سخنگوی فراجا با اشاره به فرآیند صدور «برگ گذر موقت» ویژه اربعین گفت: برای اینکه بتوانیم فاصله صدور گذرنامه را کمتر کنیم و هزینه کمتری به زائران عزیز تحمیل شود، طی توافقی با طرف عراقی، قرار شد برگ گذر ویژه اربعین صادر شود.

به گزارش مرور نیوز، سردار مهدی حاجیان سخنگوی فراجا در برنامه تلویزیونی «در مسیر حسین» به فرآیند تمدید 6 ماهه گذرنامه پرداخت و اظهار داشت: راهپیمایی عظیم اربعین فرصت بزرگی است تا همه شیعیان جهان با اشتیاق بدان وارد شوند و همه دستگاه‌های حاکمیتی از جمله پلیس وظیفه دارند حضور مردم در آن را تسهیل کنند. وی گفت: پلیس، با توجه به ماموریتی که دارد، چند وظیفه را دنبال می‌کند که یکی از این وظیفه‌ها صدور و کنترل گذرنامه‌هاست و همانطور که می‌دانید درخواست‌های زیادی برای گذرنامه شده بود و تراکم صدور گذرنامه را داریم و از سویی دیگر، مردم برای تمدید گذرنامه‌‌های خود باید هزینه می‌کردند.

سخنگوی پلیس تصریح کرد: پلیس به همتایان عراقی خود پیشنهاد داد گذرنامه‌هایی که تاریخ‌شان منقضی شده این امکان را داشته باشند که با دریافت مهر 6 ماهه تمدید یکبار خروج از مرز به مقصد عراق بتوانند در این مراسم معنوی شرکت کنند؛ برهمین اساس، کسانی که تاریخ گذرنامه‌شان منقضی شده و یا تاریخ اعتبار آن کمتر از یک ماه است، از روز شنبه می‌توانند به اداره گذرنامه مراکز استان یا شهرستان‌هایی که این اداره در آن فعال است، مراجعه کرده و همکاران ما یک مهر تمدید 6 ماهه بر گذرنامه‌شان می‌زنند تا بتوانند یکبار خروج آنهم به مقصد عراق داشته باشند.

معاون اجتماعی فرهنگی فرماندهی کل انتظامی کشور اعلام کرد: این تمدید هیچ هزینه‌ای نخواهد داشت.

وی با اشاره به فرآیند صدور «برگ گذر موقت» ویژه اربعین گفت: برای اینکه بتوانیم فاصله صدور گذرنامه را کمتر کنیم و هزینه کمتری به زائران عزیز تحمیل شود، طی توافقی با طرف عراقی، قرار شد برگ گذر ویژه اربعین صادر شود. این برگ گذر موقت فقط برای یکبار است، اما فرآیند صدورش متفاوت است یعنی شهروندان عزیز باید به پلیس + 10 مراجعه کرده و یا درخواست صدور گذرنامه بدهند و هزینه آن را بپردازند و یا اینکه درخواست صدور «برگ گذر موقت» می‌کنند که تنها هزینه صدور آن هزینه پست است.

سردار حاجیان تصریح کرد: فرآیند صدور برای ما ، 24 ساعت طول می‌کشد اما تا زمانی که از طریق پست به دست درخواست‌کننده برسد، بین 48 تا 72 ساعت زمان می‌برد.

سخنگوی پلیس گفت: از روز اول صفر (دوشنبه 7 شهریور) آمادگی پذیرش درخواست‌های مردم برای صدور برگ گذر موقت را داریم اما تلاش می‌کنیم که این زمان زودتر شود و از روز شنبه کار را آغاز کنیم. در همین‌جا باید بگویم که قبلا صدور گذرنامه اصلی 3 روز طول می‌کشید اما در هفته‌های اخیر با توجه به حجم درخواست‌ها، بین یک هفته تا 10 روز طول می‌کشد که گذرنامه به دست درخواست‌کنندگان برسد.

وی ادامه داد: بار دیگر تاکید می‌کنم که تمدید گذرنامه‌های منقضی شده و یا آنهایی که کمتر از یک ماه اعتبار دارند، فقط در شعبات و ادارت گذرنامه انجام می‌شود و هیچ تمدیدی در مرز نداریم.

سخنگوی فراجا در پاسخ به سوالی درباره چگونگی حضور دانشجویان، سربازان و مشمولین غایب در راهپیمایی اربعین گفت: دانشجویان و طلاب عزیز می‌توانند از طریق مدرسه یا دانشگاه خود در سایت نظام وظیفه ثبت نام کرده و به آنان مجوز داده می‌شود که بدون توثیق وثیقه از مرز خارج شوند اما مشمولین غایب اجازه خروج ندارند. این موضوع، قانون است. سربازان نیز می‌توانند از طریق حفاظت اطلاعات پادگان‌های خود درخواست خروج از کشور بدهند و با درخواست‌شان موافقت خواهد شد.

حاجیان در پاسخ به سوال دیگری درباره حضور حجم زیادی از زائران در پایانه‌های مرزی گفت: فراجا موکب شهدای ناجا را در مرز مهران راه‌اندازی کرده و بیش از 250 گیت را قرار داده است تا زائری لب مرز معطل نماند. از نظر زیرساختی هیچ مشکلی در مرز نداریم و به همتای عراقی خود نیز کمک کردیم تا این فرآیند تسهیل شود.

سخنگوی پلیس با اشاره به فعالیت پارکینگ‌های مرزی گفت: لازم است اشاره کنم که پارکینگ‌داران مرزی را موظف کردیم که حتما مشخصات اتومبیل‌ها را ثبت‌ کنند. این پارکینگ‌ها لاین‌بندی شده و از نظر پایش، مانیتور شده است. علاوه براین، پارکینگ‌داران موظف شده‌اند که به بهترین وجه از اتومبیل‌های مردم مراقبت کنند.

وی درباره اقدامات پلیس برای کنترل ترافیک در مرز گفت: یکی از اقدامات پلیس برای کنترل ترافیک در مرزها، کنترل ناوگان مسافربری عمومی است که از طریق سامانه سپهتن بر رفتار رانندگان نظارت خواهد داشت؛ هم‌چنین در مسیرهای رفت و برگشت، استراحتگاه‌هایی مشخص شده است که رانندگان بتوانند استراحت کنند. نقاط حادثه‌خیز شناسایی و ابلاغ شده و امروز هم رئیس پلیس راهور جلسه‌ای با راهداری برگزار کرد.

سخنگوی فراجا از حضور پلیس زن برای اولین بار در مرز خبر داد و گفت: پلیس زن در مرز حضور دارد و آماده ارائه خدمات به بانوان هستند؛ این کار جدیدی است که امسال انجام شده و حدود هزار نفر از بانوان پلیس در مرز حضور دارند.

وی درباره اقدامات بخش‌های دیگر پلیس گفت: سامانه 110 ما در مرز ظرفیت خود را از نظر مخابراتی بالا برده و مردم می‌توانند موارد مشکوک را اطلاع‌رسانی کنند؛ هم‌چنین تعدادی از واحدهای گشتی ما در مرز فعال بوده و درخدمت مردم هستند. پلیس‌های تخصصی ما از جمله پلیس آگاهی در منطقه فعال است و پلیس راهور نیز در سراسر جاده‌های کشور آماده‌باش است و به مردم خدمات ارائه می‌دهند.