شهردار تهران با اشاره به تبصره 21 بودجه سال 1396 دولت، گفت: در این تبصره همه درآمدها به جز درآمدهای بخش خصوصی و تعاونی‌ها باید به خزانه دولت واریز شود، در حقیقت همه سازمان‌های اجرایی من‌جمله سازمان‌های عمومی غیردولتی مکلف هستند درآمدهای خود را به خزانه واریز کنند، این یعنی انحلال شوراهای شهرهای کل کشور.

به گزارش مرور نیوز، محمدباقر قالیباف در سیصدوبیست‌ و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران و در جریان تقدیم بودجه 18 هزار و 489 میلیارد تومانی شهرداری تهران برای سال 1396 گفت: محدودیت‌های مالی بدون شک در حوزه‌های مختلف به صورت مستقیم بر شهرداری تهران اثرگذار است و متأسفانه در آینده نیز اتفاق بزرگی که موجب حل شدن این محدودیت‌ها باشد، دیده نمی‌شود. لذا افق روشنی نیز وجود ندارد.

وی افزود: بی‌تردید امروز منکر تحرکاتی که در حوزه اقتصادی اتفاق افتاده است نیستیم؛ اما این تحرک در سایه فروش نفت بوده است و تاثیری در حوزه شهرداری‌ها به ویژه رونق ساخت و ساز و عمران که بیشترین تاثیر را در وضعیت اقتصادی شهرداری‌ها دارد را مشاهده نمی‌کنیم. بر اساس آمارها، هنوز بیشترین رشد منفی در حوزه ساخت و سازها بوده که به بیش از 10 درصد افزایش پیدا کرده است. در این شرایط نمی‌توانیم در چشم‌انداز نزدیک شاهد بهبود وضعیت اقتصادی شهرداری‌ها باشیم.

شهردار تهران افزود: لایحه برنامه ششم در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده هرچند که باید در شورای نگهبان مورد بررسی قرار بگیرد تا به قانون تبدیل شود. پس از بررسی شورای نگهبان قطعا برای 5 سال برنامه‌های شهرداری‌ها نیز تحت تاثیر این برنامه قرار می‌گیرد. ما با این موضوع که اصل این لایحه باید ثبات و دوام داشته باشد موافقیم؛ اما در برخی جاها که دچار اشکالات جدی هست، نسبت به آن صحبت داریم.

قالیباف تاکید کرد: در لایحه برنامه ششم مصوبه‌ای وجود دارد که تمام مسوولیت‌های نظارتی در حوزه مباحث مالی و حسابرسی را به دیوان حسابرسی محول می‌کند. ما معتقدیم این خلاف قانون اساسی است و از همین جا از اعضای شورای نگهبان درخواست می‌کنیم که به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند، قطعا دیوان محاسبات نمی‌تواند در بودجه شهرداری‌ها دخالتی داشته باشد مگر بودجه‌ای که توسط دولت به شهرداری‌ها داده می‌شود.

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع درآمد مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و افزود: بخش زیادی از این مالیات در حقیقت عوارض شهرهاست که باید در همان شهر هزینه شود اما با تصویب لایحه برنامه ششم، به دلیل اینکه برخی شهرها نیازمند هستند، عوارض سایر شهرها در آنها هزینه می‌شود که این نیز خلاف قانون اساسی است.

قالیباف افزود: در تبصره 21 بودجه سال 96 دولت، همه درآمدها به جز درآمدهای بخش خصوصی و تعاونی‌ها، باید به خزانه دولت واریز شود، بنابراین باید درآمد شهرداری‌ها نیز به خزانه دولت واریز شود که این یعنی انحلال شوراهای شهر سراسر کشور. بهتر است یک بند نوشته شود که شهرداری‌ها از یک نهاد عمومی غیردولتی به یک نهاد عمومی دولتی تبدیل شود. این یعنی دامن زدن به تمرکزگرایی و اینکه حداقل اختیاراتی که به مردم داده بودیم، بار دیگر سلب کنیم، این خلاف قانون اساسی است.  در همین بودجه نیز برای شهرداری تهران نسبت به سال گذشته 46 درصد کاهش ردیف بودجه‌ای دیده شده است.

وی تاکید کرد: در سال 95، برای مترو ردیف 245 میلیارد تومانی تصویب شده بود که همین ردیف در بودجه سال آینده به 128 میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.

شهردار تهران ادامه داد: بی‌تردید بودجه سال آینده شهرداری تهران نیز در چنین فضایی نوشته و تقدیم شورا شده است.

