وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برای حفظ نخبگان و جلوگیری از مهاجرت پزشکان تلاش کردیم سقف کارانه آنها را افزایش دهیم و همچنین سقف کارانه پزشکان در مناطق محروم برداشته شد.

به گزارش مرور نیوز، «بهرام عین‌اللهی» پس از حضور در نشست روز دوشنبه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه کمبود واکسن آنفلوآنزا در کشور نداریم، گفت: با توجه به اینکه پیش بینی آنفلوآنزا را می‌کردیم بنابراین به مقدار کافی واکسن وارداتی و تولیدی تامین کردیم و در داروخانه‌ها موجود است و مردم می توانند برای خرید مراجعه کنند.

نیاز نیست همه واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: البته نیاز نیست همه واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند بلکه می‌طلبد گروه‌های پرخطر و افرادی که مشکل سیستم ایمنی داشته یا دیالیز می‌شوند نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

عین اللهی با بیان اینکه تزریق واکسن آنفلوآنزا برای دانش آموزان با توجه به سیستم ایمنی بالا توصیه نمی‌شود، ادامه داد: در دوران کرونا دانش آموزان آخرین گروهی بودند که واکسن زدند البته بهتر است دانش آموزان دارای بیماری زمینه ای واکسن بزنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد مشکل کمبود آنتی بیوتیک و دارو در کشور، گفت: به طور معمول بیماری آنفلوآنزا در نیمه آبان شروع می‌شود اما امسال زودتر از موعد آغاز شد البته با مصرف بی رویه آنتی بیوتیک هم مواجه شدیم در حالی که درمان آنفلوآنزا تنها با مصرف آنتی بیوتیک انجام نمی‌شود بلکه بیماری با استراحت و نوشیدن مایعات گرم بهبود می‌یابد؛ مصرف آنتی بیوتیک در کشور افزایش یافت و با کمبود مواجه شدیم که برای رفع کمبودها نسبت به افزایش تولید داخل اقدام و کارکنان سه شیفت در حال تولید و کار هستند.

وی یادآور شد: همچنین از کشور هند هم ۵۰ تن وارد کردیم و در صورت کمبود واردات را افزایش خواهیم داد.

تلاش دولت تعطیل نشدن مدارس است

عین اللهی در مورد احتمال تعطیلی مدارس با توجه به شیوع آنفلوآنزا، افزود: تلاش دولت بر عدم تعطیلی مدارس است زیرا در کرونا صدمات و آسیب‌های زیادی به سیستم آموزش کشور وارد و منجر به افت تحصیلی شد البته اگر شرایط سخت شود نسبت به تعطیلی مدارس اقدام می شود و در حال حاضر تصمیمی برای تعطیلی مدارس نداریم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به سوالی مبنی بر حفظ نخبگان و جلوگیری از مهاجرت پزشکان، گفت: تلاش کردیم که شرایط خوبی را در دانشگاههای علوم پزشکی برای نخبگان ایجاد کنیم و سقف کارانه آنها را افزایش دادیم و همچنین سقف کارانه پزشکان در مناطق محروم برداشته شد همچنین امکانات مورد نیاز نخبگان مانند شهرک‌های علم و فناوری و دانش بنیان را راه اندازی کردیم و به طور قطع اقدامات انجام شده برای حفظ و ماندگاری نخبگان در کشور است؛ در رشته‌های تخصصی هم ۴ هزار نفر را پذیرش کردیم تا بتوانند در آینده نزدیک در مناطق کشور به ویژه مناطق محروم فعالیت کنند.

وی در مورد برخی آمارها مبنی بر کمبود ۱۰۰ هزار پزشک در کشور، تصریح کرد: ظرفیت پذیرش نیروی پرستاری در دانشگاهها بسیار بالا است و همه ۶۶ دانشگاه علوم پزشکی در کشور پرستار تربیت می کنند البته ممکن است برخی از آنها جذب بیمارستان‌ها نشوند یا خودشان علاقه ای به فعالیت در این حوزه نداشته باشند؛ خدمات پرستاری در منزل را هم مورد توجه قرار دادیم و نهایت اهتمام خود را برای تربیت نیروی پرستاری و به تبع آن رفع نیازهای مردم به کار خواهیم برد.

عین اللهی یادآور شد: مساله مهم در پرستاری، پرستاری تخصصی است تا بتوانند با دستگاههای آی سی یو و قلب کار و در عمل های پیچیده کمک کنند؛ سرعت ما در رابطه با افزایش تعداد پرستاران خوب است و امیدواریم بتوانیم کمبودها را برطرف کنیم.