وزیر میراث فرهنگی در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به این سوال که آیا کسی در وزارت میراث فرهنگی نبود که بتواند شاخصه‌های مدیریتی را داشته باشد و درعین حال کارشناس هم باشد که ضرغامی پاسخ داد تا کنون من به چنین شخصی برخورد نکرده ام و نمی‌شناسم.

به گزارش مرور نیوز، سیدعزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در برنامه جهان آرا که امشب از شبکه افق پخش شد درباره عملکرد این وزارت در دولت سیزدهم گفت: ما این وزارتخانه را براساس نظام مسائل تعقیب می‌کنیم. برای مسائل مدیریتی نگاه پروژه‌ای داریم. ۲۰ مسئله اصلی و مهم را مشخص کرده ایم. در یک سالگی دولت کارنامه خود را ارائه کرده ایم. ۳۰ اقدام نیز بر این اساس انجام داده ایم.

ضرغامی بیان کرد: من بارها از جمله زیر میز زدن استفاده کرده ام. چاره‌ای با روش‌های محافظه کارانه نمی‌ماند که زیرمیز بزنیم. چون وارث نظام اداری ناکارآمد هستیم که مثل بختک روی کشور افتاده است. یکی از چالش‌های ما می‌تواند همین نظام اداری فسادآفرین باشد که اجازه نمی‌دهد کارهای تحولی به درستی انجام شود. یکی از این مسائل ارائه مجوزهاست. بسیاری از مجوزها به وزارت میراث فرهنگی برمی گردد هر کسی می‌خواهد مجوز بگیرد باید به ساختمان آزادی برود اینجا هم امضاهای طلایی وجود دارد. اما الان ارائه خیلی از مجوزها به اداره‌های کل استانی واگذار شده است.

وی گفت: بعد از چند ماه مطالعه دقیق کارشناسی نشستی با مدیران استانی برگزار کرده و نهضت تفویض اختیار را راه اندازی کردیم تا کارها عقب نماند. ما آنها را آموزش می‌دهیم ممکن است ۱۰ درصد هم مشکل وجود داشته باشد اما اشکالی ندارد این خطا ممکن است جزئی باشد اما وزارت می‌تواند به کارهای اصلی خود بپردازد.

وزیر میراث فرهنگی تصریح کرد: صنایع دستی مصداق بارز اقتصاد مقاومتی است. معتقدیم که هر خانه‌ای می‌تواند یک کارگاه صنایع دستی باشد. ۲۹۹ رشته صنایع دستی داریم آن هم از ۴۰۰ رشته در جهان. در حال حاضر ۲۶۰ رشته از این تعداد نیازی به مجوز دستی ندارند. بلکه در سامانه ثبت نام می‌کنند و بعد از آن نظارت می‌کنیم. اگر چند رشته دیگر هنوز مانده به دلیل برخی از مسائل مانند ایمنی و… است.

برخی حرف‌های خوب می‌زنند اما عملی نمی‌شود

وی گفت: معمولاً رئیس یک دستگاه نگاه تحولی دارد اما بعد از مدتی می بیند بدنه مدیران او همپای او نه تحول را می‌فهمند نه انجام می‌دهند. برخی حرف‌های خوبی می‌زنند اما هیچکدام از آن حرف‌ها عملی نمی‌شود به این دلیل است که بدنه را با خودشان همراه نمی‌کنند. ما در صدا و سیما جلسات افق رسانه را برگزار می‌کردیم. مهمترین موضوعات را برای بدنه مدیریتی خود روشن و تصریح می‌کردم. اگر این حس نباشد آنها همراهی نمی‌کنند. الان هفت جلسه از نشست‌های افق تحول در وزارت میراث فرهنگی برگزار شده و همکاران می‌گویند که در این ۲۰ سال اصلاً این حرف‌ها به گوشمان نخورده بود. نگاه آنها را عوض کردیم. ما باید شجاعت تزریق کنیم. مدیری که از دستگاه‌های نظارتی می ترسد به درد کار انقلابی نمی‌خورد. ما نمی‌خواهیم زیر قانون بزنیم اما می‌شود قانون را خم کرد. یک قانون برای دو مدیر می‌تواند دو روش اجرایی داشته باشد. مثلاً وظیفه کاوش در اختیار ماست و نباید کسی دخالت کند اما می‌دیدیم یک دستگاه جایی را قرق کرده و اجازه کار می داده است. اگر مدیر ما مخالفت می‌کرد برایش مشکل ایجاد می‌کردند ولی من با صدای بلند گفتم که اگر هر اتفاقی بیفتد باید با مجوز وزارت میراث فرهنگی باشد. وزارتخانه ما را دست چندم فرض می‌کردند. به من هم همین را می‌گفتند که وزارت دست چندم را گرفته‌ای.

