رئیس دیوان عالی کشور در دیدار با رئیس دیوان عالی روسیه با اشاره به عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، بر لزوم تقویت همکاری در زمینه مبارزه با جرائم سازمان یافته و تروریستی تاکید کرد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روابط عمومی دیوان عالی کشور، حجت الاسلام والمسلمین "سید احمد مرتضوی مقدم" ، رئیس دیوان عالی کشورمان که در رأس هیأتی برای شرکت در دهمین نشست سراسری قضات و یکصدمین سالگرد تأسیس دیوان عالی روسیه به مسکو سفر کرده است  در ادامه رایزنی‌های خود ، با ویچسلاو لبدوف رئیس دیوان عالی روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس دیوان عالی کشورمان ضمن تشکر از دعوت رئیس دیوان عالی روسیه برای شرکت در نشست سراسری قضات، برگزاری این نشست را ثمربخش توصیف کرد و گفت: مطالبی که در کنگره مطرح شد ، حاوی نکات ارزشمندی بود که حاصل تجربیات عالی قضات بود و از آن بسیار بهره بردیم.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم با اشاره به سابقه سفر رئیس دیوان عالی روسیه به جمهوری اسلامی ایران، توضیحاتی را به اختصار پیرامون تشکیلات دادرسی، دستگاه قضایی و دیوان عالی در ایران ارائه کرد.

اصلاحات در امور دادرسی و اجتماعی از محورهای مهم در دهمین نشست سراسری قضات بود که رئیس دیوان عالی کشورمان، سوالاتی  در خصوص چگونگی انجام اصلاحات قضایی، کیفیت برخورد با فساد مالی قضات، محدودیت‌های قضایی و نظارت بر رفتار قضات  مطرح نمود.

رئیس دیوان عالی روسیه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا دیوان عالی روسیه در انجام اصلاحات، اختیاراتی برای قانونگذاری دارد؛ اظهار کرد: ما برای اجرای قانون تفسیر قضایی ارائه می دهیم، در هیأت عمومی که متشکل از قضات و شورای علمی مشورتی است، ابهاماتی که دادگاه ها مطرح می کنند مورد بررسی قرار می گیرد و در نهایت در قالب مصوبه و در روزنامه رسمی منتشر می شود، همچنین دیوان عالی روسیه این اختیار را دارد در مواردی که برای ارائه تفسیر قضایی خلأ قانونی وجود داشته باشد، مستقیما برای تغییر قانون، لایحه به دوما روسیه(پارلمان) ارسال کند.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم سازوکار توصیف شده را مشابه آنچه در دستگاه قضایی و دیوان عالی کشور وجود دارد، عنوان کرد و گفت: ما نیز در هیأت عمومی با ایجاد وحدت رویه از تضاد آراء جلوگیری می کنیم و این رویه تقریبا مشابه سازوکاری است که در دیوان عالی روسیه در جریان است.

کیفیت برخورد با فساد مالی نیز یکی از مسائل مورد بحث در این دیدار بود که رئیس دیوان عالی روسیه در این رابطه گفت: فهرست اموال تمامی قضات ما در رسانه های عمومی و سایت دیوان عالی منتشر می شود و قضات موظفند لیست اموال خود را اعلام کنند، اداره اطلاعات مالی در روسیه دارایی‌های قضات و خانواده  آنها را به خصوص در زمان ترفیع پست رصد می کند.

لبدوف رئیس دیوان عالی روسیه ادامه داد: مواردی همچون اخذ رشوه، عدم اجرای قانون و سوءاستفاده از مسائل کاری، مسئولیت کیفری دارد و پیگیری می شود، همچنین در آیین نامه اخلاقی قضات، محدودیت هایی برای قضات در نظر گرفته شده که طبق آن، به قضات گفته شده از چه کارها و رفتارهایی باید اجتناب کنند.

رئیس دیوان عالی روسیه همچنین  توضیحاتی پیرامون بودجه دیوان عالی در روسیه ارائه کرد و گفت: در بودجه فدرال روسیه ماده قانونی خاصی داریم که طبق آن نظام قضایی روسیه تأمین مالی می شود و در صورتی که نهاد مربوطه بخواهد بودجه را حتی به میزان 5 درصد کاهش دهد باید از شورای قضات ما، اجازه ان را بگیرد.

در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم در ارتباط با کیفیت رسیدگی به تخلفات قضات و رسیدگی به آن توضیحاتی ارائه کرد و توبیخ کتبی، کسر حقوق، تنزل گروه، انفصال موقت  و یا دائم، انفصال از خدمات دولتی و سلب صلاحیت، را از جمله مواردی عنوان کرد که قاضی در صورت تخلف به آن محکوم می شود.

وی با اشاره به قانون نظارت بر رفتار قضات گفت: در دادگاه های عالی قضات به تخلفات قاضی رسیدگی می شود، دستگاه قضایی در جمهوری اسلامی ایران با توجه به شغل خطیر قضاوت، تدابیری برای حفظ سلامت قضایی اندیشیده است.

رئیس دیوان عالی کشورمان با اعلام آمادگی در انتقال تجربیات در حوزه دادرسی الکترونیک و خدمات الکترونیک قضایی گفت: در جمهوری اسلامی ایران فرایند دادرسی الکترونیکی است، دادگاه ها و جلسات رسیدگی ما به خصوص در برخی استانها به صورت برخط و الکترونیکی است به طوری که زندانی از راه دور و داخل زندان محاکمه می شود.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم با اشاره به عضویت ایران در کنوانسیون (سازمان همکاری) شانگهای، بر لزوم تقویت همکاری در زمینه مبارزه با جرائم سازمان یافته و تروریستی تاکید کرد وگفت: جمهوری اسلامی ایران موافقت نامه هایی در امور جزایی و مدنی و انتقال محکومین با روسیه دارد، ما آمادگی کامل برای اجرای این موافقت نامه ها به ویژه در زمینه انتقال محکومین را داریم.

رئیس دیوان عالی کشورمان در پایان با بیان اینکه شخصیت رئیس دیوان عالی روسیه با تجربه و آگاه به مسائل قضایی است، گفت: علاقه مندیم سفر شما برای تبادل تجربیات به جمهوری اسلامی ایران تکرار شود، از توضیحات و مطالب مطرح شده در این دیدار استفاده کردیم، نکات مثبتی در کنگره قضات، پیرامون حذف تشریفات زائد و اهمیت جبران خسارت مردم در صورت عدم اجرای به موقع حکم، تأسیس دانشگاه عدالت و... مطرح شد که برای بنده بسیار جالب توجه بود و از برخی مطالب یادداشت برداری نمودم.

لبدوف رئیس دیوان عالی روسیه نیز در پایان گفت: از اینکه دعوت ما را پذیرفتید و در این نشست حضور داشتید بسیار سپاسگزارم، ما استقبال می کنیم برای تحکیم و تقویت همکاری در مسائل قضایی شما دوباره به روسیه سفر کنید.

گفتنی است؛ رئیس دیوان عالی جمهوری اسلامی ایران به دعوت  ویچسلاو لبدوف رییس دیوان عالی روسیه به مسکو سفر کرده است.حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم در حاشیه اجلاس سراسری قضات و صدمین سالگرد تاسیس دیوان عالی روسیه همچنین با مقامات عالیرتبه قضایی برخی کشورهای شرکت کننده در این اجلاس دیدار و رایزنی کرد.

در اجلاس امسال، روسای دیوان عالی و مقامات قضایی  کشورهای تاجیکستان، هند، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و جمهوری آذربایجان نیز حضور دارند.