دادستان کل کشور گفت: اغلب متهمان حوادث اخیر در کشور تکلیفشان در دادسرا مشخص و منتهی به قرار بازداشت، وثیقه، کفالت و … شده است.

به گزارش مرور نیوز، حجت الاسلام و المسلمین محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور در واکنش به اقدامات انجام شده پس از دستور رئیس قوه قضائیه به دادستانی کل کشور مبنی بر اینکه پرونده‌های عناصر اصلی اغتشاشات اخیر به صورت روزانه پیگیری شود و مساعدت‌های لازم را به مقامات ذی ربط قضائی که مسئول تکمیل پرونده این عناصر هستند، داشته باشند، گفت: پیرو اغتشاشاتی که صورت گرفت، وظیفه خاصی را پیدا کردیم. برای انجام این وظیفه علاوه بر آن نظارت عمومی و همیشگی که داشتیم یک نظارت کلی را در این رابطه داریم و در این راستا یکی از همکارانم در دادستانی کل کشور را برای انجام این کار معین کردم و وی مرتباً به صورت روزانه با استان‌‎ها در ارتباط هست و پس از دریافت آمار سراسر کشور، گزارشاتی در این خصوص دریافت و اقدامات در این رابطه انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف این است تا فردی بی جهت در زندان نباشد، گفت: بر اساس تاکیداتی که رئیس قوه قضائیه دارد، سعی بر این بوده تا افرادی که با قرارهای متناسب زیر بازداشت قابلیت آزادی را دارند، اقدامات لازم برای آزادی آن‌ها انجام شود و غالباً تعدادی از این دست از افراد نیز از زندان آزاد شدند.

دادستان کل کشور تصریح کرد: افرادی که جرایم سنگین دارند بر اساس نظر دادستان مربوطه، برایشان کیفرخواست صادر شده است و از طرفی نیز کماکان تحقیقات برای تعدادی از متهمان اغتشاشات اخیر در کشور نیز در حال انجام است؛ البته بخشی از تحقیقات مستلزم این است تا ضابطان اطلاعات خود را تکمیل و آن‌ها را برای دادسراها ارسال کنند.

وی افزود: طبق دستوراتی که ابلاغ شد، تاکید کردیم تا بلافاصله پس از دریافت گزارش‌های ضابطان، پرونده متهمان حوادث اخیر در دادسراهای کشور انباشت و نگهداری نشوند و با رعایت سرعت و دقت برای این پرونده‌ها کیفرخواست صادر و در ادامه به دادگاه ارجاع شود.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری ادامه داد: فرایند رسیدگی، تهیه کیفرخواست، رفتن آن به دادگاه و در نوبت قرار گفتن پرونده زمانی را صرف می‌کند که در این خصوص نیز تاکیداتی انجام شده تا حداقل زمان برای انجام و صرف این امور اتخاذ شود تا افراد بلاتکلیف نباشند.

وی افزود: البته بلاتکلیف به این معنا که تکلیفشان در دادگاه مشخص شود و اغلب این دست از متهمان تکلیفشان در دادسرا مشخص و منتهی به قرار (بازداشت، وثیقه، کفالت و …) شده است.

پیش از این نیز حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق معاون اول قوه قضائیه در خصوص این دستور که به معاونت اول دستگاه قضائی نیز ابلاغ شده بود، عنوان کرد: بر اساس گزارشات دریافتی، در خصوص اغتشاشات اخیر، متهم بلاتکلیف نداریم، البته باید تعریف بلاتکلیف بودن را نیز تشریح کرد و آن اینکه برخی از متهمان اغتشاشات اخیر عنوان می‌‎کنند که ما تا به امروز بلاتکلیف هستیم به این معنا است که تاکنون برای آن‌ها رأی قضائی صادر نشده است.