وی گفت: در سطح رسانه‌ای می‌خواهم نشان دهم که حوزه فعالیت این وزارتخانه مهم است. تقریباً این کار را انجام داده ام و خیلی از مردم با وظایف کاری ما آشنا شده اند. ما باید بتوانیم افکار عمومی را همراه کنیم. وزارت میراث فرهنگی و مأموریت‌های آن کاملاً فرابخشی است. ارتباط با برخی از دستگاه‌ها برقرار نبود. با نیروی انتظامی، شهرداری، بنیاد مسکن، سازمان فرهنگ و ارتباطات و… مسائل زیادی داریم. ما با ۷ دستگاه تفاهمنامه امضا کرده ایم تا مشکلاتمان حل شود.

ضرغامی به مشکل کمپرها به عنوان نمونه اشاره کرد و گفت: مثلاً یک کمپر می‌خواهد از شهری به شهری برود نمی‌تواند چون مجوز تردد ندارد. ما جلسه ویژه با نیروی انتظامی برگزار کردیم و تفاهمنامه مفصلی بین دو نهاد امضا شد. در حال حاضر پلاک مشخص می‌دهیم و هر کدام از کمپرها اگر آن پلاک را داشته باشد، می‌توانند نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا سفر کنند.

وزیر میراث فرهنگی گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات رایزنان فرهنگی در دنیا دارد آنها ماموریت‌هایی دارند که همه آنها می‌توانند مدیران ما باشند. باید با مخاطب هر کشوری به زبان خودشان فعالیت کنیم. ما توانمندی‌هایی داریم. رایزنان فرهنگی که همیشه یک کار مشخص انجام می‌دهند با جلساتی که برگزار کردیم الان آنها مدیر ما هم شده اند ا آژانس‌های آن کشور جلسه می‌گذارند و تلاش می‌کنند تا گردشگر به ایران بیاورند.

ضرغامی بیان کرد: گردشگری داخلی فواید زیادی دارد چون باعث توزیع ثروت می‌شود. اما در حوزه گردشگری خارجی همه صنوف متقاضی از سر گیری روادید گردشگری بعد از کرونا بودند. دولت به دلایلی نگران بود. می‌گفتند که حرفش را نزنید. ۲۰ ماه مرزها بسته بود. وقتی در ستاد کرونا توضیح دادم که چگونه می‌توان میزبان گردشگران خارجی بود، دوباره ویزای گردشگری را از سر گرفتند. به همین دلیل اکنون نزدیک به سه میلیون نفر گردشگر خارجی وارد کشور شده اند. البته صنعت گردشگری طبق گفته سازمان جهانی گردشگری تا ۲۰۲۴ به دوران قبل از کرونا برمی گردد. من فکر می‌کنم ما با سرعت بیشتری جلو می‌رویم.

