ستایشی گفت: ادعای دروغ آزار یا تجاوز جنسی به متهمان زن در زندان ، طرح اولیه آن از سوی رسانه‌های معاند خارجی صورت گرفته ، اما تا این لحظه هیچ سند و مدرکی در این رابطه ارائه نشده است.

به گزارش مرور نیوز، پیش از ظهر امروز شانزدهمین نشست خبری مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه با حضور خبرنگاران و اهالی رسانه برگزار شد. 

ستایشی در آغاز نشست خبری بیان کرد: اولین نکته بحث یوم الله نهم دی است که در این تاریخ مواردی حادث شد که نیاز به تبیین و تاکید دارد.

وی افزود: این یوم الله از آن روز در تاریخ ما ماندگار شد که روز تجلی اراده مردم ایران در مقابل دشمنانی بود که سعی داشتند ارزش های ملت ایران را مورد تهاجم قرار دهند.

سخنگوی قوه قضاییه مطرح کرد: ملت ما اجازه تعرض به این حریم را به احدی نمی دهد. مردم ایران علی رغم خواست دشمن حافظ و نگهبان ارزش های انقلابی هستند و سکوتشان به معنی صبر انقلابی و مهلت دادن برای اصرار مسیر و راه بازگشت به دامان انقلاب است. اما نهم دی ماه نشان داد که سرانجام صبر مردم به پایان میرسد و با گذشت پس از ۱۳ سال همچنان دشمن درصدد نقاط شناسایی ضعف خود که منجر به شکستشان شد است.

 

ردپای آمریکا و انگلیس در پرونده ترور شهید سلیمانی

ستایشی همچنین با اشاره به پرونده ترور و شهادت سردار دلها حاج قاسم سلیمانی گفت: شهید سلیمانی به خاطر فعالیت در عرصه های بین المللی به عنوان نماد مقابله با استکبار جهانی مطرح شد و به همین خاطر هدف دشمن از حذف فیزیکی ایشان ایجاد تاثیر بر چنین هدف پرشتابی بود. بدانید شهادت ایشان به معنای نقض حقوق بشر است. به همین خاطر نفس پرونده شهید سلیمانی فقط به دلیل ترور ایشان نیست بلکه درخصوص مقابله با خوی استکباری آمریکا و قانون ناپذیری این دولت تروریستی است و ما آن ها را تا حصول نتیجه رها نخواهیم کرد.

وی با اشاره به مکتب شهید سلیمانی مطرح کرد: پیام مکتب شهید سلیمانی این است که اگر از سوی دولت های استکباری اقداماتی منجر به مظلوم کشی شود تا تحقق کامل عدالت با آن هامبارزه کنیم. 

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه افزود: مقابله عملی با تروریست های داعش محور وظیفه ادامه روهای راه شهید سلیمانی است‌و در اینجا اعلام می کنیم الحمدالله درخصوص ابعاد حقوقی و کیفری این پرونده اقدامات خوبی انجام گرفته است.

وی تاکید کرد: پیام مکتب شهید سلیمانی برای امروز و آینده عدم تحمل ظلم و بی عدالتی در حق همه انسان هاست. شهید سلیمانی نشان داد که مقاومت مثمرثمر خواهد بود.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده شهید سلیمانی افزود: تاکنون ۴ عنوان اتهامی علیه عاملان ترور شهید سلیمانی احصا شده است. در این پرونده متهمان به دوبخش عامر و عامل ترور تقسیم بندی شدند که تاکنون بیش از ۸۰۰ مکاتبه و دستور قضایی خطاب به مراکز حقوقی ارسال شده و ۱۵۴  متهم که ۹۶ نفر از آنها اتباع امریکایی هستند شناسایی و تحت پیگرد قانونیقرار گرفتند.

