طبق پژوهش‌های انجام شده، یک جهش ژنتیکی جدید در درصد بسیار کمی از افراد، آنها را به غذاهای چرب علاقه‌مند می‌کند.

به گزارش مرورنیوز به نقل از ساینس آلرت، در این تحقیق، تاثیر جهش در ژن MC4R بر ترجیحات انسان در رژیم غذایی بررسی شد. ژن MC4R در عصب‌های مغز وجود دارد و بر غذای مورد علاقه و اینکه چقدر می‌خوریم، تاثیر دارد.

در یک تا پنج درصد افراد چاق، نقص‌هایی در این ژن پیدا می‌شود. در نتیجه این نقص‌ها، این افراد از سنین کم به چاقی مفرط دچار می‌شوند.
 
پژوهش‌های قبلی در موش‌ها نشان داده که ایجاد اختلال در این گیرنده باعث می‌شود موش‌ها بیشتر بخورند و به طور خاص غذاهای چرب را به غذاهای شیرین ترجیح دهند.
 
محققان در پژوهش‌شان بوفه‌ای شامل غذاهای کم، متوسط و پرچرب در اختیار گروهی متشکل از ۱۴ نفر قرار دادند. در بین این افراد هم عده‌ای لاغر و عده‌ای دیگر هم چاق بودند. بعضی‌ها هم واریته ژنتیکی ژن MC4R را داشتند.
 
محققان از آنها خواستند که همه غذاها را امتحان کنند و بر اساس میزان علاقه‌شان به آن غذا امتیاز دهند. سپس به آنها گفتند که از هر غذا هر چقدر که می‌خواهند می‌توانند بخورند.
 
محققان متوجه شدند افرادی که ژن MC4R معیوب داشتند، تقریبا دو برابر افراد لاغر غذاهای چرب خوردند و ۶۵ درصد هم از افراد چاق بدون ژن معیوب بیشتر غذای چرب خوردند.
 
این مطالعه نشان می‌دهد که میل به خوردن صرفا به خویشتن‌داری و کنترل مربوط نمی‌شود. پروفسور سالیس از دانشگاه سیدنی می‌گوید: «این مطالعه واقعا ارزشمند است چون به ما نشان می‌دهد افرادی که نوع خاصی از جهش ژنتیکی را دارند، غذاهای پرچرب و پرکالری را بیشتر ترجیح می‌دهند.»
 پروفسور سالیس می‌گوید MC4R بخشی از سیستمی بود که تکامل یافت تا به ما کمک کند در طول قحطی زنده بمانیم. چون این واریته ژنتیکی ما را وامی‌دارد تا غذاهای پرچرب را جویا شویم. این غذاها انرژی بیشتری را در بدن ما ذخیره می‌کنند.