محمدباقر قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در یک دهه گذشته مترو از 36 ایستگاه به 106 ایستگاه افزایش پیدا کرده است. واگن‌ها از 300 به 1300 واگن فعلی رسید و در حقیقت سهم مترو از جابه‌جایی حمل و نقل عمومی مسافر از 5 درصد به 13 درصد تا قبل از برنامه دوم شهرداری و به 18 درصد تا سومین سال برنامه سوم افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: در بخش اتوبوسرانی نیز 200 اتوبوس دوکابین و 250 اتوبوس تک کابین به این ناوگان افزوده شد. همه این موضوعات در شرایطی اتفاق می‌افتد که در خط 7 مترو بیش از 90 درصد پیشرفت داشته‌ایم و تلاش خواهیم کرد این خط به طول 30 کیلومتر را تا پایان امسال به بهره‌برداری برسانیم. همچنین خط 6 مترو تهران با 32 کیلومتر طول، ظرف 5 ماه آینده به اتمام خواهد رسید  و 35 کیلومتر مترو فرودگاه امام (ره) بالغ بر 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا دو ماه آینده به اتمام می‌رسد. با تحقق وعده اتمام خطوط 6 و 7 و همچنین فرودگاه امام خمینی (ره) طول خطوط مترو تهران به بیش از 235 کیلومتر خواهد رسید.

شهردار تهران درباره بودجه سال 96 شهرداری تهران ادامه داد: در همه حوزه‌ها از جمله خدمات شهری شاهد پیشرفت‌های بسیاری بودیم از جمله اینکه سرانه فضای سبز از 9.2 در ابتدای برنامه دوم به 14.4 افزایش پیدا کرد و امروز به شانزدهمین متر رسیده است. این در حالی است که در حوزه جنگل‌کاری و کمربند سبز اطراف تهران نیز به عدد 50 هزار هکتار رسیده است. امروز تفکیک در حوزه پسماند از 4 درصد به 19.5 درصد افزایش پیدا کرده است و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان برنامه سوم به 25 درصد برسد. تعداد فروشگاه‌های شهروند از 24 فروشگاه به 34 فروشگاه رسیده و ایستگاه‌های آتش‌نشانی نیز به 110 ایستگاه افزایش پیدا کرده است.

قالیباف در تشریح پیشرفت‌های شهرداری تهران در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز گفت: امروز شهرداری تهران 12 هزار و 500 نفر از افراد آسیب‌دیده شهر را یا به طور شبانه‌روزی و یا تنها در طول روز سرویس‌دهی می‌کند. البته این جدا از کمک‌هایی است که شهرداری تهران به بهزیستی و NGOها می‌دهد. در حوزه کودکان کار با ساخت 4 مجموعه 3000 کودک کار در حال حاضر برای تحصیل حمایت می‌کنیم و هزینه‌های تحصیل آنها را پرداخت می‌کنیم.

وی ادامه داد: به ازای هر معتاد کارتن‌خواب، شهرداری تهران 400 هزار تومان به کمپ‌های خصوصی زیر نظر بهزیستی کمک می‌کند. در حوزه هوشمندسازی نیز 1500 کیلومتر زیرساخت فیبرنوری در حال حاضر در شهر تهران فراهم شده و در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده در تهران 35 درصد نوسازی داشته‌ایم در حالی که این رقم در سایر کشور به 8 درصد رسیده، در حقیقت 4 برابر کل کشور در تهران نوسازی بافت‌های فرسوده را انجام داده‌اند.

شهردار تهران در تشریح رویکردها برای بودجه‌ریزی سال آینده گفت: در یک هماهنگی مناسب با کمیسیون‌ها به ویژه کمیسیون برنامه و بودجه این کار انجام شد و بودجه‌ریزی مبتنی بر استانداردسازی عملکردها انجام شده است آنچه که در برنامه 5 ساله شهرداری تهران تصویب شده بود، پیش‌بینی شده بود که بدون کمک دولت 22 هزار و 861 میلیارد تومان برای بودجه سال 96 در نظر گرفته شود که ما با صرفه‌جویی رقم 18 هزار و 489 میلیاردتومان را پیشنهاد دادیم که در حقیقت 3 درصد افزایش نسبت به سال گذشته داشته است.

قالیباف تاکید کرد: یکی از اقدامات شورای شهر تهران درباره شفاف‌سازی مالی این است که در حال حاضر بودجه غیرنقد شورا نیز به پیوست بودجه تقدیم شورای شهر تهران می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه افزایش درآمدهای پایدار شهرداری تهران، در برنامه 5 ساله پیش‌بینی شده بود هر سال 10 درصد افزایش داشته باشیم که از 3400 میلیارد تومان در سال 93 به 4000 میلیارد در سال 94 درآمدهای پایدار شهرداری تهران افزایش پیدا کرد در حقیقت شاهد افزایش 17 درصدی بودیم. در سال 95 نیز با افزایش 10 درصدی درآمدهای پایدار شهرداری تهران به 4400 میلیارد تومان رسید؛ البته اگر مالیات بر ارزش افزوده از این رقم کاسته شود، در حقیقت 2000 میلیارد تومان از درآمدهای پایدار شهرداری تهران کاهش پیدا می‌کند.

شهردار تهران تاکید کرد: افتخار داریم که 70 درصد بودجه توسعه‌ای و 30 درصد جاری بوده است، اما لایحه برنامه دولت ما را وادار کرده است 30 درصد جاری را برای سال 96 به 37 درصد افزایش دهیم. بی‌تردید ادامه روند سیاست‌های دولت همه شهرداری‌ها را دچار آسیب خواهد کرد.