سازمان هواشناسی کشور نسبت به افزایش آلودگی هوای ۹ کلانشهر به‌ویژه تهران وکرج و کاهش دما تا ۸ درجه سانتیگراد هشدار داد.

به گزارش مرور نیوز، سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار نارنجی‌رنگ از انباشت آلودگی به همراه تداوم پایین بودن کیفیت هوا از شنبه تا یک‌شنبه (۱ و ۲ بهمن) در تهران و کرج خبر داد.

براثر این مخاطرات احتمال افزایش شاخص آلودگی هوا، افزایش غلظت آلاینده‌ها، کاهش کیفیت هوا در حد ناسالم و در صورت عدم مهار منابع آلاینده ثابت و متحرک به‌ویژه در مناطق پرتردد تا حد بسیار ناسالم وجود دارد.

سازمان هواشناسی کشور کاهش تردد خودروها و کنترل فعالیت واحدهای صنعتی، مدیریت منابع آلاینده، تاکید بر عدم تردد غیرضروری برای تمام افراد، پرهیز از فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز، اتخاذ تدابیر مدیریتی لازم برای جلوگیری از افزایش غلظت آلاینده‌ها تا حد بسیار ناسالم را توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار زردرنگ نسبت به پایداری جو و کاهش کیفیت هوا همراه با رشد شاخص هشدار داد.

این وضعیت جوی در روز جمعه (۳۰ دی‌ماه) در تهران، کرج، تبریز، قم، سمنان، اصفهان، مشهد، اراک و قزوین، روز شنبه و یکشنبه (۱ و ۲ بهمن) در تبریز، سمنان، اصفهان، اراک، قم، قزوین و مشهد و سه‌شنبه و چهارشنبه (۴ و ۵ بهمن) در تهران، کرج، قزوین، تبریز، اصفهان، مشهد، اراک، قم و سمنان مورد انتظار است.

براثر این مخاطرات احتمال افزایش شاخص آلودگی هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس و در صورت عدم مهار منابع آلاینده ثابت و متحرک، به ویژه در مناطق پرتردد تا حد ناسالم دور از انتظار نخواهد بود.

این سازمان برای کاهش اثرات مخرب ناشی از این شرایط جوی مدیریت بهینه در مصرف سوخت‌های فسیلی، کنترل فعالیت‌های صنعتی آلاینده، کاهش تردد غیر ضروری و پرهیز از حرکات ورزشی در فضای باز به‌ویژه برای سالمندان، کودکان و افراد با سابقه بیماری‌های قلبی و تنفسی را لازم می‌داند.

سازمان هواشناسی کشور همچنین با صدور هشدار زردرنگ دیگری از نفوذ توده هوای سرد از پنج‌شنبه تا دوشنبه (۲۹ دی تا ۳ بهمن) در خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان  خبر داد.

در شرق کشور، کاهش محسوس دما بین ۵ تا ۸ درجه سانتیگراد  از پنجشنبه و ماندگاری هوای سرد تا دوشنبه، در جنوب کشور کاهش محسوس دما بین ۴ تا ۶ درجه سانتیگراد از پنجشنبه و ماندگاری هوای سرد تا دوشنبه، در شمال شرق کشور کاهش محسوس دما بین ۳ تا ۵ درجه سانتیگراد از پنجشنبه و ماندگاری هوای سرد تا دوشنبه و در غرب، شمال غرب و مرکز کشور، ماندگاری هوای سرد تا دوشنبه را شاهد خواهیم بود.

براثر این مخاطرات احتمال افزایش مصرف و اختلال در انتقال منابع انرژی بویژه برق و گاز، یخبندان و لغزندگی جاده‌ها، احتمال خسارت به صنعت کشاورزی وجود دارد.

سازمان هواشناسی کشور در چنین شرایطی مدیریت و صرفه جویی در مصرف منابع انرژی، احتیاط در سفرها، محافظت و پوشش لوله‌های آب، استفاده از ضدیخ در رادیاتور خودروها و ماشین آلات کشاورزی را لازم می‌داند.

در ادامه این هشدار از افزایش گرادیان فشاری و دربعضی ساعات، وزش باد نسبتا شدید تا شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک از روز جمعه تا یکشنبه (۳۰ تا ۲ دی‌ماه) در سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی، شرق کرمان و شرق هرمزگان خبر داد.

براثر این شرایط جوی احتمال رخداد سوزباد، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال سقوط تابلوهای تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، احتمال تاخیر در پرواز و احتمال خیزش گردوخاک وجود دارد.

سازمان هواشناسی کشور استفاده از لباس ضخیم و ماسک، احتیاط در تردد، پرهیز از صعود به ارتفاعات، اجتناب از فعالیت‌های فیزیکی در فضای باز بویژه گروه‌های حساس، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها، احتیاط در فعالیت کویرنوردی را لازم می‌داند.

در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.