زاکانی بیان کرد: در بحث افزایش حقوق کارکنان آنچه که نیاز به مجوز نداشت را شروع کردیم و از طریق سازمان امور استخدامی امور را دنبال کردیم که عقب ماندگی های این حوزه را جبران کنیم؛ حتی برای نیروهای حجمی نیز اعلام کردیم که دنبال شود تا اطمینان از ماندگاری شغل‌شان داشته باشند که این افراد حدود ۴۰ هزار نفر را شامل می شوند.

به گزارش مرور نیوز، شهردار تهران با بیان اینکه سال قبل توجه ما این بود که به یک نقطه باثباتی برسیم و پس از آن تحولاتی را ایجاد کنیم چرا که جز با تحول و تغییر بنیادین و اساسی در ابعاد مختلف مشکلات حل نمی‌شود، گفت: در این رابطه قراردادهای ساخت ۲ بزرگراه و یک آزادراه بسته شده و پروژه‌های راکد شهر فعال شده است.

علیرضا زاکانی در قرار خدمت منطقه ۷ با بیان اینکه یک سال و دو ماه و پنج روز است که در خدمت شما هستیم، اظهار کرد: آنچه که به عنوان شناخت از شهر و شهروندان و کارکنان شهرداری داریم حکایت از این می‌کند که میراثی داریم که توجه به‌ آن بسیار مهم است؛ شهر ما قدمت زیادی دارد و ۲۳۵ سال است که پایتخت است و در کنار بسیاری از خوبی ها، شهری است که از فرسودگی، بی‌هویتی و مشکلات متعدد از جمله ترافیک، آلودگی هوا و بی مسکنی و بد مسکنی رنج می برد.

وی با بیان اینکه قبل از انقلاب ۷۲ پارک داشتیم و امروز ۲۳۴۷ پارک داریم؛ اما باز هم از کمبود فضای سبز رنج می بریم، افزود: مثلا منطقه ۷ از میانگین ۱۶ متری فضای سبز در تهران، ۴.۵ متر فضای سبز دارد.

زاکانی ادامه داد: وقتی به مدیریت شهری می رسیم می‌بینیم علی‌رغم همه زحمات گذشته، امروز کار بسیاری وجود دارد و درباره شهر باید اعلام کنیم تمام نیازهای شهر مستقیم و غیرمستقیم به ما ربط پیدا می کند؛ در کارهایی که مسئولیت مستقیم داریم باید خدمت به مردم ارائه کنیم و در کارهایی که با دیگران است باید کمک کنیم تا آنها توفیق خدمتگزاری پیدا کنند.

شهردار تهران با اشاره به اینکه توجه ما باید به این باشد که بزرگترین سرمایه شهرداری نیروی انسانی آن است، توضیح داد: اگر این سرمایه در مختصات درست خود باشد، موجودیت شهرداری به صورت فوق‌العاده ایده آل در ذهن مردم تجلی پیدا خواهد کرد و مشکلات شما نیز مستقیما در زندگی مردم اثر می گذارد.

وی با بیان اینکه سال قبل توجه ما این بود که به یک نقطه باثباتی برسیم و پس از آن تحولاتی را ایجاد کنیم چرا که جز با تحول و تغییر بنیادین و اساسی در ابعاد مختلف مشکلات حل نمی شود، اضافه کرد: اولین‌ کار ما رسیدن به ثبات مالی بود و امسال بودجه ۵۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بسته شده، اما ما افق را تا ۸۳ هزار میلیارد بستیم و پیش بینی می کنیم حدود ۱۶۰ تا ۱۷۰ درصد بوجه را محقق کنیم؛ همچنین قراردادهای ساخت دو بزرگراه و یک آزاد راه بسته شده و پروژه های راکد شهر فعال شده است.

زاکانی با تاکید بر اینکه باید یک برنامه مدون و مشخصی برای آینده داشته باشیم و مشخص کنیم که این اعتبار می خواهد چه گره‌ای را باز کند، یادآور شد: در حوزه فرهنگی و اجتماعی تلاش شد که به دستگاه های مختلف کمک کنیم؛ مثلا در بحث معتادان متجاهر پذیرای بیش از ۳هزار نفر هستیم و هدف گذاری کردیم که ۷۵۰۰ نفر را پذیرا باشیم.

شهردار تهران با اشاره به اینکه اگر چشم انداز تهران کلانشهر الگوی جهان اسلام را ترسیم کردیم، ناظر به امروز نبود و با تحول در ۴ بخش به دنبال آن هستیم، عنوان کرد: در بحث تحول درون زاد و تبدیل شهرداری به یک نهاد خدمتگزار اجتماعی، مهمترین رکن کار، شما کارکنان عزیز و طلای ناب عنصر انسانی شهرداری هستید.

