از قدیم می گفتند که درد سوزش را فردی می داند که دلش سوخته باشد. حادثه مرگبار پلاسکو نشان داد که برخی مسئولان در شرایط عادی اظهار نظرهایی می کنند که عمق وضعیت بحرانی را نمی دانند یا کمتر مورد توجه قرار می دهند.

به گزارش خبرنگار مرور نیوز، پنجشنبه گذشته، برای تهران یک روز جهنمی بود و چهار راه استانبول کانون این فاجعه آتشین. چهاراهی که  ساختمان پلاسکو با بیش از نیم قرن قدمت در این محل دچار آتش سوزی شد و در نهایت پس از 4 ساعت، مقابل دیدگاه صدها عابر بهت زده به یکباره فرو ریخت. پس از گذشت پنج روز همچنان آتش در لایه های زیرین وجود دارد و  عملیات آتش‌نشانان جان برکف و دستگاه‌های امدادی در محل حادثه وارد پنجمین روز خود شد. عملیات جستجو و آواربرداری پس از 74 ساعت همچنان ادامه دارد و آن طور که مسئولان ذیربط اعلام کردند احتمالا تا روزهای پایانی هفته همچنان ادامه خواهد داشت. اما اعلام این مطلب خلاف آن چیزی است که یکی از مسئولان اردیبهشت ماه گذشته تاکید داشت در صورت وقوع زلزله در تهران می توانیم طی 72 ساعت امدادرسانی و آوار برداری را به پایان برسانیم.

  شماری از آتش نشانان برای خاموش کردن آتش، در محل حضور داشتند که در پی این حادثه زیر آوار ماندند. تا کنون تخریب ساختمان‌های مجاور و حفر تونل برای دسترسی به آنها نتیجه ای در پی نداشته است و تنها پیکر 6 تن از آنان از محل بیرون آورده شده است.

در همین حال روابط عمومی اورژانس کشور آخرین آمار مصدومان این حادثه را 194 تن اعلام کرد. از این تعداد 150 نفر به صورت سرپایی در محل درمان و 44 نفر به بیمارستان اعزام شدند. در حال حاضر 3 مصدوم به نام‌های فخرالدین گودرزی در بیمارستان پارس، محمدفاتحی در بیمارستان بانک ملی و سامان سرخوری در بیمارستان بهارلو بستری هستند.

گفتنی است، تاکنون بیش از 50 درصد از آواربراداری انجام شده است. ستون های سنگین که کار را سخت کرده بودند بریده و جابه جا شدند و کار سرعت بیشتری پیدا کرده است. از ساعت های ابتدایی بامداد دو دستگاه بولدوزر غول پیکر هم وارد میدان شدند و به روند آواربرداری کمک زیادی کردند و همچنان پلاسکو می‌سوزد، دود لحظه‌ای قطع نمی‌شود.

اعتراف تلخ رئیس سازمان مدیریت بحران: اگر در تهران حادثه‌ای رخ دهد، فقط ۲۰درصد را می‌توانیم پوشش دهیم

اسماعیل نجار ضمن تشکر از نیروهای امدادی گفت: حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو حادثه بسیار تلخی بود و وجود تانک‌های سوخت و مواد سوختنی زیاد باعث شعله‌ور شدن آتش در ساختمان پلاسکو شد.

وی اظهار کرد: ساختمان 15 طبقه پلاسکو به خاطر کهولت و حرارت بالا، ضمن انفجار دچار ریزش شد و 11 طبقه بالا، روی سه طبقه پایینی نشست.

وی با بیان اینکه همه مسئولان اجرایی امروز پای کار بودند، افزود: هلال‌احمر و اورژانس فداکارانه فعالیت کردند. ارتش و سپاه پاسداران نیز با امکانات خود در محل حضور یافتند. شهرداری تهران نیز مسئولیت اصلی را بر عهده داشت.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: ازدحام مردم اگرچه نگرانی آن‌ها را نشان می‌داد، اما باعث اخلال در عبور و مرور امدادرسانان شد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه کشور ما یک کشور حادثه‌خیز است و از سوی دیگر شاهد حوادث انسان ساخت نیز هستیم، گفت: آن‌طور که باید، به بحث مدیریت بحران در کشور ما پرداخته نشده است. اگر در تهران حادثه‌ای رخ دهد نمی‌توانیم بیش از ۲۰ درصد را پوشش دهیم.

نجار گفت: محدودیت‌ها و عدم باور به مدیریت بحران در کشور باعث ایجاد چنین شرایطی شده است. اگرچه وضعیت مدیریت بحران کشور نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده، اما تا وضعیت مطلوب فاصله داریم. اگر همه دستگاه‌های مربوط به مدیریت بحران در یک جا متمرکز شوند، مشکل تا حدی حل می‌شود.

نجار اظهار کرد: اگر در بازار تهران یا مترو حادثه‌ای رخ دهد، تخلیه افراد به چه شکلی خواهد بود؟ قطعا کار با وضعیت کنونی مدیریت بحران در کشور بسیار سخت است.

این درحالی است که اردیبهشت ماه 95  بود که مانور بزرگ امداد، نجات و درمان زلزله احتمالی تهران در بوستان ولایت برگزار شد، در واقع در این مانور فرضی، 80 نفر از نجاتگران کادر و داوطلب جمعیت هلال احمر استان تهران حضور داشتند و پس از عملیات جستجوی تیم سگ های زنده یاب(آنست)، وارد منطقه مانور شده و عملیات و توانمندی های خود را با تجهیزات تخصصی امداد و نجات، بر اساس وظایف به نمایش گذاشتند.

همچنین پس از اجرای مانور جست و جو و نجات افراد محبوس شده در خودرو و آوار با بهره گیری از تجهیزات امداد و نجات هیدرولیک و پنوماتیک، تیم های اسکان اضطراری وارد حادثه شده و افرادی که نیاز به اسکان موقت داشتند را به اردوگاهی که با سرعت عمل امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال احمر استان تهران برپا ده بود هدایت کردند.

در این عملیات 100 چادر توسط نیروهای جمعیت هلال احمر، برپا شد که قابلیت اسکان 400 نفر را با امکانات اولیه شامل پتو، مواد غذایی اولیه و سایر ملزومات جهت ارائه به حادثه دیدگان را داشت.

موضوع زمانی جالب می‌شود که نجار معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ضمن تشکر از تمامی افراد و ارگان هایی که از ابتدای این مانور بزرگ که در قالب مانور بزرگ فرضی زلزله برگزار شد، گفت: با قدرتی که امروز از دستگاه ها مشاهده شد می توان گفت در 72 ساعت اولیه زلزله احتمالی تهران، امور امداد و نجات و اسکان موقت پایان می یابد و با همت خود مردم بحث بازسازی اماکن تخریب شده صورت می گیرد.

اما افکار عمومی این سئوال را از خود می پرسد که چرا مسئولان در مراسم نمادین اظهارات خوشایند و امیدوار کننده می زنند و بلافاصله در شرایط بحرانی تغییر رویه می دهند. در واقع آن حرف های امیدوار کننده کجاست که  در 72 ساعت اولیه زلزله احتمالی تهران، امور امداد و نجات و اسکان موقت پایان می یابد .