شهردار منطقه 12 تهران با بیان اینکه 40 درصد فضای این منطقه بافت فرسوده است گفت: بسیاری از ساختمان‌های این بخش شرایطی مشابه با ساختمان پلاسکو را دارد.

به گزارش مرور نیوز، عابد ملکی شهردار منطقه 12 با حضور در برنامه تهران بیست اظهار داشت: منطقه 12 به عنوان قدیمی‌ترین منطقه تهران است که از بافتی فرسوده و قدیمی برخوردار می‌باشد که نیازمند تدابیر لازم برای جلوگیری از وقوع اتفاق‌های شبیه به حادثه ریزش ساختمان پلاسکو است.

وی با بیان اینکه وجود تعداد زیادی ساختمان و فضای کسب و کار تولیدی و انباری‌ها پتانسیل وقوع چنین حوادثی را افزایش داده است، گفت: اقدامات خوبی انجام شده است درواقع ماجرای هماهنگی با اصناف و اتحادیه دولبه است. از یک طرف بحث اشتغال و اقتصاد مطرح است و از طرف دیگر ضرورت ایمن کردن شهر باید مورد توجه قرار گیرد.

شهردار منطقه 12 با اشاره به اینکه جلوگیری از وقوع چنین حوادثی صرفا قهری و سلبی نیست گفت: باید با مسئولیت پذیری کسبه و  شهروندان از وقوع آن‌ها جلوگیری شود.

ملکی اظهار داشت: در سال‌های گذشته و با بهسازی املاک این منطقه بافت فرسوده تغییراتی داشته است. همچنین تدابیر شهردار تهران این بوده که برای منطقه 12 طرح ارتقای کیفیت زندگی با درنظرگرفتن ابعاد مختلف همچون بحث سکونت، کسب و کار ارائه شود.

شهردار منطقه 12 با اشاره به اقدامات انجام شده برای ایمن‌کردن اماکن فرسوده گفت: تلاش کرده‌ایم تا با ارائه تسهیلات به مردم، عدم دریافت عوارض و رایگان کردن انشعاب آب و گاز کمک کنیم تا بهسازی املاک و ساختمان‌های این منطقه انجام شود.

وی در پاسخ به این پرسش که اخطارهای داده شده به کسبه ساختمان پلاسکو ضمانت اجرایی نداشته است گفت: این ماجرا مربوط به تصمیم بزرگ و تدابیری است که باید با حضور مردم، اصناف و همکاری دستگاه‌های مربوطه و درواقع با مشارکت جمعی گرفته شود تا ایمنی شهر و نوسازی املاک به سرانجام برسد.

وی با بیان اینکه شهرداری ضابط قضایی نیست، افزود: درواقع باید اقدامات قضایی در دست شهرداری باشد یا با کمک قوه قضاییه این شرایط فراهم شود.

شهردار منطقه 12 همچنین به مجتمع فرودسی به عنوان یکی از ساختمان‌های ناایمن در شهر تهران اشاره کرد و گفت: با مقاومت بسیار زیادی روبه‌رو بودیم اما شهرداری با ایستادگی مانع از آن شد تا این ساختمان مورد بهره‌برداری قرار بگیرد. درواقع با استفاده از ماده 100 و کمک مجموعه دادستانی و قضایی از بهره‌برداری این ساختمان جلوگیری کردیم که با تایید سازمان مهندسی و اطمینان از ایمنی ساختمان فعالیت آن به روال عادی برگردد.