سخنگوی قوه قضاییه گفت: قوه قضاییه تدقیق در رسیدگی به موضوع را فدای سرعت نکرد و متمسک به یکی از بی‌نظیرترین و قوی ترین سطوح کمیسیونی شد که مربوط به کمیسیون‌های تخصصی در سازمان پزشکی قانونی بود.

به گزارش مرور نیوز به نقل از قوه قضاییه، مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه در گفتگوی ویژه خبری گفت: در ارتباط با نشر اکاذیب در مقررات مختلف از جمله قانون مجازات اسلامی به این مهم توجه شده است و از باب نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی اگر محقق شود قابلیت مجازات دارد.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: این موضوع به وسیله نامه، شکوائیه، یا عرایض، گزارش و هرگونه اوراق خطی صورت گیرد تعریف خاص خود را دارد. اکاذیب جمع است و اگر مفرد هم باشد آنهایی که مبادرت به ابراز سخن کذب کنند بعد از فصل الخطاب بودن و بعد از اینکه همه چیز مشخص است و بالتبع هیجانات و تشویشی ایجاد کنند و افرادی را به میدان بیاورند این موجب می‌شود که خللی در مسئله امنیت کشور ایجاد شود و این افراد باید پاسخگوی اقدام خود باشند.

وی افزود: علیرغم شفافیت و مبرهن بودن قضیه، متاسفانه عده‌ای موجبات تشویش اذهان را فراهم می‌آورند. به صورت شفاف و روشن بعد از فرمان مقام معظم رهبری بیانیه دادیم و اعلام کردیم در قبال کسانی که مرتکب این اقدامات می‌شوند قائل به تفکیک و دسته بندی هستیم؛تفکیک متهمین و مرتکبین، آنهایی که مباشر و شریکند، معاونند، آنهایی که مسبین اصلی هستند.

ستایشی اضافه کرد: اعتقاد ما این است که برخورد باید برخورد مدبرانه، هوشمندانه، عبرت‌آموز و بازدارنده باشد با عناصر اصلی و کسانی که اغفال شدند. بحث تفکیک را شروع کردیم و عملا هم صورت پذیرفته است. در یک روز بیش از هزار نفری که بازداشت شده بودند در یک بازه آزاد شدند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: با کسانی که مرتکب اعمال جنایی شده و اساس کار هستند و قتل و غارت و تخریب به وجود آوردند قوه قضاییه با کمال اقتدار برخورد عبرت‌آموز خواهد کرد.

ستایشی ضمن تاکید بر این که رسانه ملی باید کار رسانه‎ای انجام دهد، افزود: ما مورد هجمه رسانه‌ای واقع شده‌ایم لذا بایستی از ظرفیت‌های رسانه ملی استفاده کنیم؛ تبیین و روشنگری کنیم تا جایی برای کسانی که می خواهند تشویش کنند، نباشد.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین درباره بررسی علت فوت (مهسا امینی) گفت: قوه قضاییه تدقیق در رسیدگی به موضوع را فدای سرعت نکرد و متمسک به یکی از بی‌نظیرترین و قوی ترین سطوح کمیسیونی شد که مربوط به کمیسیون‌های تخصصی در سازمان پزشکی قانونی بود.

وی ادامه داد: حضور ۱۹ نفر از صاحبنظران و متخصصین در این فن کاملا می‌درخشید و تجلی داشت. اینها دقت کامل و اقدام موشکافانه کردند و به دور از هر هیاهو دقت کامل کردند و به بررسی علت تامه فوت پرداختند و مشخص کردند نکاتی که ابراز شده مبنی بر این قضیه که صدماتی بر مرحومه وارد شده منطبق بر داده‌ها نیست و فوت بر اساس صدمات نبوده و ارتباطی با آن ندارد.