وی افزود: اگر مدعی ایجاد قرارگاه جهادی مسکن هستیم و تعهد به کارسازی سالانه ۱۸۰ هزار واحد دادیم و تا امروز ۳۴۰ هزار واحد را توافق کردیم که ۴۰ هزار واحد شروع شده، با در نظر گرفتن این مسأله است که بحث مسکن کارکنان ما اولویت اول باشد.

زاکانی بیان کرد: در بحث افزایش حقوق کارکنان آنچه که نیاز به مجوز نداشت را شروع کردیم و از طریق سازمان امور استخدامی امور را دنبال کردیم که عقب ماندگی های این حوزه را جبران کنیم؛ حتی برای نیروهای حجمی نیز اعلام کردیم که دنبال شود تا اطمینان از ماندگاری شغل‌شان داشته باشند که این افراد حدود ۴۰ هزار نفر را شامل می شوند.

شهردار تهران با بیان اینکه هفته آینده اولین بسته خرسندساز پرسنل شروع می‌شود که در آن بیش از ۱۰ خدمت به کارکنان ارائه می شود، گفت: تحول دیگر ناظر به کالبد شهر و در دستور کار گذاشتن نوسازی شهر بر مدار حمل و نقل عمومی است که شرایط را به سمتی می بریم که ۶۲.۲ درصد از تهران را نوسازی کنیم و منطقه ۷ و ۱۸ در این زمینه پیشتاز هستند؛ ۲۸۰۰ پارسل در خیابان شهید بهشتی در منطقه ۷ و در منطقه ۱۸ نیز یک ایستگاه آن مصوب شده است.

وی با اشاره به اینکه به دنبال آن هستیم که پرونده بسیاری از مشکلات تهران را ببندیم، بیان کرد: در محله پاکستان ۳۰ تا ۴۰ سال است که مردم رنج می برند و باید تملکات را انجام و مردم را آزاد کنیم؛ هفته آینده در کمیسون ماده پنج، ۴ تا ۵ طرح از این جنس داریم.

زاکانی سومین تحول را تحول نرم و روحی شهر برشمرد و خاطرنشان کرد: تحولات چهارگانه به دنبال مدیریت شهری الگو، شهر الگو، شهروند الگو و شهر هوشمند هستند؛ تحول چهارم تحول در حوزه فناوری و ایجاد شهر هوشمند است تا بر این اساس شهروندان بالاترین سطح خدمت را مبتنی بر یک عدالت توزیعی دریافت کنند.

علیرضا زاکانی شهردار تهران همچنین در نشست هم اندیشی با معتمدین و موثرین و نخبگان منطقه ۷ اظهار کرد: در مجموعه شهر تهران سه موضوع شهر، شهروند و مدیریت شهری را داریم؛ گذشتگان ما در این حوزه زحمت کشیدند و سعی می کنیم کارهای خوب آنها را پیش ببریم و از کار نادرست آنها عبرت بگیریم و به آینده نگاه کنیم.

وی افزود: در شهر فاصله زیادی از هر جهت تا نقطه مطلوب داریم؛ مثلا در منطقه ۷ می بینیم سرانه ها برای زیست مطلوب کم است، منطقه از فرسودگی و سرانه پایین فضای سبز رنج می برد و مشکلات متعددی در منطقه وجود دارد از جمله اینکه زیرساخت های شهری مانند مترو در منطقه کامل نیست و خط ۶ مترو منقطع است‌ که این موضوعات و انعکاس آن، خاطر شهروندان را آزرده می کند.

زاکانی با بیان اینکه شهروندان نیازهای متنوعی دارند که از بخش زیادی از آنها پاسخ معتبر نگرفتند و باید با مشارکت شهروندان و بر محور نخبگان بار شهر را برداریم، ادامه داد: مدیریت شهری نیز باید از یک نهاد خدماتی به یک نهاد خدمتگزار اجتماعی تبدیل شود و با رشد و پیشرفت در نقطه مناسبی قرار گیرد. یک سال و ۲ ماه و ۵ روز است که در خدمت مردم هستیم. در سال‌های اخیر به خاطر مسائل مختلف و البته کرونا آسیبی به مدیریت شهری خورده بود و به واسطه شرایط اعتباری پروژه های شهر خوابیده بود و پروژه کلانی در شهر شروع نشده بود.

