پلیس فتا با ارسال پیامک انبوه به هموطنان هشدار داد: هر گونه تماس تلفنی با خطوط شخصی مبنی بر دریافت جوایز در مسابقات رادیویی، خوش حسابی تلفن همراه و ... کلاهبرداری میباشد، لذا از واگذاری کد رمز پیامک شده در جهت جلوگیری از سرقت از حساب بانکی به افراد غیر خودداری نمایید.

به گزارش مرور نیوز، سرهنگ رامین پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا فراجا در این باره گفت: متاسفانه هر کس می‌تواند با داشتن یک گوشی تلفن همراه یا خط تماس ثابت سر مردم را کلاه بگذارد.

وی باهشدار نسبت به کلاهبرداری با شگرد «برنده شدن در مسابقه و درخواست ارسال مرز کد»، گفت: حتی اگر یک نفر در برنامه تلویزیونی یا رادیویی برنده شده باشد به‌هیچ‌عنوان کسی درخواست نمی‌کند که شخص برنده شده کدی ارسال کند و این درخواست کلاهبرداری است.

وی با بیان این که اگر بر فرض کسی هم برنده شده باشد باید شماره‌حساب بدهد تا مبلغ جایزه به‌حساب او واریز شود، ادامه داد: این یک قاعده کلی است و مردم باید آن را در ذهن داشته باشند؛ ضمن این که کلاهبرداران هم خیلی حرفه‌ای کار می‌کنند. کسی که قرار است پولی به‌حساب شما بریزد یا باید شماره‌حساب یا شماره کارت بانکی شما را دریافت کند و نیازی به رفتن پای باجه عابربانک نیست.

پاشایی با بیان این که کلاهبرداران گاه به‌راحتی صدای مجریان را هم تقلید می‌کنند، گفت: گاه این صداها را از قبل ضبط کرده و در یک محیط استودیویی عده‌ای شروع به تشویق‌کردن می‌کنند. ما بسیار اطلاع‌رسانی کردیم و در همین روزهای اخیر یکی از تصویربرداران که بارها در شبکه خبر روبروی بنده ایستاده چندین میلیون تومان خود را در قالب مسابقات رادیویی دروغین ازدست‌داده است.

معاون اجتماعی پلیس فتا فراجا، توضیح داد: برخی مجرمان حرفه‌ای ممکن است اطلاعات زمینه‌ای نظیر حساب بانکی یا آدرس افراد را هم داشته باشد و بنده اگر بگویم این شماره‌ها را از کجا استخراج می‌کنند؛ شیوه و شگرد مجرمانه را لو داده‌ام. همچنین گاه از سهل‌انگاری یک اپراتور یا صاحبان کسب‌وکار سوء استفاده می‌شود.

وی در عین حال این را هم گفت که خوشبختانه آگاهی مردم بیشتر شده و در حال حاضر تعداد ریپورت و گزارش‌های مردمی نسبت به تعداد شکایت‌ها بیشتر است.

پاشایی در پایان سخنان خود خطاب به مردم توصیه کرد: در بانک یا مراجع خدماتی در زمان پرکردن فرم‌های شناسایی حتماً دست خود را روی آن نگه دارید و دیگر این که قبوض را مچاله نکنید و به سطل زباله داخل بانک بیندازید.