رئیس شورای اسلامی شهر تهران بر لزوم مناسب سازی همه ساختمان‌هایی که ساخته می‌شوند تاکید کرد و گفت: مناسب سازی در هنگام ساخت قطعا با هزینه کمتری انجام می‌شود و عملیاتی‌تر است.

به گزارش مرور نیوز، مهدی چمران در ابتدای جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به هفته معلولین از حضور معلولان در صحن شورای اسلامی شهر تهران قدردانی کرد و گفت: امیدوارم همه معلولان در زندگی خود موفق باشند و هر روز شاهد ارتقای کیفیت زندگی آنها باشیم. در هفته بزرگداشت معلولین هستیم و امیدواریم شورا و شهرداری در حوزه بهتر شدن زندگی این افراد اقدامات موثری را انجام دهند.

وی افزود: هر چه در این حوزه کار کرده باشیم باز هم برای معلولین کار خاص و ارزشمندی به عقیده من انجام نشده، لذا امیدواریم اقدامات به نقطه بهتری ختم شود.

وی به ۱۴ آذر ماه سالروز شهادت سرتیپ «اکبر نجفی» اشاره کرد و ادامه داد: سرتیپ اکبر نجفی پدر خانم نجفی عضو شورای شهر تهران بودند که این روز را به ایشان و خانواده‌ شان تسلیت می‌گویم. امیدوارم که همه شهدا در روز قیامت شفیع ما باشند.

رییس شورای شهر تهران به ۱۶ اذر ماه روز دانشجو نیز اشاره کرد و گفت: دکتر چمران نوشته‌ای در رابطه با اتفاقات این روز دارند که به نوعی تاریخ نگاری این روز را انجام دادند. شهید چمران در این روز در دانشگاه فنی بودند و دوستانشان در همین روز به شهادت رسیدند و حتی خود ایشان نیز مضروب شدند و مجبور شدند به بیمارستان بروند.

شهید چمران در این نوشته به خوبی وقایع این روز را تشریح کردند و به روشنی مشخص است که این روز یک حرکت ضد آمریکایی است و در مخالفت با ورود نیکسون به کشور انجام شده است.

وی ادامه داد: رژیم شاهنشاهی در این روز سه تن از دانشجویان را به شهادت رساند و در حقیقت جلوی پای نیکسون قربانی کرد. فردای این روز در حالیکه دانشگاه تعطیل بود و بوی خون شهدا در فضای دانشکده فنی وجود داشت نیکسون به دانشگاه آمد و دکتری افتخاری دریافت کرد.

چمران تاکید کرد: بی تردید اصل این حرکت یک حرکت ضد آمریکایی بود و یاد و نام سه شهید دانشجوی این روز و همه شهدای دانشجو را گرامی میداریم.

رییس شورای اسلامی شهر تهران پیش از آغاز یکصد و دوازدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران نیز در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت مناسب سازی شهر برای معلولان گفت: مناسب سازی باید پیش از آغاز یک پروژه مورد بررسی قرار بگیرد و بخشی از پروژه باشد. در گذشته چنین چیزی را نداشتیم و سال ۱۳۸۴ مصوبه شورای شهر تهران برای اولین بار در این زمینه ابلاغ و برنامه‌هایی نیز اجرا شد.

وی با بیان اینکه تعداد زیادی از ساختمان‌ها تا آن زمان مناسب سازی نشده بودند، ادامه داد: با توجه به این موضوع ساختمان‌ها باید پس از اجرا مناسب سازی می‌شد. هر جا تعمیر و بازسازی می‌شود مناسب سازی نیز همزمان صورت می‌گیرد. برای مثال کل خیابان ولیعصر در دوره سوم مدیریت شهری مناسب سازی شد که البته ایراداتی نیز در آن وجود دارد که باید برطرف شود.

چمران با اشاره به موضوع مناسب سازی و تامین وسایل حمل و نقل عمومی برای معلولین گفت: برای سرویس مدارس معلولان فکر شده بود و پس از مدتی تعطیلی، قرار شد تا مجددا راه اندازی شود. اتوبوس‌ها نیز عموما دارای رمپی هستند که مناسب معلولان باشد.

وی با بیان اینکه مترو نیاز به آسانسور دارد، تاکید کرد: ممکن است نصب آسانسور در تمام ایستگاه‌ها عملیاتی نشود؛ اما در ایستگاه‌های بزرگ باید انجام شود. برای مثال ایستگاه تجریش ۸۰ متر عمق دارد و تردد در آن برای افراد عادی نیز تنها با آسانسور و پله برقی میسر است. در ایستگاه‌های کوچک شاید نتوان در حال حاضر آسانسور نصب کرد اما اجرای این برنامه‌ها برای معلولین در دستور کار قرار دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در درجه اول باید به فکر تامین واگن بود که افراد عادی و معلولین بتوانند از آن استفاده کنند، افزود: وضعیت در تامین واگن مناسب نیست و باید با همکاری دولت و بانک مرکزی اقدامات لازم انجام شود. هنوز قرارداد با چین به اتمام نرسیده که جای گلایه دارد. این قرارداد هنوز عملیاتی نشده و در صورت عملیاتی شدن یک سال و نیم زمان خواهد برد تا واگن‌ها وارد چرخه شوند.

وی تاکید کرد: شهرداری آمادگی برای پیش پرداخت دارد که بخشی را پرداخت کرده و مابقی را نیز پرداخت می‌کند و مشکلی در این زمینه نیست. حال باید دولت اقدام کند اما این قرارداد درگیر روند اداری است.