مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: تعطیلی مدارس تنها برای حفظ سلامت مردم است و راهکاری برای کاهش آلودگی هوا نیست.

به گزارش مرور نیوز، سید محمدمهدی میرزایی قمی، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به شرایط فعلی هوای پایتخت گفت: تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی تأثیری بر کاهش آلودگی هوا ندارد.

وی با تاکید بر اینکه تصمیمات در این زمینه برای حفظ سلامت افراد است، تصریح کرد: تصمیم روز گذشته مبنی بر تعطیلی و غیرحضوری شدن مدارس اگر تا انتهای هفته ادامه داشت و مردم از شهر خارج می‌شدند شاید تأثیر اندکی بر کاهش آلودگی هوا داشت اما تعطیلی مدارس تنها برای حفظ سلامت مردم است و راهکاری برای کاهش آلودگی هوا نیست.

میرزایی قمی ادامه داد: بر اساس منویات مقام معظم رهبری اگر دستگاهی در موضوع آلودگی هوا ورود کند و در این زمینه صدمه‌ای بزند خلاف شرع انجام داده است.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: در بخش کلی و تحلیل‌های انجام شده از سال ۹۶، آمارها نشان می‌دهد سهم اصلی آلودگی منابع آلاینده متحرک ۸۳ درصد و سهم ذرات معلق ۶۰ درصد است.

وی بیان کرد: هر اقدامی در بخش کاهش آلودگی هوا بخواهیم انجام دهیم باید در بخش حمل و نقل باشد. اخیراً دو مصوبه در هیأت وزیران داشتیم که عقب گردی در بخش آلودگی هوا است، بر اساس استاندارد آلایندگی یورو ۶ از ابتدای سال ۱۴۰۱ اجباری شده است.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: در تاریخ ۱۸ اسفند ماه سال ۱۴۰۰ مصوبه‌ای در هیأت وزیران داشتیم که استاندارد یورو ۶ حذف شد و امروز هیچ ردی از استاندارد آلایندگی یورو ۶ در قانون هوای پاک نیست و سقف اجرایی امروز آلایندگی یورو ۵ است. در این بخش نیز مخالفت علنی از سوی سازمان محیط زیست نداریم.

میرزایی قمی ادامه داد: همانگونه که شهروندان اعلام کردند، ۵۸ درصد میزان آلودگی هوای تهران مربوط به ناوگان فرسوده است و باید از این نگاه دقیق و کارشناسانه بینندگان تشکر کرد.

وی بیان کرد: تاکسی و وانت فرسوده تنها ۷ درصد ناوگان تهران را تشکیل می‌دهند اما سهم آلایندگی آنها ۳۸ درصد است که این آمار در بخش موتور سیکلت فرسوده در مقایسه با موتور سیکلت تولید جدید ۱۲ درصد، خودرو سواری فرسوده نسبت به سواری تولید جدید ۲۶ درصد و کامیون فرسوده نیز تا ۵۰ برابر آلودگی بیشتری ایجاد می‌کنند.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: هنوز در بخش اسقاط وسایل نقلیه فرسوده تعیین تکلیف نشده است و امروز این موضوع نیز در قانون ساماندهی خودرو پولی شده است اما موضوع مهم این است که خودروهای فرسوده از رده خارج شود.

 

افزایش چشمگیر و بی سابقه دی اکسید گوگرد در هوا

میرزایی قمی ادامه داد: در شرکت کنترل کیفیت هوا ۵ معیار آلودگی هوا داریم که آنها رصد می‌شود و بر اساس سطح آنها کیفیت هوا تعیین می‌شود و رصدها نشان می‌دهد از تاریخ ۲۲ تا ۲۵ آذر ماه افزایش چشمگیر در آلایندگی دی اکسید گوگرد داشتیم و اوج آن در تاریخ ۲۴ آذر ماه بود

وی بیان کرد: طی ۷ سال گذشته سطح آلاینده دی اکسید گوگرد در این بازه زمانی سال بی سابقه بود و این احتمال وجود دارد منبع آن بر اساس بررسی‌های انجام شده مربوط به منابع غیر متحرک و سوخت مصرفی آنها باشد.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: در کلانشهرها سوخت استاندارد توزیع می‌شود اما این امکان وجود دارد اطراف تهران سوخت توزیعی استاندارد کامل نداشته باشد.

 

فیلتر جاذب دوده قابلیت جذب ۹۹ درصد ذرات معلق را دارد

میرزایی قمی ادامه داد: برای کاهش آلودگی هوا نوسازی ناوگان فرسوده در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تأثیر گذار است که لازم می‌بینیم اعتبارات لازم در این بخش پیش بینی و تأمین شود و در ادامه نیز باید به سمت بازسازی ناوگان فرسوده و استفاده از فیلتر جاذب دوده برویم که قابلیت جذب ۹۹ درصد ذرات معلق را دارد.

وی بیان کرد: برخی دوستان در وزارت کشور اعلام می‌کنند که اعتبارات لازم برای خرید فیلتر جذب دوده ندارند و باید اعتقاد به فیلتر جذب دوده و منابع مالی آن تأمین و ایجاد شود زیرا هنوز هستند مسئولانی که اعتقادی به فیلتر جذب دوده ندارند.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: بابت توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوس بارها صحبت‌هایی شده است که اعلام می‌کنم شهرداری تهران تا به امروز ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت کرده که از ۴۰۰ دستگاه اتوبوس حتی یک دستگاه هم تحویل نشده است.