وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ایجاد ۷۰۰ هزار فرصت شغلی طی ماه‌های اخیر خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، سید صولت مرتضوی وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی گفت: یکی از ویژگی‌های این دولت این است که شورا‌هایی که تعطیل شده بودند را احیا کرد. اساساً شورا‌های عالی باید به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل شوند و در این دولت به طور مرتب و منظم شورا‌های عالی برگزار می‌شوند و ما افتخار داشتیم که سیزدهمین جلسه شورای عالی اشتغال را در همین مدت به ریاست رئیس جمهور برگزار کردیم و به تصمیمات خوب و مطلوبی در حوزه اشتغال دست یافتیم.

وی گفت: رئیس جمهور دستور دادند منابع را تلفیق کنیم و منابع باقی مانده از محل صندوق توسعه ملی و منابع بازگشت پرداخت تسهیلات سنوات گذشته و منابع تبصره ۱۶ و ۱۸ لایحه بودجه همگی تلفیق شدند و اثرات این تلفیق باعث شد که با همکاری بانک‌های عامل در سراسر کشور جهت ایجاد فرصت‌های شغلی هزینه کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گسترش تعاونی‌های دانش بنیان، تسریع در واگذاری شرکت‌های دولتی به تعاونی ها، تقویت کارآفرینی و اشتغال، توانمندسازی نهاد‌های کارگری و کارفرمایی، ارتقاء دانش و مهارت مشاغل راهبردی، نوآوری در کسب و کار‌ها و پایداری خدمات رفاهی را از دیگر اقدامات در دستور کار وزارت کار در حوزه اشتغال و تعاون عنوان کرد.

مرتضوی گفت: وزارت گسترده تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تبدیل چهار وزارتخانه تشکیل شده است. سازمان بهزیستی اوایل انقلاب خود یک وزارتخانه بود که با ادغام وزارت رفاه، وزارت تعاون و وزارت کار امروز به وزارتخانه بزرگ تعاون، کار و رفاه اجتماعی تبدیل شده است.

وی در عین حال درباره سهم فعلی بخش تعاون در اقتصاد ملی، گفت: سهم بخش تعاون در اقتصاد حدود ۱۰ درصد است و باید به صورت سنواتی این سهم را افزایش بدهیم. اقتصاد تعاونی، اقتصاد بخش خصوصی است و باید بستر را برای توسعه آن فراهم کنیم. خوشبختانه از محل تسهیلات و تامین منابع، واگذاری به تعاونی‌ها و کوتاه کردن فرایند تشکیل تعاونی‌ها اقدامات خوبی صورت گرفته است و امیدواریم که در یک بازه زمانی مناسب سهم بخش تعاون در اقتصاد را افزایش بدهیم.

وزیر کار همچنین به موضوع ایجاد اشتغال در کشور پرداخت و گفت: در حوزه اشتغال ماموریتی که دولت به دستگاه‌های اجرایی داده ایجاد بالغ بر یک میلیون شغل در کشور است. وزارت کار اساسا به طور مستقیم به حوزه اشتغال ورود پیدا نمی‌کند بلکه دستگاه‌های اجرایی متعدد در این فرآیند مشغول ایجاد اشتغال هستند.

آقای مرتضوی کاهش زمان صدور مجوز‌های کسب و کار را از جمله اقدامات صورت گرفته در مدت ۷۳ روز تصدی در وزارتخانه متبوع خود نام برد و گفت: یکی از اقدامات اساسی در این مدت کاهش زمان صدور مجوز‌های کسب و کار از ۴۵ روز به ۱۰ روز بوده است.

وی افزود: بخشی از فرصت‌های شغلی ایجاد شده در سامانه رصد اشتغال مربوط به بخش صنعت، معدن، کشاورزی و بخش دیگر مربوط به نهاد‌های حمایتی مانند کمیته امداد امام (ره)، بنیاد مستضعفان، سازمان بهزیستی و سایر دستگاه‌ها در حوزه‌های مختلف است.

وزیر کار در بخش دیگری از اظهارات خود ایجاد سالانه یک میلیون شغل در کشور را حتمی دانست و گفت: از طریق راه اندازی سامانه ملی رصد اشتغال، استان به استان اشتغال ایجادی و ثبت شده را مورد نظارت قرار می‌دهیم و به سه شیوه نظارت پیامکی، نظارت تلفنی و نظارت در سطح میدانی، اشتغال ایجادی را راستی آزمایی می‌کنیم.

آنطور که مرتضوی گفته طی این مدت ضریب خطا کمتر از ۶ درصد بوده و نتایج مثبت و مطلوبی از سامانه رصد اشتغال حاصل شده است.

به گفته وی، بر اساس اطلاعات سامانه ملی رصد اشتغال بالغ بر ۷۰۰ هزار فرصت شغلی در سال ۱۴۰۱ و طی ماه‌های اخیر در کشور ثبت شده است.

وزیر کار ایجاد ۷۰۰ هزار شغل را در کاهش نرخ بیکاری موثر خواند و گفت: بر اساس آماری که در تابستان امسال گرفتیم و به استناد آمار مرکز آمار ایران، خوشبختانه کاهش قابل توجهی در نرخ بیکاری داشتیم و ۱.۲ درصد نسبت به تابستان سال ۱۴۰۰ بیکاری کاهش یافته است.

مرتضوی با اشاره به کاهش نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی گفت: در تابستان امسال نرخ بیکاری به ۸.۹ درصد رسیده است و نرخ بیکاری فارغ التحصیلان نسبت به سال قبل ۱.۲ درصد کاهش پیدا کرده است.