در ادامه تغییرات اقلیمی و کاهش تدریجی بارش‌های جوی و تداوم خشکسالی در ایران، طبق پیش بینی‌ها انتظار زمستان خیلی سرد و زیر حد نرمال را نباید داشته باشیم.

به گزارش مرور نیوز، خشکسالی که حدودا از چهار سال گذشته همزمان با بروز تغییرات اقلیمی و کاهش تدریجی بارش‌های جوی در پهنه ایران شروع شده، اکنون به مرحله‌ای بحرانی رسیده و مسئله کمبود آب را به مهم‌ترین چالش اقتصادی، اجتماعی و امنیتی کشور تبدیل کرده است.

این در حالی اتفاق می‌افتد که مردم ایران در طول ۵۴ سال گذشته هیچگاه شاهد پاییز خشکی نبودند و کاهش ذخایر آبی کشور هرگز به اندازه امروز نگران‌کننده نبوده است.

طبق پیش بینی‌های انجام شده وضعیت بارندگی‌های کشور در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه کاهش داشته و متاسفانه خشکسالی همچنان ادامه دار خواهد بود و در فصل زمستان نیز بارندگی‌هایی کمتر از حدنرمال و دمایی بیش از نرمال ۳۰ سال گذشته پیش‌بینی می‌شود.

پارسال نیز در ادامه خشکسالی دو سال پیشتر از آن، پاییز و زمستان بی بارشی را شاهد بودیم و اندک منابع باقیمانده از روان آب‌ها و سفره‌های زیرزمینی به زحمت توانست مصرف کشور را تامین کند اما امسال حتی از بارش‌های پاییز گذشته نیز ۲۵ درصد عقب تر هستیم.

طبق گفته رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی از ابتدای سال آبی جاری و حتی در ماه گذشته، دمای هوا حدود ۱.۴ درجه سانتیگراد بیشتر از حد نرمال و یا میانگین بلندمدت بوده است و بسیاری از نقاط کشور شاهد بارش کمی بودند و استان تهران، البرز، سمنان و مناطق جنوبی البرز همچون قزوین همچنین مناطق غربی کشور از جمله کرمانشاه، همدان و ایلام بارندگی‌هایی زیرحد نرمال را شاهد بودند.

اکنون حدود ۶۵ درصد از مخازن سدهای کشور خالیست و برداشت بی‌رویه از چاههای زیرزمینی موجب شده است تا دو سوم دشت‌های ایران با فرونشست روبرو شوند. کسری منابع آب‌های زیرزمینی کشور که در سال ۱۳۷۸ حدود ۲ میلیارد متر مکعب بود، اکنون به ۷۰ برابر شد و به بیش از ۱۴۰ میلیارد متر مکعب رسیده است. این اتفاق به این معنی است که ۳ برابر حجم تمامی سدهای کشور بارندگی لازم داریم تا سفره‌های خالی‌شده زیرزمینی خود را به شرایط نه چندان مطلوب ۲۳ سال قبل بازگردانیم.

از سوی دیگر میزان مصرف آب در کشور بطور مداوم در حال افزایش است، به طوری که در سالهای اخیر رتبه نخست رشد مصرف آب در جهان مختص به ایران بوده است.

با این حال و با توجه به پیش بینی‌های هواشناسی انجام شده نمی‌توان انتظار زمستان پر بارشی را داشته باشیم و بارندگی‌ها کمتر از حدنرمال پیش‌بینی می‌شود اما نکته قابل توجه این است که امسال سال سوم کم‌بارشی است و اثرات خشکسالی در بسیاری از نقاط کشور حتی شدیدتر از سال گذشته خودنمایی خواهد کرد و اکنون نیز در بخش‌های کشاورزی، تولید انرژی‌های برق آبی و چرخه‌های هیدرولوژی و … تاثیرات بسیار زیادی داشته است.

وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی درخصوص سرمای زمستان امسال گفته است که دمای کشور تاکنون بیش از حد نرمال بوده است بنابراین انتظار زمستان خیلی سرد و زیر حد نرمال را نداریم و دما در محدوده نرمال و بیش از نرمال ۳۰ سال گذشته پیش‌بینی می‌شود.