مزینانی گفت: ماهی قرمز را فقط در استخر‌ها یا حوضچه‌هایی که شهرداری در برخی نقاط شهر ایجاد کرده، رهاسازی کنید.

به گزارش مرور نیوز، علیرضا مزینانی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با توجه به در پیش بودن ۱۳ فروردین و روز طبیعت گفت: روز طبیعت یا همان سیزده بدر یک سنت قدیمی در بین ایرانیان بوده و شهروندان در این روز با حضور در طبیعت خود را برای یک سال کاری آماده می‌کنند و این روز در واقع روز انس با طبیعت محسوب می‌شود.

وی افزود: از آنجایی که باید در این روز به شدت از تقابل با طبیعت دوری شود و مهربانی با محیط زیست و طبیعت در رفتار و منش ما قرار گیرد، به شهروندان و مسافران نوروزی توصیه می‌شود ضمن بهره‌مندی از موهبت‌های الهی به اخلاق طبیعت گردی و توصیه‌های زیست محیطی برای حفظ و حراست از طبیعت و محیط زیست توجه کنند چرا که بی‌توجهی و تخریب محیط زیست برای خود انسان و جانداران دیگر نیز مشکل آفرین است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه با اشاره به اینکه توصیه می‌شود در روز سیزده فروردین گردشگران کیسه مخصوص جمع آوری زباله را با خود به همراه داشته باشند و در پایان روز زباله‌های تولیدی را به مکان‌های پیش‌بینی شده منتقل کنند، گفت: نباید زباله‌های خود را در جنگل، ساحل دریا، کنار چشمه‌های آب، دره‌ها و مناطق کوهستانی رها کنیم.

مزینانی از دیگر نکاتی را که باید در این روز مورد توجه قرار گیرد، توجه نسبت به درختان و بوته‌های جنگلی و گیاهان عنوان و تاکید کرد: حفاظت از حیات وحش در مناطق طبیعی و همچنین پرندگان در داخل بوستان‌ها و پارک‌های جنگلی و طبیعت، خصوصا در این ایام که زمان آبستنی برخی از جانوران و همچنین لانه گزینی و تخم‌گزاری پرندگان بوده از دیگر ملاحظاتی است که باید از سوی طبیعت دوستان و گردشگران به دقت رعایت شود.

وی همچنین با بیان اینکه پاکیزه نگه‌داشتن حاشیه رودخانه‌ها و نهر‌های طبیعی که در نقاط مختلف استان جاری بوده و اغلب منشأ تامین آب شرب کلانشهر تهران است، اهمیت ویژه‌ای دارد، توصیه کرد: طبیعت گردان با توجه به فصل گلدهی گیاهان، محل اسکان خود را در اماکنی انتخاب کنند که از پوشش گیاهی و جنگلی کمتری برخوردار باشد و از لگدمال کردن گیاهان و شکستن سرشاخه‌های درختان خودداری کنند.

مقام مسئول در محیط زیست استان تهران همچنین یادآور شهروندان ماهیان قرمز خود را فقط در استخر‌ها یا حوضچه‌هایی که شهرداری در برخی نقاط شهر ایجاد کرده، رهاسازی کنند و همچنین از رها کردن سبزه عید خود در طبیعت و مسیر‌های مواصلاتی خودداری کنند.

مزینانی همچنین از مردم خواست در قالب نظر طبیعت و در اقدام‌های نمادین و فرهنگی اندکی از وقت خود را برای پاکسازی و مهربانی با طبیعت و مواهب الهی قرار دهند و تلاش کنند این موضوع را به دیگران هم آموزش دهند.

وی با بیان اینکه شهروندان در صورت نیاز به آتش، در حد امکان از زغال آماده استفاده کنند و از شکستن هرگونه سرشاخه درختان خودداری کنند، اظهار کرد: ضرورت دارد طبیعت گردان خاکستر آتش افروخته خود را نیز با آب و خاک خاموش کرده و همچنین از روشن کردن آتش در کنار درختان خودداری کنند و درصورت مواجه احتمالی با هر گونه حریق در جنگل و مکان‌های مستعد، نسبت به خاموش کردن آن اقدام و یا با مراکز آتش نشانی، محیط زیست و منابع طبیعی تماس گرفته و موضوع را به سرعت اطلاع دهند.