یکی از مواردی که تاکنون در حادثه ریزش ساختمان پلاسکو به آن توجه نشده بود شکل هندسی و طراحی معماری این ساختمان بوده است. از این رو بسیاری گمان می‌کنند ریزش ساختمان پلاسکو به معنای تخریب تمامی مغازه‌ها و واحدهای عرضه پوشاک است.

به گزارش مرور نیوز، طراحی ساختمان و پاساژ پلاسکو به‌گونه‌ایست که این ساختمان حالتی L (ال‌) شکل دارد و قسمت برج آن دارای واحدهای تولیدی و کارگاهی بوده و  حادثه ریزش ساختمان پلاسکو نیز در این قسمت عمودی و برجی‌شکل ساختمان رخ داده و می‌توان گفت که به مغازه‌های عرضه پوشاک واقع در بخش افقی سازه ، خسارت چندانی وارد نشده است.

طراحی ساختمان پلاسکو به شکل ال بوده و بخشی از سازه که در سقف و به شکل افقی توسعه یافته بود خسارت چندانی ندیده و عمده‌قسمت‌های آسیب دیده آن مربوط به قسمت‌های زیرین برج است.

همین بی‌اطلاعی از طراحی معماری ساختمان پلاسکو سبب شده تا بسیاری سرایت شعله آتش به یکی از واحدهای مجاور در قسمت‌ افقی ساختمان را به سرایت آتش به ساختمان دیگر تعبیر کرده و در خبرها این طور اطلاع‌رسانی شود که آتش به ساختمان شمالی ساختمان پلاسکو سرایت کرده است.

در تصاویری که ساعتی پیش از کارگاه شرقی عملیات آواربرداری پلاسکو منتشر کرده به خوبی نشان می‌دهد که آتش تنها به بخش کوچکی از قسمت افقی ساختمان سرایت کرده که البته با اقدام به موقع آتش‌نشان‌ها در زمانی کوتاه شعله‌های آتش مهار شد.