شهردار تهران با بیان اینکه مسیری را انتخاب کردیم که از طریق مشارکت با مردم کارها را پیش ببریم، اضافه کرد: تقریبا تمام کلان پروژه های شهر تهران از جمله بزرگراه ها و آزادراه ها و ۹۸ اصلاح تقاطعی شروع شده است و تفاهمات با ارتش در ساصد، دوشان تپه و ۰۶ ظرفیت هایی است که در اختیار مردم قرار می گیرد.

وی با اشاره به تحول چهارگانه در این مسیر بیان کرد: باید مدیریت شهری به یک نهاد خدمتگزار اجتماعی تبدیل شود و باید نوع نگاه مان را در شهر تغییر و در کنار مسائل شهر به انسانها نیز توجه کنیم، موضوعی که برای شهر هویت ساز خواهد بود.

شهردار پایتخت ادامه داد: ۲۱ هزار معتاد متجاهر در شهر وجود دارد که در این یک سال حدود ۵ هزار تخت برای این افراد آماده کردیم و ۲۵۰۰ تخت دیگر در دست آماده سازی است. از سخت ترین شرایط این افراد مانند زخم باز و معلول شروع کردیم و برای ما ارزش است که به آنها خدمت و آنها را به جامعه برگردانیم.

زاکانی عنوان کرد: امروز موضوع مسکن، مسأله حادی است و از سال گذشته اعلام کردیم که ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در سال را کارسازی می کنیم لذا از سال گذشته ۳۴۰ هزار واحد مسکن را تفاهم کردیم.

شهردار تهران با بیان اینکه باید در کنار کالبد شهر به فرهنگ و تعلیم و تربیت توجه کنیم و در همین راستا با مجموعه های مختلف دولت قرارداد هایی امضا کردیم، یادآور شد: مثلا درباره تهیه خانه برای معلمان وظیفه و دغدغه داریم؛ در بحث فرهنگ، زیر ساخت تعلیم و تربیت لوکوموتیو پیشران است و هنر می تواند این اندیشه های فرهنگی را ماندگار کند.

وی با بیان اینکه تحول در مدیریت شهری و رشد ارائه خدمت در آن، تحول کالبدی و نوسازی شهر بر محور حمل و نقل عمومی از دیگر محورها است، گفت: در خیابان شهید بهشتی ۲۸۰۰ قطعه مورد بازبینی قرار می گیرد و کل این خیابان تغییر ماهیت می‌دهد تا از این آشفتگی نجات یافته و محله پاکستان را نیز پس از سالها نجات دهیم و بتوانیم تملکات را انجام و در این نقطه اجازه دهیم مردم پس از سالها نفس بکشند.

زاکانی افزود: پروژه‌های منطقه که چندین سال خوابیده بود در این دوره فعال شده و تا دوماه آینده خط ۶ به هم پیوسته و ایستگاه های آن در سال آینده فعال می شود.

شهردار تهران با اشاره به اینکه شرایط این روزهای کشور گردنه ای دیگر از گردنه ها و سختی ها است که در این شرایط نیازمند مجاهدت هستیم، توضیح داد: اولین مجاهدت، نوکری و خدمت به مردم است؛ دومین کار، جهاد یادآوری و جهاد تببین و بازگویی و سازندگی در جهت پیشرفت و آبادانی شهر است؛ باید در جهت بازکردن افق های افتخار آفرین آینده حرکت کنیم تا امید را در جامعه ایجاد کنیم.

وی در ادامه درباره برخی از نظرات مطرح شده نخبگان و موثرین یادآور شد: توجه ویژه به دانشکده الهیات، حل مشکلات موسسه هنرمندان، توجه به حوزه ادبیات و هنر، تحویل زورخانه های شهرداری برای استفاده مناسب، ساخت مجموعه های ورزشی، توجه به خانه قرآن‌ در سرای محلات و کمک به مجوز ساخت مدارس از مواردی است که پیگیری می شود، همچنین درباره نهاد شورایاری نیز باید اعلام کنم که فعالیت این نهاد را دیوان عدالت منع کرده اما ما قالب جدیدی را دنبال می کنیم که بخش عمده ای از شورایاری‌ها وارد کار می شوند و آن قالب تحول نرم و ایجاد زمینه مشارکت مردم بر محور نخبگان در اداره شهر است.

بر اساس گزارش سایت شهر، زاکانی با بیان اینکه شهر ما مناسب استفاده معلولین نیست، افزود: سعی می کنیم از همه کارهای مناسب سازی شده خروجی بگیریم و در پروژه ها نیز موضوع مناسب سازی دنبال می شود. درباره مناسب سازی معابر و فضاها نیز تلاش می کنیم.