وی افزود: زیرساختهای ما کلاً مشکل جدی دارند با وزارتخانه‌ها جلسات فراوانی گذاشتیم تا مسائل زیرساختی را حل کنیم. مثلاً گردشگری دریایی یکی از زمینه‌های مهم کار ماست. سواحل زیادی داریم اما از آن استفاده نمی‌شد. اما پیگیری کردیم تا به آنها سوخت یارانه‌ای داده شد. معتقدم حوزه گردشگری دریایی را باید در هنگام بازی‌های قطر راه اندازی کنیم. الان تنها جایی که اسکله مناسب برای کشتی‌های بزرگ کروز دارد کیش است ولی هنوز امکان پهلو گرفتن این کشتی‌ها در این سواحل نیست. آیا زیرساختها یا بنادر ما این امکان را دارد؟ خیر.

ضرغامی بیان کرد: اقدام دیگر ما این بود که جلوی برخی از کارها گرفته شد. مثلاً گفتند اگر گردشگر خارجی به ایران می‌آید برای او بلیت هواپیمای داخلی باید به دلار محاسبه شود که اشتباه بود. زیر بار نمی‌رفتند تا اینکه رئیس سازمان هواپیمایی را دعوت کردم و در این باره صحبت کردیم. گفت من فردا مصوبه را لغو می‌کنم من باز احساس می‌کنم ایرلاین‌ها مشکلات زیادی به لحاظ قیمت دارند که بخشی از آن‌ها مصوبه را اجرا نمی‌کنند.

وزیر میراث فرهنگی گفت: کل هتل‌های کشور ما کمتر از هتل‌های شهر استانبول است. در امارات هم به تازگی ۳۵ هتل ۵ ستاره افتتاح شد که ۱۲ هزار اتاق به ظرفیت آنها اضافه کرد. ولی کشور ما چی؟ در حال حاضر ۳۶۴ پروژه را می‌خواهیم در هفته دولت با ۱۱ هزار میلیارد تومان سرمایه افتتاح کنیم ولی نباید همه این بودجه به سمت هتل‌های پر ستاره برود. مردم به همه نوع مراکز اقامتی نیاز دارند.

سرمایه گذاران بدانند وضع دولت برای ارائه تسهیلات خوب است

ضرغامی بیان کرد: ۳ هزار و ۷۰۰ میلیاردر تومان وام تبصره ۱۸ داده ایم جزو سه دستگاهی هستیم که توانسته ایم عملکرد خوبی داشته باشیم. در همه حوزه‌هایی که سرمایه گذاران نیاز دارند باید بگویم که وضع ما از نظر دادن تسهیلات خوب است و دولت همراهی می‌کند.

وی افزود: ما احساس کردیم مراکز آمارگیری به دلایلی این آمار را متفاوت ارائه می‌کنند اما این کار نظام مند شد. هیچ چیزی را به عنوان آمار قطعی نمی‌توان ارائه کرد و مثلاً گفت ۴۰ درصد از مردم نمی‌توانند به سفر بروند. همه باید بتوانند سفر کنند. حالا که گردشگری حق همه مردم است باید حتی طبقه پایین جامعه هم سفر برود. به همین دلیل سعی کردیم در حوزه گردشگری ارزان قیمت فعالیت کنیم. آژانس‌ها به صورت تخصصی بگویند اگر کسی خواست از همدان به تهران بیایداز چه راه‌هایی مثلاً با اتوبوس یا ریلی می‌تواند جابه جا شود و به مهمانسراهایی برود که ارزان قیمت است و شاید در روزهای سال ظرفیت کمی را در اختیار مهمان می‌گذارد. اما با رایزنی می‌تواند در تمام طول سال فعالیت کند. این آژانس‌ها باید فعال شوند.