ستایشی ادامه داد: همچنین درخصوص این پرونده ۱۱ نیابت قضایی به ۹ کشور ارسال شده است یعنی در این خصوص به برخی از کشورها دو نیابت قضایی ارسال شده است. همچنین برای ۹۶ تن از متهمان آمریکایی ابلاغیه‌هایی ارسال شده است.ناگفته نماند در این خصوص کشورهایی همچون آلمان و انگلیس به دلیل فعالیت در پایگاهیشان متهم شناخته شده اند.

وی در ادامه اعلام کرد: در این پرونده از طریق پلیس بین الملل اعلان قرمزبرای ۷۳ نفر از عاملان در ترور شهید سلیمانی از جمله رییس جمهور امریکا صادر شده است لکن تا این لحظه سازمان‌ های بین الملل از صدور اعلان قرمز خودداری کردند.

سخنگوی قوه قضاییه به سه دور نشست تفصیلی ایران و عراق درخصوص این پرونده اشاره کرد و گفت: قرار است چهارمین نشست نیز در دی ماه سال جاری در تهران برگزار می شود. همچنین باید اعلام کنیم در خصوص بحث حقوقی پرونده ترور سردار سلیمانی هم اقدامات خوبی صورت گرفته است که تاکنون ۲هزار صفحه تحقیقات قضایی و   ۷۰۰ صفحه قرار جلب دادرسی و ۶۰ صفحه کیفرخوست یاادعانامه برای متهمان تنظیم شده است که پیش نویس کیفرخواست تهیه شده پس از جمع بندی به دادگاه ارسال می شود. 

 

مدرکی درخصوص ادعای آزار یا تجاوز جنسی به زندانیان زن ارائه نشده است

سخنگوی قوه قضاییه درخصوص ادعای دروغ آزار یا تجاوز جنسی به متهمان زن در زندان ها گفت: این ادعاها در حالی عنوان می‌شود که طرح اولیه آن از سوی رسانه‌های معاند خارجی صورت گرفته و برخی افراد صاحب تریبون در داخل نیز به آن پرداخته‌اند اما تا این لحظه هیچ سند و مدرکی در این رابطه ارائه نشده است.

وی تصریح کرد: قوه قضاییه پیش از این نیز اعلام کرده بود نگهداری از زندانیان زن کاملا توسط ماموران زن انجام می‌گیرد و طی هفته‌های اخیر نیز حداقل سه هیات مستقل برای رسیدگی به این ادعاها به زندان‌ها رفته‌اند و با زندانیان زن مصاحبه حضوری داشته اند. که اعضای این سه هیات ‌پس از بازدید از زندانیان زن با رد شدید ادعای آزار و تجاوز جنسی خواستار برخورد با مطرح کنندگان این ادعا شده‌اند.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: مدعیان دروغین ادعای مذبور که متخصصین دروغ سازی و دروغ پردازی هستند ظاهرا بر همان دور باطل ترویج دروغ خود ساخته هستند و تاکنون هیچکس هیچ مدرکی که دلالت بر صحت ادعای مذبور داشته باشد به هیچ مرجعی ارائه نکرده است همچنین دست افراد مذبور نسبت به ادعای مطرح شده خالی بوده و ما منتظر دریافت اسناد هستیم و اجازه نمی دهیم روان افراد با این ادعاها مشوش شود.

 

تشریح آخرین وضعیت پرونده‌‌های «نگین خودرو»، «ایرتویا»، «مفتاح رهنورد»، «کینگ مانی» و «یونیک فاینانس»

ستایشی درخصوص آخرین وضعیت پرونده‌‌های کثیرالشاکی بیان کرد: پرونده‌های «نگین خودرو» و «ایرتویا» با بیش از ۴۰۰۰ شاکی درحال رسیدگی است که در همین راستا ۴۰۰ خودرو از گمرک ترخیص و تحویل مشتریان شده است.

