوط به انتشار تصاویر خصوصی شاکی بوده به تحمل دو سال حبس محکوم می‌شود. این فقط یک پرونده نیست. این مجازات برای مدتی تعلیق شده است. پرونده دیگری در شعبه دیگری به اتهام نشر اکاذیب در فضای مجازی به جزای نقدی محکوم شده است.

ستاشی یادآور شد:  در پرونده دیگری به اتهام ترغیب مردم به اعمال خشونت به حبس محکوم شده است. در آخرین پرونده به اتهام نشر اکاذیب به قصد اضرار به غیر به  دو سال حبس تعزیری و ممنوعیت از فعالیت رسانه‌ای و بستن کلیه صفحاتش محکوم شده است.

وی ادامه داد: آقای اشتری ادعاهایی مطرح کرده مبتنی بر اینکه این حکم قبل از موضوع مطروحه در افکار عمومی بوده است. نمی دانم چطور این فرد اصرار دارد محکومیت آخرش بابت ادعای مطروحه اخیرش بوده است.  نسبت به موضوع پرونده این فرد، دادنامه غیابی است و کسی که محکوم غیابی است می‌تواند واخواهی کند. این فرد در هیچ یک از جلسات دادگاه شرکت نکرده و وکیلی نداشته است، به همین دلیل حکم غیابی صادر شده است و این فرد اگر مطلبی دارد چرا در دادگاه نمی‌گوید؟

سخنگوی دستگاه قضائی خطاب به اشتری گفت: برادر من در دادگاه حضور یابید و اگر نکته‌ای دارید آنجا بگویید.