ضرغامی بیان کرد: اول تعطیلات امسال هتل‌های ۵ ستاره پر از مسافر شد و هتل‌های دیگر تا ۶۰ درصد پر بودند. در گذشته مراکز اقامتی تهران در تعطیلات تنها ۱۰ درصد به صورت میانگین پر می‌شدند اما امسال این آمار جابه جا شد. در خیلی از جاها با سونامی سفر رو به رو بودیم به همین دلیل شهرهای جایگزین معرفی می‌کردیم و آن شهرها نیز بلافاصله پر می‌شدند. از ظرفیت امامزاده‌ها و مساجد هم بهره بردیم.

وی به برخی از مشکلات این وزارت اشاره کرد و گفت: الان اگر بخواهیم در جاده تابلو بزنیم و بگوییم که در نزدیکی شهر قزوین مثلاً قلعه الموت هم وجود دارد نمی‌توانیم. البته مشکل حل شده و من هم نمی‌خواهم علیه دستگاه دیگری صحبت کنم اما این مشکلات را با دستگاه‌های دیگر داریم و به عنوان نمونه می‌گویند این تابلوها در اختیار بخش بازرگانی و تبلیغات است. ولی ما آئین نامه‌ای را در دولت تصویب کردیم که مربوط به ماده ۱۰۰ قانون برنامه توسعه ششم بود. یکی از بندهای آن این بود که تابلوهای بین شهری را در دست داشته باشیم با وزیر راه صحبت کردم و گفتم خوب نیست دو وزیر نتوانند در جاده تابلو یا سرویس بهداشتی بزنند. چرا این اتفاقات در پیچ و خم کارهای اداری افتاده است. مشکلات گر دشگری با این عقب ماندگی تاریخی یک شبه حل نمی‌شود.

قانون جامع وزارت میراث فرهنگی نوشته شد

ضرغامی بیان کرد: یکی از قول‌هایی که دادم نوشتن قانون جامع وزارت میراث فرهنگی بود. این قانون آماده شده و چند ماهی است که در کمیسیون‌های مختلف دولت متوقف شده تا بررسی‌های جامع‌تری انجام شود که کار درستی است.

وی گفت: برخی کارها در اختیار من نیست. باید بین دستگاه‌های مختلف هماهنگی ایجاد کرد باید بررسی کنید چه اتفاقاتی افتاده تا ارام آرام روند اجرایی را بدانید. من تا جایی که می توانسته ام زیر میزها زده ام.

در ادامه این برنامه مجری از ضرغامی پرسید یکی از انتقاداتی که به این وزارت می‌شود انتصاب‌های غیرتخصصی برای پست‌های تخصصی است چرا این اتفاق را رقم زدید هر چند که به خود شما هم این ایراد گرفته می‌شود چون سابقه فعالیت در حوزه‌های تخصصی این وزارت را ندارید. ضرغامی در پاسخ به این سوال گفت: میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری یک وزارتخانه با بنای فرهنگی است. من هر مسئولیتی که داشته ام در حوزه فرهنگ بوده است. با دستگاه‌های مختلف هم جلسات زیادی داشته ام و گفته‌ها را به فکت های رسانه‌ای تبدیل می‌کردم. پس با این حوزه بیگانه نیستم. من این نگاه کلیشه‌ای را نمی‌پسندم. شاید کسی کارشناس خوبی باشد اما الفبای مدیریتی را بلد نباشد. ما در طول تاریخ از این نوع افراد زیاد داشته ایم که کارشناس خوبی بودند اما کارنامه قابل قبولی در حوزه مدیریتی نداشتند. ممکن است کسی هم باشد که چارچوب مدیریتی را بشناسد بنابراین تشخیص داده می‌شود که او می‌تواند مدیر باشد.

فرد متخصصی که مدیر باشد نمی‌شناسم

او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا کسی در وزارت میراث فرهنگی نبود که بتواند شاخصه‌های مدیریتی را داشته باشد و درعین حال کارشناس هم باشد که ضرغامی پاسخ داد تا کنون من به چنین شخصی برخورد نکرده ام و نمی‌شناسم.