وی گفت: در ارتباط با همین پرونده ۸۰۰ نفر هم وجه خود را بازپس و رضایت داده‌اند.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین در مورد پرونده «مفتاح رهنورد» گفت: این پرونده ۱۶ متهم داشت که حکم حبس جزای نقدی و رد مال در حق بیش از ۱۶۰۰ نفر از شاکیان صادر شده و برای اجرای حکم به دادسرای کارکنان دولت ارسال شده است.

ستایشی با اشاره به پرونده «کینگ مانی خاطر نشان کرد: کیفرخواست این پرونده صادر و به دادگاه رفته است و دو متهم اصلی این پرونده اکنون با قرار قانونی ۳۶۰۰ میلیارد تومان در بازداشت هستند. همچنین در مورد پرونده «یونیک فاینانس» که ۱۷ هزار شاکی دارد یک شعبه اختصاصی در نظر گرفته شده است.

 

برخورد قوه قضاییه با شبکه های معاند خارج از کشور

وی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات قوه قضاییه در خصوص " اقدامات شبکه فارسی زبان در اغتشاشات" گفت: ما بارها اعلام کردیم که قوه قضاییه قطعا با تمسک و بهره مندی از ضابطین نسبت به رسانه های دروغ پرداز خارجی که تلاش می کنند با انحراف افکار عمومی،  تشویق به خشونت و قتل و تعدی در حقوق ملت و افزایش ناامیدی و تجزیه طلبی کنند  برخورد می کند و اکنون مستندات در دستگاه های ذی مدخل جمع آوری و در حال نهایی شدن است.

 

آخرین وضعیت پرونده اتباع بازداشتی در اغتشاشات اخیر

سخنگوی قوه قضاییه همچنین درخصوص پرونده دو فرانسوی بازداشت شده به اتهام جاسوسی، اجتماع و تبانی گفت: در خصوص این پرونده کیفرخواست صادر شده ولی منتج به صدور رای نشده است. همچنین درباره بازداشت متهم بلژیکی نیز باید اعلام بکتیم در این خصوص نیز کیفرخواست پرونده در ۱۸ آبان ۱۴۰۱ در دادسرای مربوطه صادر شده و درحال رسیدگی است که نتیجه آن را اعلام می کنیم.

سخنگوی قوه قضاییه درباره ۴۰ نفر اتباع بازداشتی در اغتشاشات اخیر اظهار داشت: این وعده را می دهیم که به زودی نسبت به آخرین وضعیت همه اتباع بازداشتی که تعدادشان نیز محدود است اطلاع رسانی شود. به طور مصداقی در حادثه تروریستی حرم شاه چراغ ۱۶ نفر در این پرونده که از اتباع بودند مورد پیگرد قضایی واقع شدند و کیفرخواست ۵ نفر از آنها به اتهامات محاربه، افساد فی الارض و عضویت در گروه باغی و تروریستی داعش و اجتماع و تبانی صادر و به دادگاه صالح ارسال شده است.  

ستایشی بیان کرد: یک نفر از آنها تبعه تاجیکستان و ۴ نفر دیگر تبعه افغانستان هستند که پرونده شهروند کشور تاجیکستان رسیدگی شد و قرار موقوفی تعقیب صادر و برای ۴ نفر دیگر نیز قرار منع تعقیب صادر شده و دو قرار نهایی دیگر نیز در دادسراست.

 

متهم حادثه فوت دختر ۱۲ ساله اهل بستک در بازداشت است

سخنگوی قوه قضاییه در واکنش به حادثه فوت یک دختر ۱۲ ساله در شهرستان بستک بیان کرد: عوامل انتظامی در موقعیت در دو خودرو مستقر و در حال گشت‌زنی بوده‌اند. به خودرو پژو پارسی که شیشه آن دودی بوده است مشکوک می‌شوند و فرمان ایست می‌دهند. راکب خودرو به مسیر خود ادامه می‌دهد، مامورین پس از ادامه مسیر دادن راکب به سمت لاستیک خودرو تیراندازی می‌کنند. یک گلوله به صندوق عقب خورده و به داخل خودرو می‌رود و دختر ۱۲ ساله‌ای مجروح و در بیمارستان فوت می‌کند. دستگاه قضایی به موضوع ورود کرده است. متهمی که مبادرت به تیراندازی کرده است در بازداشت موقت است.

