امام جمعه دماوند با بیان اینکه باید مقصران حادثه ساختمان پلاسکوی تهران مشخص شوند، گفت: مرکز آتش‌نشانی دماوند مجهز نیست و تهیه نقشه جامع پیشگیری از حوادث شهرستان دماوند ضرورت دارد.

به گزارش مرور نیوز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین کاظم فتاح‌دماوندی ظهر امروز در خطبه‌های  عبادی سیاسی آیین نماز جمعه مرکز شهرستان دماوند، ضمن تسلیت به ملت ایران، مقام معظم رهبری و آتش‌نشانان فداکار و ایثارگر کشور در پی سانحه جان‌سوز آتش‌سوزی و فروریختگی ساختمان تجاری پلاسکو در تهران اظهار کرد: این حادثه دردناک که چند نفر در این راه شهید شده‌اند، موجب تأثر فراوان شده است.

وی افزود: جلوه ایثارگری آتش‌نشانان غیور و قهرمان از همه مسائل مهم‌تر است که ابتدا مردم را به سلامت به بیرون از آتش‌سوزی هدایت کردند و سپس در این راه جان خود را دادند که هنوز این تلاش‌ها ادامه دارد.

امام جمعه دماوند با بیان اینکه باید علت‌ یا بی‌اهمال‌ و کم‌کاری‌ها در این حادثه ریشه‌یابی شود، گفت: باید معلوم شود که چه کسانی در ایجاد این حادثه عظیم سهیم بوده‌اند؛ همچنین مردم باید به اصول ایمنی و حفاظت اموال خود دقت داشته باشند و در حادثه پلاسکو، علاوه بر خسارت جانی که هیچ چیزی نمی‌تواند آن را جبران سازد، صدها میلیارد تومان خسارت مالی وارد شده است.

فتاح‌دماوندی ادامه داد: توجه به مقاوم‌سازی ساختمان‌ها از جمله مسائل ایمنی آتش‌نشانی، کمک‌های اولیه، بیمه حوادث و اشخاص و ابنیه بسیار حائز اهمیت است؛ رعایت این نکات هزینه‌ کمتری برابر خسارت‌های وارد شده دارد.

وی تأکید کرد: در حادثه ساختمان پلاسکوی تهران باید سهم بی‌توجهی صاحبان این املاک و مغازه‌ها و تقصیر دستگاه‌های مسؤول مشخص شود؛ چرا بعد از چند بار اخطار آتش‌نشانی، هم صاحبان مغازه‌ها و هم دستگاه‌های اجرایی بی‌تفاوت بوده‌اند.

امام جمعه دماوند به خطبه‌های ماه گذشته نماز جمعه دماوند درباره تذکر در خصوص رعایت مسائل امینی و تجهیز دستگاه‌های مربوطه اشاره کرد و افزود: امروز برای عرض تسلیت به ایستگاه آتش‌نشانی دماوند رفتیم؛ مردم بدانند که مرکز آتش‌نشانی دماوند و البته بسیاری از شهرهای ایران مجهز نیست.

فتاح‌دماوندی گفت: برای ساختمان‌ها و آپارتمان‌های چند طبقه به خودروهای دارای نردبان بلند نیاز داریم و اینکه تقصیرها را به گردم مسؤولان استانی بیندازیم، کار درستی نیست و این موضوع با توجه به اینکه به جان مردم برمی‌گردد، باید از بودجه شهرداری‌های پنج شهر دماوند تهیه شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر اینکه برخی کوچه‌های دماوند تعریض نشده، نیاز به خودروهای کوچک آتش‌نشانی و موتورهای پیش‌رو وجود دارد؛ مشکل دیگر کمبود نیروی انسانی است که دولت نیز مجوز استخدام در این زمینه را نمی‌دهد.

امام جمعه دماوند با تأکید بر اینکه مسؤولان باید به داد آتش‌نشانی دماوند برسند، تصریح کرد: در برنامه بودجه سال 1396، باید بودجه‌ای چند برابر برای تقویت امداد و نجات منظور شود؛ این مسائل از برخی کارهای کم‌فایده مهم‌تر است.

فتاح‌دماوندی با بیان اینکه باید برای جذب نیرو تلاش شود و پایگاه‌های مربوطه افزایش پیدا کند، بیان کرد: البته مردم هم باید اقداماتی را انجام دهند؛ مساجد، حسینیه‌ها، ادارات، مدارس، بازارها، منازل، اماکن عمومی و مجتمع‌های بزرگ تجاری و اداری باید ایمن‌سازی و بیمه شوند و از امامان جماعت و هیأت امنای حسینیه‌ها و مساجد می‌خواهیم به این امر مهم توجه کنند.

وی خواستار تهیه و طراحی نقشه جامع پیشگیری از حوادث و امداد و نجات شهرستان دماوند توسط ستاد مدیریت بحران این شهرستان شد.