استاد فلسفه دانشگاه تهران گفت: آنچه فیلسوفان بزرگ را به اندیشه واداشت دغدغه بزرگ فروریختن ارزش های اخلاقی و اجتماعی است.

به گزارش مرور نیوز، سید محمدرضا حسینی بهشتی در آیین بزرگداشت رضا داوری اردکانی استاد پیشکسوت فلسفه و رونمایی از تازه ترین اثر این فیلسوف که عصر سه شنبه در کتابخانه ملی ایران برگزار شد افزود: آنچه در استاد داوری اردکانی دیدم تلاش او برای اندیشه جستجوگرانه است او نمی خواهد فضل فروشی کند بلکه دغدغه مند است ، می پرسد و پاسخ می دهد.
عضوانجمن فلسفه میان‌ فرهنگی ایران با اشاره به کتاب «گاه خرد» که امروز رونمایی شد اظهار داشت: این اثر حاصل پرسش های کتبی 10 استاد فلسفه از داوری اردکانی است و او نیز این سووالات را به صورت کتبی تنظیم کرده است که ماحصل آن در این کتاب گردآوری شده است.
بهشتی گفت:‌ آنچه از این کتاب می توان دریافت ناشی از دغدغه های فلسفی داوری اردکانی است که پرسش های آن به مسائل فرهنگی و اجتماعی طعنه می زند ، پاسخ سووالات نیز آهنگ دغدغه مندی دارد.
در ادامه این آیین بیژن عبدالکریمی استاد فلسفه دانشگاه آزاد گفت: ما ایرانیان باید به داوری بیندیشیم و نسبت و وضعیت خود را با این فیلسوف مشخص کنیم. براستی خارج از تمام تعارف ها داوری یک فیلسوف است هرچند برخی در این امر تردید دارند که قابل تامل است.
وی افزود: اینکه ما داوری را بشناسیم در زندگی شخصی و اجتماعی ما تاثیر دارد ، چراکه براستی او یک فیلسوف متفکر است.
عبدالکریمی با بیان اینکه داوری اردکانی در باره خود گفته است « من در میانه ژورنالیسم و فلسفه در نوسان بوده ام» و خوانندگان این را اعتراف او بر فیلسوف نبودن خود می دانند افزود: تفکر یعنی خودآگاهی و اینکه داوری خود را فیلسوف نمی داند در نهایت تواضع و خودآگاهی است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: در آثار داوری خودآگاهی موج می زند و این خودآگاهی دقیقا مرز میان تفکر و بی تفکری است.
حجت الاسلام محمود دعایی دیگر سخنران این مراسم بود که گفت: جامعه علمی و فرهنگی ایران در این سالها شاهد فلسفه ورزی بزرگ مردی بوده است که گستره فلسفه را گام به گام پیموده و به وادی ایمن آن رسیده است در واقع از اینجاست که اندیشه های فلسفی قدیم و جدید در بیان داوری اردکانی به نحو مطمین مطرح می شود.
مدیر موسسه اطلاعات گفت: از فلسفه علم تا فلسفه تکنولوژی و فلسفه ورزش جولانگاه اندیشه ورزی دکتر داوری اردکانی بوده است و آنچه در افق دید او هویدا است ارائه و القای دروس فلسفی به صورت عمیق و تحلیلی است و از این روی می توان او را پیشگام فلسفه تحلیلی در نظام فلسفی ایران دانست.
دعایی گفت: عده ای از دانش وران او را فیلسوف فرهنگ می دانند و این صحیح است ، اما او پیش از اینکه فیلسوف فرهنگ باشد ، فیلسوف فلسفه است چون در طول این سالها بخش عمده ای از تمرکز و اصلاح اندیشی او پیرامون فلسفه بوده است.
 دیگر سخنران این آیین محمدرضا تابش نماینده مجلس شورای اسلامی بود که با اشاره به همشهری بودن با داوری اردکانی گفت: بزرگانی در این مراسم استاد داوری را فیلسوف هنر ، فیلسوف بی وطن و ... نامیدند ، اما من او را فیلسوف اخلاق می دانم .
وی با اشاره به اینکه از کودکی با خانواده استاد داوری اردکانی آشنا بوده و بر این باور است که اخلاق همواره یکی از ویژگی های بارز این خانواده بوده است ، گفت: بدون شک نام استاد داوری اردکانی در ایران جاودانه خواهد ماند چون او فیلسوف اخلاق مدار است.
در این آیین همچنین فعالان حوزه فلسفه چون حسین کلباسی اشتری ، قاسم پورحسن و علی اصغر مصلح به ایراد سخنانی در باره این فیلسوف اندیشمند پرداختند.
به گزارش خبرنگار ایرنا در پایان این آیین با حضور اساتید فلسفه و اهالی رسانه از آخرین تالیف رضا داوری اردکانی با عنوان'گاه خرد' رونمایی شد.