رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از تجربه دمای ۲۳- درجه در سراب و وقوع باران‌های سیل آسا در جنوب کشورهمچنین تشدید کاهش دما خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، صادق ضیاییان با توجه به ورود سامانه بارشی جدید به کشور و بارش در استان‌های مختلف درباره بیشترین میزان بارندگی اظهار کرد: طی روزهای گذشته بیشترین میزان بارندگی در فیروزآباد استان فارس بیش از ۵۸ میلیمتر و شهرستان جم در استان بوشهر به میزان حدود ۵۵ میلیمتر ثبت شده است.

وی درباره سردترین نقاط کشور طی ۲۴ ساعت گذشته گفت: کمترین دما در سراب با ۲۳.۳ - درجه سانتیگراد ثبت شد. دمای فیروزآباد (کوثر) استان اردبیل به ۲۱.۱- درجه سانتیگراد و تخته سلیمان در استان آذربایجان غربی به ۱۶- درجه سانتیگراد رسید. در میان مراکز استان‌ها تبریز با دمای ۱۰.۴- درجه سانتیگراد و زنجان با دما ۱۰- درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان‌های کشور بودند.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با تاکید بر اینکه از فردا ( ۲۱ دی) بیشترین میزان کاهش دما در کشور رخ خواهد داد، اظهار کرد: امروز ( ۲۰ دی)  استان‌هایی همچون خراسان رضوی ( مشهد) حدود ۷ درجه سانتیگراد، زنجان ۶ درجه سانتیگراد، البرز ۱۰ درجه سانتیگراد نسبت به روز گذشته کاهش دما را تجربه می‌کنند. 

وی درباره میزان کاهش دما در کشور از فردا ( ۲۱ دی) اظهار کرد: کاهش دما در نقاط مختلف کشور متفاوت است اما بیشترین میزان آن در استان خراسان رضوی به میزان ۱۲- درجه سانتیگراد و حتی کمتر از آن خواهد بود. در مناطق جنوبی کشور همچون جنوب کرمان، سیستان وبلوچستان، جنوب فارس و بخش‌هایی از هرمزگان نیز دما به زیر صفر می‌رسد و به دلیل وجود صنعت کشاورزی در این مناطق، امکان سرمازدگی محصولات نیز وجود دارد.

ضیاییان افزود: فردا بیشترین میزان کاهش دما در کشور نسبت به روزهای گذشته رخ خواهد داد . نکته قابل توجه این است که استان‌های شرقی و مرکزی بیشترین میزان کاهش دمای بین ۱۰ تا ۱۵ درجه نسبت به دمای فعلی را تجربه خواهند کرد اما استان‌هایی همچون تهران کاهش دمای چشمگیری ندارند و تنها تا حدود ۴ درجه سنتیگراد کاهش دما برای آن پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان همچنین درباره بارندگی‌های امروز گفت: طی امروز در استان‌های گیلان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری، غرب اصفهان، شمال فارس، شمال کهگیلویه و بویر احمد، غرب یزد و بخش‌هایی از استان کرمان بارش برف و در استان‌هایی همچون بوشهر، جنوب فارس، جنوب کرمان، شمال سیستان و بلوچستان و جنوب خراسان جنوبی بارش های شدیدی که منجر به سیلاب و آبگرفتگی معابر می‌شود دور از انتظار نیست.

وی همچنین درباره بارش‌ برف طی فردا گفت: بارش برف برای استان تهران پیش‌بینی می‌شود که می‌تواند موجب افزایش ترافیک شهری شود. در استان‌های گیلان و بخش‌هایی از استان‌های مرکزی و  سیستان و بلوچستان بارش‌ها به‌صورت خفیف ادامه دارد و عمده بارش‌ها برای امروز رخ می‌دهد.

ضیاییان در پایان در پاسخ به این سوال که آیا بارش‌های اخیر کم‌بارشی‌های پاییز را جبران کرده است یا خیر؟ تصریح کرد: از ابتدای مهرماه تا ۱۸ دی‌ماه نسبت به بلندمدت حدود۲۷ درصد کاهش بارندگی رخ داد اما میزان بارندگی‌ها از ابتدای دی‌ماه تا کنون حدود ۳ میلیمتر بیش‌تر از بلندمدت بوده است اما با توجه به کمبود شدید بارش‌ها در فصل پاییز، این بارندگی‌ها کمبود بارش را جبران نکرده است. نکته قابل توجه این است که وضعیت در نقاط مختلف کشور متفاوت است. نیمه شمالی نسبت به نیمه جنوبی به مراتب وضعیت بدتری دارد.