کتاب «سیاست ملی دارویی جمهوری اسلامی ایران» توسط اعضای کمیته تدوین و ویرایش کننده جدید این کتاب منتشر شد.

به گزارش مرور نیوز، در کتاب «سیاست ملی دارویی جمهوری اسلامی ایران» که توسط اعضای کمیته تدوین کننده ویرایش جدید "سیاست ملی دارویی جمهوری اسلامی ایران" به ریاست دکتر رسول دیناروند صورت گرفته، قوانین و سیستم های نظارتی، داروهای ژنریک، دسترسی بیماران به داروها، کیفیت داروها، تجویز و مصرف منطقی داروها، نقش داروسازان در نظام داروئی و به طور کل سیاست ملی داروئی جمهوری اسلامی ایران مورد اشاره قرار گرفته است.

از دیگر مباحث مورد بررسی در این کتاب موضوعاتی چون صنایع داروسازی، داروهای طبیعی و سنتی، مشارکت در برنامه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و در نهایت پایش و ارزیابی سیاست ملی داروئی کشور است کــه بر اساس  سیاســت ملــی داروئــی کشــور مبنــای برنامــه‌ریــزی بلنــد مــدت و فعالیــت‌هــای نظــام داروئــی کشــور بوده و لازم اســت ایــن سیاســت‌هــا بصــورت ادواری ارزیابــی و پایــش شــوند.

بنا بر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در یاداشتی که برای این کتاب نوشته است با تاکید بر اینکه سیاسـت‌هـای ملـی سـلامت هر کشـور تعییـن کننـده برنامه هـا و اقدامـات انجام شـده در حـوزه بهداشـت و درمـان آن کشـور اسـت و لازم اسـت فعالیت هـای درون و برون سـازمانی ارگان هـای مجری این سیاسـت ها در بخش بهداشـت و سـلامت جامعـه در چارچوب اصول کلی این سیاسـت ها انجام شـود، آورده است:« بنابراین انتشـار سـند مکتوب سیاسـت‌های ملی بهداشتی هـر کشـور مـی‌توانـد نقش موثـری در اطلاع رسـانی و شـفاف سـازی تصمیمـات و اقدامات انجـام شـده داشـته و نحـوه همکاری‌هـای درون و برون سـازمانی را نیـز تبیین نماید.

با توجه به نقش اساسـی داروها در پیشـگیری و درمان بیماری‌ها و تامین بهداشـت و سـلامت جامعـه، سیاسـت ملـی داروئـی هـر کشـور جایـگاه ویژه ای در سـاختار سیاسـت هـای ملی سـلامت آن کشـور دارد. اجرای سیاسـت ها و اقدامات انجام شـده در حوزه دارو طی سه دهه گذشـته در کشـور موفق شـده اسـت با وجود تمـام محدودیت ها و فراز و نشـیب هـا همواره داروهـای مـورد نیـاز بیمـاران را با کیفیت و قیمت مناسـب تامین و در اختیار آنهـا قرار دهد.

بـا توجـه بـه تغییرات سیاسـت های اقتصـادی جمهوری اسـلامی ایران طی چند سـال اخیر و متعاقب ابلاغ سیاسـت های کلی بخش سـلامت از سـوی مقام معظم رهبری، سـازمان غذا و دارو وزارت بهداشـت، درمان و آموزش پزشـکی تصمیم گرفت سیاسـت ملی داروئی کشـور را بـر مبنـای شـرایط جدیـد و سیاسـت های کلی بخـش سـلامت ویرایش نمایـد. به همین دلیل کمیته تدوین سیاسـت ملی داروئی کشـور تشـکیل و در ابتـدای سـال با برگـزاری جلسـات متعـدد، پیش نویس ویرایش جدید سیاسـت ملـی دارویی ایـران را تدوین کـرد.

ایـن پیش نویس سـپس بـرای نظر خواهی بـه نهادهـای درون وزارت بهداشـت، درمان و آمـوزش پزشـکی و خـارج  از آن ارسـال شـد. بعـد از دریافت نظـرات اصلاحـی و تایید آنها از طـرف کمیتـه، پیشـنهادات اصلاحی مرتبط در متن سیاسـت ملی داروئـی ایران گنجانیده شـد و اینـک ایـن سیاسـت بصورت سـند مکتـوب در اختیـار ذینفعان قـرار می‌گیـرد. امید اسـت تدوین و ابلاغ سیاسـت ملی دارویی ایران از طریق ایجاد ثبات در سیاسـت‌های کلان بخـش دارو باعث تسـهیل تامیـن داروهای مورد نیـاز بیماران در کشـور گردد.»