ماه مبارک رمضان، می‌تواند روزهای ایثار از جنس اهدای خون باشد تا حیاتی دوباره به بیماران چشم‌انتظار ببخشد و درد و رنج ناشی از بیماری را بکاهد و اینگونه امید و نشاط را در رگ‌های جامعه تزریق کند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری موج، به باور بسیاری از کارشناسان، جمعیت کشور در حال گذار از جوانی به سمت سالمندی است و همین افزایش شمار سالمندان میزان نیاز به خون را نیز افزایش می‌دهد. در واقع نیاز به خون یک نیاز همیشگی است و بیمارانی وجود دارند که به طور مستمر نیازمند به دریافت خون و فرآورده‌های خونی هستند.

بیماران هموفیلی ، تالاسمی ، دیالیزی ، بیماران نیازمند به جراحی، نوزادان مبتلا به عوارض ناشی از ناسازگاری خون، پیوند اعضا، مصدومان سوانح مختلف مثل سوختگی‌های شدید، مصدومان تصادفات رانندگی و مبتلایان به انواع سرطان ها به ویژه در مرحله شیمی درمانی، از جمله بیمارانی هستند که همواره نیازمند خون هستند. از این رو ضروری است تا افراد با نیت کمک به بیماران در طول سال چندین بار اقدام به اهدای خون کنند.

همه ساله با آغاز ماه رمضان ، آمار اهدای خون در کشور با کاهش مواجه می‌شود و این اتفاق ممکن است مشکلاتی را برای بیماران نیازمند به خون و فراورده‌های خونی ایجاد کند؛ بنابراین اهدای خون در ماه مبارک رمضان نباید فراموش شود.

اما نکته قابل توجه این است که اهدای خون برای روزه‌داران مشکلی ایجاد نمی‌کند و حتی کمک به بیماران در این ایام قابل ستایش است و تنها روزه‌داران برای اهدای خون باید از برخی نکات پزشکی اطلاع داشته و ساعت مناسب اهدای خون را بدانند. اهمیت این موضوع سبب شد تا خبرنگار خبرگزاری موج به گفت وگو با «زینب محرم‌پور» متخصص بیماری‌های خونی به گفت وگو بنشیند.

 

تقارن ایام نوروزی و ماه مبارک رمضان

محرم‌پور با بیان اینکه امسال تعطیلات نوروزی با ماه مبارک رمضان مصادف شده است، گفت: در تعطیلات  نوروزی و ماه مبارک رمضان با کاهش اهدای خون مواجه می‌شویم که این موضوع سبب می‌شود که بانک ذخایر خونی نیز کاهش پیدا کند. اهدای خون در هر زمانی که نیاز به آن وجود دارد، بسیار مهم است. با توجه به اینکه در ماه رمضان فرصت‌های بسیاری برای اهدای خون وجود دارد، پیشنهاد می‌کنم که هر کسی که شرایط لازم را دارد، به اهدای خون در این ماه فکر کند. این عمل نه تنها به شخص اهدا کننده خون کمک می‌کند، بلکه می‌تواند جان بسیاری از افراد را نجات دهد.

وی در ادامه افزود: اهدای خون در ماه مبارک رمضان هیچ خطر و ضرری برای روزه دار ایجاد نمی‌کند. در این ایام مراکز اهدای خون در انتظار روزه‌دارانی هستند که به ضرورت اهدای خون برای نجات جان بیماران در همه روزهای سال آگاهی کامل دارند. افرادی که نذر اهدای خون دارند بهتر است نذر خود را به شب‌های قدر موکول نکنند و در تمام ایام به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه و نذر خود را ادا کنند.

 

اهدای خون؛ نجات زندگی

این متخصص بیماری‌های خونی، با تاکید بر اینکه اهدای خون زندگی بسیاری از بیماران نیازمند را نجات می دهد، بیان داشت: اهدای خون می‌تواند جان بسیاری از افراد را نجات دهد که به دلیل بیماری، حادثه و یا عمل جراحی به خون نیاز دارند. همچنین این عمل می‌تواند به کاهش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی کمک کند، زیرا باعث کاهش سطح آهن در بدن می‌شود که به عنوان یک عامل خطر برای بیماری‌های قلبی شناخته شده است. اهدای خون باعث تحرک بهتر خون در بدن می شود که بهبود سلامتی کلی بدن را به همراه دارد. افزایش تولید سلول های خونی، تشخیص زودرس بیماری‌ها و احساس رضایت از جمله تأثیرات اهدای خون است که برای فرد به ارمغان می‌آورد. خون و مشتقات آن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و درمان‌های جراحی استفاده می‌شود. علاوه بر این، در موارد اورژانسی مانند حادثه‌های رانندگی، تصادفات و زلزله، نیاز به خون فوری وجود دارد. بنابراین، اهدای خون می‌تواند به نجات جان افراد کمک کند.

 

زنان پرچمدار اهدای خون

وی با اشاره به اینکه با توجه به آمارهای جهانی، درصد اهداکنندگان زنان بیشتر از مردان است، تصریح کرد: این موضوع به دلیل عوامل فیزیولوژیکی مانند سطح هورمون‌های جنسی در زنان و همچنین نگرش‌های فرهنگی و اجتماعی مثل نگرش به اهدای خون به عنوان یک عمل خیریه و مفید برای جامعه است. با این حال، هر دو جنسیت می‌توانند به عنوان اهداکننده خون مفید و مؤثر باشند. افزایش شاخص اهدای خون زنان علاوه بر کمک به ارتقای سلامت جامعه و رفع نیاز به خون و فراورده‌های آن می‌تواند گامی مهم در راستای توسعه اجتماعی باشد.

 

مراکز انتقال خون میزبان پویاترین افراد جامعه هستند

محرم‌پور، مراکز انتقال خون را یک پایگاه اجتماعی دانست که میزبان پویاترین افراد جامعه هستند. او در ادامه گفت: در ایام نوروز به علت افزایش تصادفات نیاز به ذخایر خون بیشتر است و امسال هم با توجه به همزمانی با ماه مبارک رمضان، میزان مراجعه مردم به مراکز انتقال خون کاهش یافته و ذخایر خونی نیز کم شده است. این کمبود خون در گروه‌های خونی o منفی و  A منفی بسیار حیاتی است و از مردم تقاضا می‌شود برای اهدا خون به مراکز انتقال خون مراجعه کنند. حضور جمعیت اهداکنندگان مستمر موجب ارتباط نزدیک مراکز انتقال خون با دیگر آحاد جامعه می‌شود.