مراسم تجلیل از ادوار و برترین‌های سی‌امین جشنواره دانشجوی نمونه در دو سطح دانشگاهی و کشوری فردا ۱۶ اسفند ماه برگزار می‌شود.

به گزارش مرور نیوز، مراسم تجلیل از ادوار و برترین‌های سی‌امین جشنواره دانشجوی نمونه در دو سطح دانشگاهی و کشوری فردا ۱۶ اسفند ماه جاری با حضور معاون اول رییس جمهور در سالن اجلاس برگزار می‌شود.

جشنواره دانشجوی نمونه کشوری هر ساله با همکاری دو وزارت­خانه علوم تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دو سطح دانشگاهی و کشوری برگزار می‌شود. این جشنواره با هدف ایجاد انگیزه بین دانشجویان دانشگاه­های سراسر کشور برای رقابت در ابعاد مختلف علمی، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و فناوری برگزار می‌گردد.  

بر اساس اعلام سازمان امور دانشجویان، دانشجوی نمونه به فردی گفته می‌شود که از نظر علمی، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و فعالیت­‌های فناوری در جایگاه برتری نسبت به سایر دانشجویان قرار داشته باشد.

بر این اساس جشنواره دانشجوی نمونه در دو سطح دانشگاهی و ملی به انجام می‌رسد، به گونه­‌ای که نخست دانشجویان در سطح دانشگاهی با یکدیگر به رقابت پرداخته و آن دسته از دانشجویان که برترین امتیازات را بر اساس آیین­‌نامه دانشجوی نمونه به دست آورده‌اند، به عنوان برگزیدگان دانشگاه مورد تقدیر قرار می ­گیرند.

همچنین افرادی که شرایط معرفی و نیل به مرحله دوم و کشوری را کسب نموده‌­اند، به دبیرخانه مرکزی معرفی می­‌شوند.

"دانشجوی نمونه کشوری" به شخصی اطلاق می‌گردد که به واسطه کسب بالاترین امتیاز در گروه و مقطع تحصیلی بر اساس ارزیابی دانشگاه‌ها، مدارک و مستندات وی به وزارت عتف ارسال شده و در هیئت داوری تخصصی وزارت مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌گیرد.  

این دسته از دانشجویان علاوه بر دریافت هدایا و جوایز نقدی، از مزایایی همچون معرفی به بنیاد ملی نخبگان و تحصیل در یک مقطع بالاتر بدون شرکت در آزمون ورودی آن مقطع برخوردار می‌شوند.  

حداقل معدل کل دانشجویان مقطع کارشناسی ۱۶، مقطع کارشناسی ارشد ۱۷ و دکتری تخصصی نیز ۱۷ تعیین شده و دانشجویان در صورت دارا بودن شرط معدل، می‌توانند مدارک خود را در زمینه­‌های مختلف علمی، پژوهشی، فرهنگی و فناوری در سامانه "سجاد" سازمان امور دانشجویان بارگذاری کنند.  

دانشجویان در مقطع کارشناسی پس از طی ۴ نیمسال، مقطع کارشناسی ارشد پس از دو نیمسال و مقطع دکتری تخصصی پس از کسب نمره آزمون جامع، مجاز هستند در این رقابت ملی شرکت نمایند. ضمن اینکه برای مقاطع تحصیلات تکمیلی، معدل کل ذکر شده بدون احتساب نمره پایان‌نامه می‌باشد. 

پس از اتمام فرصت ثبت‌نام، تعداد ۸۴۵ ثبت اولیه و ۵۵۳  ثبت نهایی توسط دانشجویان در سامانه جشنواره دانشجوی نمونه صورت گرفته است.

در نهایت پس از انجام فرآیند داوری در مرحله دانشگاهی، ۵۲ نفر از داوطلبان به داوری مرحله کشوری راه یافته و در پایان روند داوری­ ها، تعداد ۱۶ نفر از دانشجویان به عنوان برگزیدگان جشنواره دانشجوی نمونه کشوری در سال جاری انتخاب شدند.