 

آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی

ستایشی با اشاره به آخرین وضعیت پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی مطرح کرد: درحال حاضر این پرونده طی جلسات متعددی در سازمان قضایی نیروهای مسلح تهران مورد رسیدگی قرار گرفته، جلسات رسیدگی منعقد شده و به تقاضای اولیای دم از باب همکاری جلسات بعدی در  روزهای آتی برگزار می شود.

اقدامات دستگاه قضا در راستای حمایت از تولید و سرمایه گذاری

وی درباره اقدامات قوه قضاییه در راستای حمایت از تولید و سرمایه گذاری گفت: دستور کار ویژه قوه قضاییه جلوگیری از ورشکستگی و یا احیای مجموعه های در شرف ورشکستگی و مشکل دارند است. هر روز اقدامات جدید در این راستان انجام می شود و هر روز اخبار مختلفی نسبت به احیا و جلوگیری از تعطیلی واحد های تولیدی، صنعتی و خدماتی توسط نهادها ی مختلف استانها منتشر می شود.

ستایشی گفت: کارنامه قوه قضاییه با این پیگیری ها روشن و مبرهن و مثبت ارزیابی می شود چرا که توانستیم اقدامات موثری را در راستای احیای کارخانه ها و برون رفت واحدها از مشکلات انجام دهیم که این اقدامات رو به افزایش است. نگاه ما در قوه قضاییه این است که هیچ واحد تولیدی و اشتغالزا در کشور به دلایل مختلف از جمله دلایل حقوقی تعطیل نشود.

وی افزود: اقدامات دستگاه قضایی، اقدامات توقف زا برای واحدهای تولیدی نیست مگر در موارد خاص که اقتضای ویژه ای باشد، نگاه قوه قضاییه این نیست که به دلایل مختلف اشتغال را متوقف و کارگران بیکار شود، کمک های شایان توجهی انجام شده است.

وی نسبت به اقداماتی که در این زمینه از سوی قوه قضاییه صورت گرفته است ، گفت: مجموعه سازمانی به اسم اداره کل تصفیه و امور ورشکستگی در معاونت قضایی قوه قضاییه کار می کند و تمام تلاش آن این است که در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکیدات موکد ریاست قوه قضاییه بر حمایت از سرمایه گذاری و تولید اشتغال فعالیت کند.

سخنگوی قوه قضاییه بیان کرد: سال گذشته ۱۴۳ واحد تولیدی متعلق به ورشکستگان با تلاش اداره تصفیه امور ورشکستگان به فعالیت ادامه دادند و از تعطیلی واحدهای تولیدی جلوگیری شده است .همچنین تعداد ۱۱ هزارو ۸۲ کارگر دراین واحد ها مشغول به کار شدند.

ستایشی گفت :در فروش واحدهای تولیدی ورشکسته، سیاست اداره تصفیه امور ورشکستگان این است که فروش به صورت یکجا بدون تفکیک عرضه و اعیان به افراد واجد اهلیت و متخصص در امر تولید باشد که از نکاتی بارزی است که این در این امر مورد توجه است در این شرایط واحد تولیدی می تواند به فعالیت خود را ادامه دهد و سرمایه گذاری از بین نمی رود و دچار زیان نیز نمی شود.

وی ادامه داد: دیگر کار اداره تصفیه امور ورشکستگی حذف خسارات تاخیر و تادیه از مطالبات بانک ها از ورشکسته از تاریخ توقف است که این بر اساس رای وحدت رویه ۱۵۵ است که در سال ۱۳۴۷ است که هیئت عمومی دیوان عالی کشور تصویب کردند که به واحد های ورشکسته خیلی کمک می کند .