وی همچنین درباره انتصاب مدیران خود که عموماً از سازمان صدا و سیما به وزارت میراث فرهنگی منتقل شده اند نیز گفت: انتصابات من یکی از بهترین نمره‌های دوره مدیریتیم را می‌گیرد. حدود ۲۰ مدیر دهه شصتی داریم که در این وزارتخانه مسئولیت‌های رده بالا گرفته اند. معتقدم در کنار جوانان باید مدیران با تجربه و با سابقه نیز حضور داشته باشند تا تجربه خوب مدیریتی شأن را منتقل کنند. این کار را انجام دادیم مثلاً آقای دارابی یکی از موفق ترین مدیران کشور بوده است به گفته بسیاری از کارشناسان امروز یکی از موفق ترین معاونت‌های میراث فرهنگی همان جایی است که آقای دارابی مسئولیتش را به عهده گرفته است. من با کسی تعارف ندارم اگر ضعیف باشد او را بعد از مدتی عوض می‌کنم. همین تبصره ۱۸ اگر به نتیجه رسید حاصل تلاش آقای اوحدی بود چون با بانک‌های زیادی در ارتباط بوده و آنها به خاطر شخص او به وزارت میراث فرهنگی می‌آمدند و در این زمینه همکاری می‌کردند اگر یک فرد جوان و کم تجربه و در عین حال کارشناس در این سمت بود نمی‌توانست این کار را به سرانجام برساند.

ضرغامی بیان کرد: ما در استان‌های از نیروهای متخصص استفاده کردیم برخی از افراد وقتی می‌خواهند به دولت حمله کنند می‌گویند که باید بانیان وضع موجود کنار بروند و همه مدیران عوض شوند. به خصوص در استان‌ها. اما مگر می‌شود کسی بدون تجربه مسئولیت مهمی را به عهده بگیرد.

توضیح درباره انتصاب چلمن سیزدهم

ضرغامی در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه جهان آرا درباره انتصاب فردی که در فضای مجازی به نام چلمن سیزدهم معروف شده بود اما به سمت مدیر موزه ملی فرش منصوب شد با تاکید بر اینکه مجری برنامه باید مطالعات خود را افزایش دهد گفت: من زمانی که از موزه فرش بازدید کردم متوجه شدم که نمی‌تواند به همین روال ادامه داشته باشد این موزه مهم است و سال‌ها به همین شکل اداره می شده است. درحالی که موزه باید فعال باشد. من با احترام به مدیر قبلی دیدم نمی‌توانم این مدیریت را قبول کنم. تا اینکه آقای نوروزیان را منصوب کردم. عملکرد او تا اینجا خیلی موفق بوده است. در فضای مجازی به دلیل انتشار محتوایی طنز به نام چلمن سیزدهم گفتند که دو اشکال به این شخص گرفتند همان‌هایی که مافیای این وزارتخانه بودند. گفتند او در صفحات مجازی پیپ می‌کشد و به این کار هم علاقه دارد. ولی چه اشکالی دارد که یکی هم پیپ بکشد. خیلی از بزرگان ما پیپ می‌کشیدند و بعدها کنار گذاشتند جالب است بدانید همان‌ها که این اشکال را می‌گرفتند خودشان هم پیپ می کشند که بگویند روشن فکریم.

وی گفت: ایراد دیگر مطالب طنزی بود که او به آنها می‌پرداخت. معتقدم اگر کسی می‌تواند شخصیت طنزی داشته باشد که مسائل کشور را مطرح کند از توانمندی مضاعف اوست. مثل گل آقا. آیا گل آقا فرد سبکی بود؟ من هم کانال خمیازه را که مسائل جدی را در قالب طنز مطرح می‌کرد، راه انداختم. آقای نوروزیان از نظر من شناخته شده است و فعالیت‌های فرهنگی زیادی داشته اگر شخصیتی خلق کرده و در قالب طنز موضوعات جدی را می‌گوید از فضائل اوست پس نباید مسخره کنید.